S
Är det någon som vet om jag måste dra utanpåliggande rör i badrummet i någon speciell höjd? finns det några regler för detta?

//Steelis

Kolla på rinkabyror.se . I deras katalog finns de vanligaste regler för detta.

S
Kollade i katalogen men jag såg inget där, vilket rekommenderas i takhöjd eller golvhöjd?

//Steelis

Tror nog inte det finns några såna krav. Konstruktionen blir ju inte mindre säker om installationen är 20 eller 25 cm över golv. Kolla med rörisarna i VVS-delen av forumet.

160-200 mm enligt VVS installatörernas handbok.

Från golv då eller?

Staffans2000
Kalla in estetiska rådet.
Dvs. frugan e. dylik

Så länge kopplingar och rör synes kan du draga rören där du vill.

Citat från VVS-installatörernas teknikhandbok 2006.

"Metallrör från vägg i våtutrymme.
Montera rören minst 160 från golv. Med c 40 blir rörnivåerna 160-200 mm.

Om rören monteras för högt blir det svårare att ansluta WC-stolen.

Klammer skall fästas i kakelplattan, inte i fogen. Använd kakelborr utan slagfunktion.

På kakelvägg bör ledningen monteras på andra kakelskiftet, så framtida byte av plastmatta underlättas.

Undvik rörklammer i duschplats och bakom badkar. Skruvar för klammer skall tätas mot väggens tätskikt."

Jag skulle montera rören mot taket, mindre risk för vatten inträngning i skruvhålen
Inga barn som kan använda rören som stege...

S
Efter samtal med rörmokare så blev det höjden 180mm cc40, då jag inte kan dra in i takhöjd.

L Linnex skrev:
Citat från VVS-installatörernas teknikhandbok 2006.

"Metallrör från vägg i våtutrymme.
Montera rören minst 160 från golv. Med c 40 blir rörnivåerna 160-200 mm.

Om rören monteras för högt blir det svårare att ansluta WC-stolen.

Klammer skall fästas i kakelplattan, inte i fogen. Använd kakelborr utan slagfunktion.

Hej, hur får jag tag i vad som gäller angående utanpåliggande rör år 2020, helst i pdf

På kakelvägg bör ledningen monteras på andra kakelskiftet, så framtida byte av plastmatta underlättas.

Undvik rörklammer i duschplats och bakom badkar. Skruvar för klammer skall tätas mot väggens tätskikt."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.