Halloj.
Jag har installerat en Ecotec Tyr Pellets kamin.
den vill dock inte fungera riktigt bra.
Det som händer är följande.
1. Larmindikering röd / grön lampan med 1 sekunds intervall (Detta gör den hela tiden)
2. Starta skruv (inga problem)
3. Tänd Pellets vid full skål (Inga problem)
4. Brinner som faan till temperaturen överensstämmer med termostaten (Inga problem)
5. Skruven stannar när temp uppnådd (Inga problem)
6. Förbränningsfläkt stannar någon minut efter (Inga problem)
7. Allt lugnt i 15 minuter då alla värden är okey (Inga problem, dock blinkar röd / grön lampan med 1 sekunds intervall fortfarande)
8. Efter 15 minuter drar Larmindikering 3 igång.
9. Om jag nu slår av / på systemet så väntar den 15 minuter å sen öser den på med pellets å fortsätter från punkt 4 i listan och så håller vi på.
Vad gör jag?
Det är när den ska dra igång matningen i ca 1 minut för att säkerställa tändvärme som det händer nått.
Jag har inget sidoförråd utan systemet är bakåtmatat.
Jag har kontrollerat att kuggringen snurrar .
Jag kör med 8mm pellets
Fel: Båda lysdioderna blinkar med 1 sek. intervall.
Kontroll: Att brytaren på förrådet står på ON,
Kontrollerat: Har inget sido förråd
att termostaten är rätt ansluten (sluten) i termostatanslutningen
Kontrollerat: Det har jag och den verkar ju fungera. Se punkt 4
och att locket till förrådet är på (gäller sidomonterat förråd).
Kontrollerat: Har inget sido förråd
Åtgärd: Inkoppling av rumstermostat, se sid. 12.
Utfört enligt manualen och verkar fungera
Kontrollera att locket på förrådet sitter på ordentligt, det höras ett klick när microbrytaren sluter.
Har inget sido förråd
Larmindikering 3
Kontroll: Om det finns oförbränd pellets i brännkoppen.
Kontrollerat: Det glöder ju fortfarande där
Åtgärd: Att brännaren startats enligt uppstartsprogrammet på sidan 13.
Kontrollerat: Utfört enligt manualen
Finns det någon där ute som vet vad det är, eller som kan ge mig en "knuff" i rätt riktning?
//Lillebror
Jag har installerat en Ecotec Tyr Pellets kamin.
den vill dock inte fungera riktigt bra.
Det som händer är följande.
1. Larmindikering röd / grön lampan med 1 sekunds intervall (Detta gör den hela tiden)
2. Starta skruv (inga problem)
3. Tänd Pellets vid full skål (Inga problem)
4. Brinner som faan till temperaturen överensstämmer med termostaten (Inga problem)
5. Skruven stannar när temp uppnådd (Inga problem)
6. Förbränningsfläkt stannar någon minut efter (Inga problem)
7. Allt lugnt i 15 minuter då alla värden är okey (Inga problem, dock blinkar röd / grön lampan med 1 sekunds intervall fortfarande)
8. Efter 15 minuter drar Larmindikering 3 igång.
9. Om jag nu slår av / på systemet så väntar den 15 minuter å sen öser den på med pellets å fortsätter från punkt 4 i listan och så håller vi på.
Vad gör jag?
Det är när den ska dra igång matningen i ca 1 minut för att säkerställa tändvärme som det händer nått.
Jag har inget sidoförråd utan systemet är bakåtmatat.
Jag har kontrollerat att kuggringen snurrar .
Jag kör med 8mm pellets
Fel: Båda lysdioderna blinkar med 1 sek. intervall.
Kontroll: Att brytaren på förrådet står på ON,
Kontrollerat: Har inget sido förråd
att termostaten är rätt ansluten (sluten) i termostatanslutningen
Kontrollerat: Det har jag och den verkar ju fungera. Se punkt 4
och att locket till förrådet är på (gäller sidomonterat förråd).
Kontrollerat: Har inget sido förråd
Åtgärd: Inkoppling av rumstermostat, se sid. 12.
Utfört enligt manualen och verkar fungera
Kontrollera att locket på förrådet sitter på ordentligt, det höras ett klick när microbrytaren sluter.
