28 863 läst ·
102 svar
29k läst
102 svar
Baxi brinner segt
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja, nu ser jag tydligare att din känsla är rätt. Jag kan kan se att din panna INTE levererar 50kW per timme när du eldar.Lars K skrev:Jag har idag eldat i ca 7 timmar (2 ilägg med 40 cm lång ved av torr gran). Jag har 3 tankar 2x 1800 + 1400 = 5 kbm. De stod i genomsnitt runt 60 i toppen och 40-50 i botten (seriekopplade för tillfället) när jag började. När jag slutade låg alla tankar på 80 grader utom den sista som hade 60 i botten. Inget uttag av värme till huset. Har en känsla av att något inte stämmer - men det kanske ska vara såhär? Rökgastempen ligger och varierar runt 150 grader - har väl varit uppe i 160 grader. Kan hända att den drar in lite tjyvluft runt rökgastermometern där jag inte hunnit täta ordentligt.
Lars
Pannan kokar inte och rökgastemp är låg. Det brinner tydligen lugnt men kanske litet för långsamt ? Torr gran börde ju brinna upp på ingen tid så du skulle göra fler inlägg än du gjort på dom 7 timmar. Ska titta på Baxi-schema....
gaia
Hej Lars K
Jag är ingen mästare på detta men jag kan känna igen vissa saker från min atmos panna.Jag låg på ungefär samma rökgas temp som du och jag upplevde att pannan inte gav dom 40 kw som den är märkt med. Detta löste atmos genom bland annat att ge mig ett nytt fläkthjul med större flänsar på som gav mer drag. detta gav en rökgas temp på ca 180-200 grader och mot min förmodan får jag ut mer energi ur veden. Ialla fall känns det så.Nu har jag iofs bara 4 m skorsten så jag har inte mycket drag.
Jag tror att hos dig kan det drar tjuv luft någon stans eller så är antingen skostenen täppt någon stans.
Vad jag inte rigktigt fattar är hur det kan bli 60gr i toppen på alla tankar om dom ligger i serie.
Tankarna borde laddas ur i turordning och således vara typ 30-30-80 tex.Eller är dom paralella
Jag är ingen mästare på detta men jag kan känna igen vissa saker från min atmos panna.Jag låg på ungefär samma rökgas temp som du och jag upplevde att pannan inte gav dom 40 kw som den är märkt med. Detta löste atmos genom bland annat att ge mig ett nytt fläkthjul med större flänsar på som gav mer drag. detta gav en rökgas temp på ca 180-200 grader och mot min förmodan får jag ut mer energi ur veden. Ialla fall känns det så.Nu har jag iofs bara 4 m skorsten så jag har inte mycket drag.
Jag tror att hos dig kan det drar tjuv luft någon stans eller så är antingen skostenen täppt någon stans.
Vad jag inte rigktigt fattar är hur det kan bli 60gr i toppen på alla tankar om dom ligger i serie.
Tankarna borde laddas ur i turordning och således vara typ 30-30-80 tex.Eller är dom paralella
Jag har en ladomat som blandar/styr vatten så att när jag tänder pannan så cirkulerar pannvatten ut till Ladomat som skickar vatten tillbaka till pannan tills den är riktigt varm= över 80. Då börjar den skicka den varma vatten dels till akumulatorn och dels tillbaka till pannan i en blandning av varm + akumulatorvatten som blandas till ca 60-65 grader. På det sätt får jag aldrig kallare vatten än 65 in i pannan. På det sätt blir min retur till pannan aldrig så låg som 40 som du observerar i din , no ja utom vid den korta tiden vid start då det inte finns något varmvatten i pannan alls.Lars K skrev:Tack för alla svar!
gaia:
Returen från tankarna till pannan är alltid under 60 grader. (oftast runt 40) De båda andra termometrarna går relativt snabbt upp till ca 78-80 resp 90 grader. Vilken är det du menar med "returen till pannan"? Idag tog det väl ca 50 min innan pannan var uppe i 80 grader.
