Hej!,
Har följt detta forum ett längre tag men nu tagit klivet och blivit medlem. I Somras gick vi och blev med Vedpanna, en begagnad Albin villacombi 725.
Hade innan denna ingen erfarenhet av vedeldning. Redan tidigt tyckte jag det gick rätt mycket ved fick då tipset att det troligen drog för bra i skorstenen som verkar lite överdimensionerad, 25cm stilpipa. Mycket riktigt, på Albin finns det en spak som stänger draget ut i skorsten i 4 olika steg, 2 eldningar gick helt suveränt med nästan halv vedförbrukning mot tidigare, men glädjen blev kortvarig.
Problemet jag får nu är att pannan verkar inte vilja jobba enligt principen omvänd förbränning, den liksom suger inte elden ner genom roostret när jag ändrar till omvänd förbränning med spaken i mitten på pannan, det ryker in utav helvete när man öppnar påfyllningsluckan så plåten i vedutrymmet verkar hålla tätt.
Det tar typ forever innan pannan blir varm, vi pratar 2-3 timmar för att gå från 40 till 80 grader trots att jag ställer shunten på 0.
Vad fan kan detta bero på?
Tilläggsfråga: förutom draglucka på översta luckan och ventil på mittenlucka för sekundärluft så finns ytterliggare en ventil på askluckan, vad gör denna? Öppnar man den för mycket så börjar röken komma ut genom dragluckan om den inte är rejält öppen.
Sorry för det långa inlägget.
Har följt detta forum ett längre tag men nu tagit klivet och blivit medlem. I Somras gick vi och blev med Vedpanna, en begagnad Albin villacombi 725.
Hade innan denna ingen erfarenhet av vedeldning. Redan tidigt tyckte jag det gick rätt mycket ved fick då tipset att det troligen drog för bra i skorstenen som verkar lite överdimensionerad, 25cm stilpipa. Mycket riktigt, på Albin finns det en spak som stänger draget ut i skorsten i 4 olika steg, 2 eldningar gick helt suveränt med nästan halv vedförbrukning mot tidigare, men glädjen blev kortvarig.
Problemet jag får nu är att pannan verkar inte vilja jobba enligt principen omvänd förbränning, den liksom suger inte elden ner genom roostret när jag ändrar till omvänd förbränning med spaken i mitten på pannan, det ryker in utav helvete när man öppnar påfyllningsluckan så plåten i vedutrymmet verkar hålla tätt.
Det tar typ forever innan pannan blir varm, vi pratar 2-3 timmar för att gå från 40 till 80 grader trots att jag ställer shunten på 0.
Vad fan kan detta bero på?
Tilläggsfråga: förutom draglucka på översta luckan och ventil på mittenlucka för sekundärluft så finns ytterliggare en ventil på askluckan, vad gör denna? Öppnar man den för mycket så börjar röken komma ut genom dragluckan om den inte är rejält öppen.
Sorry för det långa inlägget.
det lättaste för dig att göra är att be sotaren visa hur du ska göra för att få igång underförbränningen för utan den kan du elda upp hela skogen utan att pannan blir varm då det är efter underförbränningen som konvektionsdelen sitter och det är där värmen tas upp resten av pannan kan man säga att den är ett vedföråd.
när du börjar att elda 1 öppna spjället till skorstenen 2 elda till pannan blir varm 3ändra påspjället som går till underförbränningen 4 öppna sekundörluften. nu har du underförbränning och kan eventuellt strypa spjället lite på skorstenen.
när du börjar att elda 1 öppna spjället till skorstenen 2 elda till pannan blir varm 3ändra påspjället som går till underförbränningen 4 öppna sekundörluften. nu har du underförbränning och kan eventuellt strypa spjället lite på skorstenen.
Hur varm ska pannan vara innan man slår om förbränningen?, är det inte bara skorstenen som behöver bli varm så det drar ordentligt? Ska man släppa på sekundärluften samtidigt som man ändrar förbränningen? Ingen gissning på vad ventilen på sotluckan kan vara, extra sekundärluft?
Så här ska man göra:
Med spaken ställd för förbränning direkt mot skorsten (överförbränning) tänder man en LITEN brasa i pannan. (Några pinnar ett par vedträn och tände), när detta tagit sig ordentligt och brunnit till glöd är draget i skorstenen ok. Då slår man om spaken till omvänd förbränning och fyller magasinet med ved !!!
Det är absolut fel att ha ett fullt vedmagasin från början (med överförbränning) !!!!!
Med spaken ställd för förbränning direkt mot skorsten (överförbränning) tänder man en LITEN brasa i pannan. (Några pinnar ett par vedträn och tände), när detta tagit sig ordentligt och brunnit till glöd är draget i skorstenen ok. Då slår man om spaken till omvänd förbränning och fyller magasinet med ved !!!
Det är absolut fel att ha ett fullt vedmagasin från början (med överförbränning) !!!!!
Tack för tipsen!, ett annat problem som uppstår är att det gärna vill övertända om jag laddar in för mycket ved, alltså hela vedlagret står i lågor efter ett tag, beror detta på för bra drag eller är det också för att den omvända förbränningen krånglar?