Har inget sido förråd
Larmindikering 3
Kontroll: Om det finns oförbränd pellets i brännkoppen.
Kontrollerat: Det glöder ju fortfarande där
Åtgärd: Att brännaren startats enligt uppstartsprogrammet på sidan 13.
Kontrollerat: Utfört enligt manualen
Finns det någon där ute som vet vad det är, eller som kan ge mig en "knuff" i rätt riktning?
//Lillebror
Japp.
Optovakten är det som larmar enligt indikeringen.
Larmindikeringar på förrådets lysdioder.
1: 1 lång röd + 2 grön/röda blink = utlöst bakvärme
2: 1 lång röd + 3 grön/röda blink = larm optovakt drift
3: 1 lång röd + 4 grön/röda blink = larm optovakt start
Fast å andra sidan så är ju nästan alla larm från optovakten.
Larmindikering 3 antyder inget om sotig eller trasig optovakt.
Men det skadar ju inte att kontrollera.
Hmm..
Hur mäter man det? :blushing:
Ohm och ficklampa?
//Lillebror
Optovakten är det som larmar enligt indikeringen.
Larmindikeringar på förrådets lysdioder.
1: 1 lång röd + 2 grön/röda blink = utlöst bakvärme
2: 1 lång röd + 3 grön/röda blink = larm optovakt drift
3: 1 lång röd + 4 grön/röda blink = larm optovakt start
Fast å andra sidan så är ju nästan alla larm från optovakten.
Larmindikering 3 antyder inget om sotig eller trasig optovakt.
Men det skadar ju inte att kontrollera.
Hmm..
Hur mäter man det? :blushing:
Ohm och ficklampa?
//Lillebror
Du kan säkert få låna en ny vakt från närmaste återförsäljare och prova. Det där med att mäta ger ofta hoppiga värden. Det kan ju även vara så att pelletsen är såpass dålig att lågan blir för liten under den tid den ska starta.Om du befarar detta och har för mycket pellets kvar innan nästa köp så ställ upp effekten 10% och se om det hjälper.
Jag har liknande problem med min Eco Tyr. Jag har haft ett par av deras "licensierade" reparatörer här, men de har inte lyckats åstadkomma någonting. Jag har provat optovakten och den fungerar som den ska. Jag har testat att koppla förbi fotocellen, men det spelar ingen roll. Flamvakten löser alltid ut.
Jag är ganska så säker på att maskinen helt enkelt är felkonstruerad. Enda sättet att få den att fungera är att ersätta hela elektroniken.
Jag är ganska så säker på att maskinen helt enkelt är felkonstruerad. Enda sättet att få den att fungera är att ersätta hela elektroniken.
Hej!
Har också en Tyr och i våras så ramlade en del av skruven som matar "askringen" ned i asklådan, det visade sig att den nöts av och måste bytas. Jag har kontaktat närmaste återförsäljare och väntar savra på pris etc. ¨Såg att det stod att man skulle kunna justera effekten på kaminen enligt inlägg ovan, hur gör man det?
Har också en Tyr och i våras så ramlade en del av skruven som matar "askringen" ned i asklådan, det visade sig att den nöts av och måste bytas. Jag har kontaktat närmaste återförsäljare och väntar savra på pris etc. ¨Såg att det stod att man skulle kunna justera effekten på kaminen enligt inlägg ovan, hur gör man det?
Tack för svaret, då kan man ändra lite om man tycker att den matar lite mycket pellets, finns det någon bra idé om vilka värden som passar bäst i hop mellan skruv och förbränningsfläkt?
Någon som varit med om att deras skruv/axel till askringen gått av?
Någon som varit med om att deras skruv/axel till askringen gått av?
Nån som vet om man kan "rikta" konverktorfläkten på denna maskin, dvs få maskinen att blåsa ut varmluften mera åt höger el vänster efter behag, min ecotyr blåser varmluften åt höger just nu och det är riktigt irriterande..nån som vet?
Var hittar man dessa switchar? Baksidan går ju att dela i två stycken och jag misstänker att elektroniken sitter på vänstersidan sett framifrån. Eller kommer man åt det från högersidan? Vänstersidan verkar inte smidig att få bort, särskilt inte som min kamin är placerad, i ett hörn...L-Bror skrev:
Klicka här för att svara