Lars
Kan det vara att din ladomat har hängt sej i ett läge och släper genom enbart vatten från akumulatorn utan att blanda den med varm pannvatten? Det är inte alls bra för pannan att kyla den med returvatten som är under 60grader. Då gäller inte garantin på pannan, säger tillverkaren. Jag hoppas att det inte är så och att vi bara missförstod varandra ... vad vi kallar "returvatten till panna".
Du skriver att din ved är bara 40cm lång medan Baxin har plats för 50cm. Det blir ju 10cm fritt - hur staplar du veden i pannan för att fylla tomrummet? Hur gör du för att stapla den tätt och utan för mycket luft emellan? Kan det hända att det blir stort tomrum vid luckan där primärluften går in? Då sugs kanske primärluften genom tomrummet och passerar förbi den staplade veden? Händer det att veden brinner bort närmast luckan medan det ligger halvbränt hög längre in i pannan? Jag bara spekulerar .....
Jag hoppas du hittar en lösning till slut. Jag kan förstå att det är irriterande när man inte får ut det man har betalt för
Själva hade vi rökpuffar och övertändningar första vinter med Atmos. Kunde inte fylla hela vedmagasin. Det verkade vara otroligt att det var bara på grund av att vi hade småkluven, snustorr ved men så var det. Nu eldar vi med stora klabbar typ halvstock och puffandet försvann
Hörde om andra som också hade små problem just på grund av att veden var för kort .... men minns ej hur dom löste det...
Lycka till!
gaia
Tack igen!
Jo, veden är lite kort, så visst blir det inte 2 fulla ilägg, men jag lägger den mot framkanten, snarare så det blir en glipa i bak, kanske är det det som gör det? Jag har inte hunnit införskaffa en fuktmätare - funkar det med en från Clas Ohlsson? Veden är torra granar som har torkat på rot, visserligen kan de ha återfuktats då de legat inne i ladan i vinter.
Gaia:
Baxi-schema?
aprilia-tobbe:
Jag har ju superdrag i kaminen på ovanvåningen, men kanske så orkar inte fläkten med att dra ut rökgaserna tillräckligt snabbt? Jag får kolla med Baxi. Sotaren var här och provtryckte för 2 veckor sen, så skorstenen borde vara OK. Kan vara tjyvluft.
Ang tankarna så undrar jag också lite hur de funkar. De ska iallafall vara seriekopplade och de laddar 1,2,3 så det funkar, men urladdningen undrar jag lite över. Nu när det är så varmt så drar ju huset ingen värme, endast varmvatten, vilket betyder att jag inte får tillbaka någon "kall" radiatorretur till tank 3 som kan "trycka" värmen till tank 1. Alltså för att kunna utnyttja värmen i alla tankarna bör de vara parallellkopplade på sommaren? (alt att man bara eldar upp tank 1)
Gaia:
Skickar med en bild på hur laddomaten står mot slutet av eldningen. Jag skrev nog fel förut. Kan hända att den jag märkt med "Från tanken" ganska snabbt går upp till 60 grader - får kolla det vid nästa eldning. Är min "från tanken" på bilden och "retur till panna" samma?
Jag tycker veden brinner ganska jämt trots att den är 10 cm för kort. Jag ska köpa en fuktmätare och kolla så den ej är för sur eller för torr. Ska det vara 15-20% fukthalt, eller vad är lagom?
Jo, veden är lite kort, så visst blir det inte 2 fulla ilägg, men jag lägger den mot framkanten, snarare så det blir en glipa i bak, kanske är det det som gör det? Jag har inte hunnit införskaffa en fuktmätare - funkar det med en från Clas Ohlsson? Veden är torra granar som har torkat på rot, visserligen kan de ha återfuktats då de legat inne i ladan i vinter.
Gaia:
Baxi-schema?
aprilia-tobbe:
Jag har ju superdrag i kaminen på ovanvåningen, men kanske så orkar inte fläkten med att dra ut rökgaserna tillräckligt snabbt? Jag får kolla med Baxi. Sotaren var här och provtryckte för 2 veckor sen, så skorstenen borde vara OK. Kan vara tjyvluft.