En Semilyckad eldning nu på kvällskvisten, det brinner i alla fall åt rätt håll
Laddpumpen, en laddomat 4030 stannar rätt ofta är det normalt? Har hastigheten på pumpen ställd på 2an, vet ej om denna fungerar som laddomat 21an som väl blandar returen för att pannan inte ska kylas av så mycket? Vet nån om 4030n kör returen från acctanken rätt in i pannan i så fall förstår jag att den kyler.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Du ska inte strypa spjälet på pannan utan ha en drag regulator för stryper du spjälet får du för dåligt drag när du tänder upp pannan om du inte öppnar det dvs.
Med en drag regulator får du samma drag hela tiden.
Över tändning kan bero på för mycket primär luft, för fin klyven ved eller tex att du lastar den full innan pannan är uppe i drifts temperatur och minskat öppningen på övre luckan.
Nu kan jag inte den aktuella panan men runt 1 cm öppet i övre spjälet tror jag blir lagom.
Öppnar man för mycket får man garanterat övertändning.
Det är bara att prova sig fram.
Med en drag regulator får du samma drag hela tiden.
Över tändning kan bero på för mycket primär luft, för fin klyven ved eller tex att du lastar den full innan pannan är uppe i drifts temperatur och minskat öppningen på övre luckan.
Nu kan jag inte den aktuella panan men runt 1 cm öppet i övre spjälet tror jag blir lagom.
Öppnar man för mycket får man garanterat övertändning.
Det är bara att prova sig fram.
Ok, det fanns en sån där kedja som ska sköta dragluckan men den har pajjat. Menar du 1 cm öppet på dragluckan när du skriver övre spjället eller rent spjället ut till skorsten?Du ska inte strypa spjälet på pannan utan ha en drag regulator för stryper du spjälet får du för dåligt drag när du tänder upp pannan om du inte öppnar det dvs.
Med en drag regulator får du samma drag hela tiden.
Över tändning kan bero på för mycket primär luft, för fin klyven ved eller tex att du lastar den full innan pannan är uppe i drifts temperatur och minskat öppningen på övre luckan.
Nu kan jag inte den aktuella panan men runt 1 cm öppet i övre spjälet tror jag blir lagom.
Öppnar man för mycket får man garanterat övertändning.
Det är bara att prova sig fram.
Idag eldade jag enligt tipsen jag fått, gjorde en ordentlig tändbrasa med småved papper plus nån liten klabb eldade med båda spjällen öppna samt dragluckan öppen kanske 2 cm. Detta brann ner till en fin glödbädd på kanske 30-40 min. Fyllde då pannan till hälften, har lite för kort ved så jag fyllde upp bakåt med ved på tvären så det inte skulle bli för mycket luft i veden. In med direkt spjället, minska primärluften till kanske 8 mm på dragluckan vred på sekundärluften kanske 3 varv på ventilen. 15 min senare kollar jag till pannan, hela härligheten står i vilda lågor. Pannan har gått upp från ca 60 grader till 67-68 grader, någon omvänd förbränning verkar det inte vara tal om.
Följande konstaterar jag nu:
I det här läget ser jag knappt nån rök bara värmedaller.
Drar jag igen spjället ut till skorsten ett eller två snäpp så brinner det mer kontrollerat i pannan men ryker med mörkgrå ton och luktar fan ur skorstenen.
Pannan börjar punktkoka i rören som ligger under roostret redan vid 65-70 grader om jag inte stänger sekundärluften.
Är det bara slänga ut skiten inse att man inte kan elda ved och skaffa sig en annan hobby eller finns hopp för denna panna eller ev en nyare panna?
När nån nu nämde driftstemp, på pannan står det driftstemp 100 grader men nog fan ska den väl brinna på rätt sätt tidigare än så?
Står även arbetstryck 1,5 bar vilket jag inte kommer upp till, visar väl på 1.2 bar vid 80-85 grader. Har ett slutet tryckkärl och det visar på ungefär 0.7 när systemet är nästan helt kallt. Har arbetstrycket någon betydelse?
Står även arbetstryck 1,5 bar vilket jag inte kommer upp till, visar väl på 1.2 bar vid 80-85 grader. Har ett slutet tryckkärl och det visar på ungefär 0.7 när systemet är nästan helt kallt. Har arbetstrycket någon betydelse?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Jag menar 1 cm på primär luften.
Arbetst trycket är helt ok.
Vänta nu här är det inte den nedersta ventilen som är sekundär luften och inte den i mitten.
Sekundär luft ventilen sitter där lågorna ska komma när du ändrat till omvänd förbränning.
Liknar pannan den på bilden jag bifogar sätter jag en slant på att sekundär luften är den nedersta ventilen.
Är det så ta bort ventilen helt så ser du lågorna så du får bättre koll på den omvända förbränningen medan du lär dig.
Arbetst trycket är helt ok.
Vänta nu här är det inte den nedersta ventilen som är sekundär luften och inte den i mitten.
Sekundär luft ventilen sitter där lågorna ska komma när du ändrat till omvänd förbränning.
Liknar pannan den på bilden jag bifogar sätter jag en slant på att sekundär luften är den nedersta ventilen.
Är det så ta bort ventilen helt så ser du lågorna så du får bättre koll på den omvända förbränningen medan du lär dig.
Bifogar ett par bilder på eländet, nedersta luckan sitter alltså under roostret och mittenluckan precis i höjd med roostret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