Ang tankarna så undrar jag också lite hur de funkar. De ska iallafall vara seriekopplade och de laddar 1,2,3 så det funkar, men urladdningen undrar jag lite över. Nu när det är så varmt så drar ju huset ingen värme, endast varmvatten, vilket betyder att jag inte får tillbaka någon "kall" radiatorretur till tank 3 som kan "trycka" värmen till tank 1. Alltså för att kunna utnyttja värmen i alla tankarna bör de vara parallellkopplade på sommaren? (alt att man bara eldar upp tank 1)
Gaia:
Skickar med en bild på hur laddomaten står mot slutet av eldningen. Jag skrev nog fel förut. Kan hända att den jag märkt med "Från tanken" ganska snabbt går upp till 60 grader - får kolla det vid nästa eldning. Är min "från tanken" på bilden och "retur till panna" samma?
Jag tycker veden brinner ganska jämt trots att den är 10 cm för kort. Jag ska köpa en fuktmätare och kolla så den ej är för sur eller för torr. Ska det vara 15-20% fukthalt, eller vad är lagom?
Vid uppstart så cirkulerar vattnet panna topp/botten & då stiger mätarna hyffsat lika till termostaten öppnar då retur tank håller bottentemp från tankar. Eftersom det tar sån tid att få pannan varm låter det som laddomaten krånglar, kanske luft i systemet? Min innova letar sig upp i temp på en liten startbrasa har iofs halvmeters björk.
OM panna laddomat+tank-ar är kopplade enligt ÄFAB
http://www.afabinfo.com/vedeldning.asp
kan det vara så att draget är för dåligt -diameter -längd skorsten?tung massiv skorsten tar tid att värma innan draget blir "bra/bättre"
finns det till lufts ventil som ersätter den ur pannrumet förbrukade luften
vilken hastighet körs pumpen på ? stor genomströmmnig =lägre rökgas temp.
för lite primärluft orkar inte hålla igång glödbädden=lägre effekt
http://www.afabinfo.com/vedeldning.asp
kan det vara så att draget är för dåligt -diameter -längd skorsten?tung massiv skorsten tar tid att värma innan draget blir "bra/bättre"
finns det till lufts ventil som ersätter den ur pannrumet förbrukade luften
vilken hastighet körs pumpen på ? stor genomströmmnig =lägre rökgas temp.
för lite primärluft orkar inte hålla igång glödbädden=lägre effekt
Retur till pannan kallar jag den som sitter strax innan pannan och visar ca 60 grader. Helt OK, tycker jag så där kan det inte vara fel enl. min mening. " Från tanken" blandas med den 90-gradiga pannvatten ( översta termometer) och det blir ca 60 grader varm - den blandning som jag kallar "retur till pannan".Lars K skrev:Gaia:
Baxi-schema? .... ritningar på hur pannan ser ut.
Gaia:
Vad kan vi gissa på nu ?
Det kan ju vara som att det kommer "tjuvluft" genom fex askluckan ( som Andreas Hansson gissade på) som kyler rökgaser och bidrar knappt till eldningen. Dessutom minskar draget genom primär-och sekundärluftintag och brassan brinner men alldeles för lugnt och långsamt. I visa pannor går det att efterjustera luckor så dom håller tätt. Verkar det vara en trolig gissning så kan du kolla det också bara för att utesluta ....
ge inte upp!
gaia
Frågan är ju, har du installerat själv eller köpt färdigt?
Om en sk rörmockar har gjort denna installation är det ju hans ansvar att det
fungerar som kunden förväntar sig.
Det minsta han ska göra är ju att ge dig en rimlig förklaring.
Om en sk rörmockar har gjort denna installation är det ju hans ansvar att det
fungerar som kunden förväntar sig.
Det minsta han ska göra är ju att ge dig en rimlig förklaring.
Skulle vara intressant att se vad som är fel, är säkert inget stort. Löser du det inte själv kan jag göra en utryckning och fixa det...
Primärluften kommer ut på sidorna nedtill av vedmagasinet, så är veden för kort ska du lägga den i mitten.
Om skorstenen skulle vara så trång att det blir för stort motstånd kan du lätt testa. När pannan brunnit ett tag och tempen är uppe gläntar du lite på sotluckan och testar att det drar in luft med tex ett brinnande papper. Pannan ska brinna bra trots obefintligt drag men skulle det blåsa ut ur sotluckan är skorstenen för trång.
Hur gör du när du eldar? Gör du nåt galet? Jättegrov ved? Har du provat att elda bara tunnklyven ved? Sett till att det är en glödbädd innan du fyller på?
Testat att öppna primär fullt och stänga sekundär helt? Du blandar inte ihop sekundär och primär?
Primärluften kommer ut på sidorna nedtill av vedmagasinet, så är veden för kort ska du lägga den i mitten.
Om skorstenen skulle vara så trång att det blir för stort motstånd kan du lätt testa. När pannan brunnit ett tag och tempen är uppe gläntar du lite på sotluckan och testar att det drar in luft med tex ett brinnande papper. Pannan ska brinna bra trots obefintligt drag men skulle det blåsa ut ur sotluckan är skorstenen för trång.
Hur gör du när du eldar? Gör du nåt galet? Jättegrov ved? Har du provat att elda bara tunnklyven ved? Sett till att det är en glödbädd innan du fyller på?
Testat att öppna primär fullt och stänga sekundär helt? Du blandar inte ihop sekundär och primär?
Tack igen!
Jag har försökt kolla med en tändsticka, men tycker inte att det drar runt luckorna vad jag kunde se. Svårt att se runt rökröret när fläkten är igång
Jag har tätat rökrörets infästning mot pannan med pannkitt - kanske att det läcker?
_ap_ Jag har blandat mellan att köpa färdigt och fixa själv. Jag och ni på forumet har tänkt och en SK rörmockare har kopplat - han kan långt mindre än jag ;(... Så någon förklaring har jag inte att vänta...
Matss: Tack för erbjudandet. Jag ska testa lite till. (Blir inte så mycket testande nu när man inte kan elda så ofta). Jag ska testa skorstensdraget, men sotaren var här och sa inget alls om det, så det har jag svårt att tänka mig.
Jag är inte van att elda i panna, så det kan säkert vara handhavandefel. Får prova att klyva veden mer. Någon trodde att det skulle bli bättre om man körde med björk iställetför gran... Primär uppe, sekundär nere. Stämmer det?
inli12: Jag har ett 15x15 hål med en ventil i. Tycker dock inte att det blir bättre fast jag har dörren öppen.
Jag har försökt kolla med en tändsticka, men tycker inte att det drar runt luckorna vad jag kunde se. Svårt att se runt rökröret när fläkten är igång
_ap_ Jag har blandat mellan att köpa färdigt och fixa själv. Jag och ni på forumet har tänkt och en SK rörmockare har kopplat - han kan långt mindre än jag ;(... Så någon förklaring har jag inte att vänta...
Matss: Tack för erbjudandet. Jag ska testa lite till. (Blir inte så mycket testande nu när man inte kan elda så ofta). Jag ska testa skorstensdraget, men sotaren var här och sa inget alls om det, så det har jag svårt att tänka mig.
Jag är inte van att elda i panna, så det kan säkert vara handhavandefel. Får prova att klyva veden mer. Någon trodde att det skulle bli bättre om man körde med björk iställetför gran... Primär uppe, sekundär nere. Stämmer det?
inli12: Jag har ett 15x15 hål med en ventil i. Tycker dock inte att det blir bättre fast jag har dörren öppen.
Jag har en solo innova 30, hade samma problem när den var ny.
Kolla högst upp i vedmagasinet, där sitter en plåt som som ska täta mot luckan
och bakkant av pannan. Den plåten var 5 cm för kort på våran panna.
Med rätt plåt tar det 20-30 min till pannan är på 80grader, innan tog det minst 1,5 tim... Men kolla med ved som är 50 cm, det är stor skillnad.
Kolla högst upp i vedmagasinet, där sitter en plåt som som ska täta mot luckan
och bakkant av pannan. Den plåten var 5 cm för kort på våran panna.
Med rätt plåt tar det 20-30 min till pannan är på 80grader, innan tog det minst 1,5 tim... Men kolla med ved som är 50 cm, det är stor skillnad.
Ska kolla plåten och när du säger det pr95, så är nog pumpen på högsta varv - av någon anledning lämnade röris den så... Hmm, vet inte vilken termostat han satte i. Kan någon förklara de praktiska skillnaderna med de olika termostaterna - för och nackdelar mm.