1. 2017-04-06 20:27
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2017
    Västerbotten
    2 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder

Nytt badrum, är jag en jobbig kund?

Jag har placerat tråden helt fel, kan moderator flytta den till "Badrum"?

Hej,

Vi har anlitat en firma för att renovera vårat badrum, alla ytskick är nu på plats och egentligen fattas bara inredning.

Jag och min sambo är dock inte riktigt nöjda med vissa smådetaljer och undrar således om detta är något man kan förvänta sig eller om hantverkarna bara har slarvat.

Nedan kommer en bildserie.

Överblicksbild
    20170406_211050.jpg (192 klick)

En hylla som är byggd för att få en avlastningsyta (det ska stå ett badkar längst med denna hylla)
    20170406_205041.jpg (281 klick)

Klinkers "sticker ut" nån centimeter från kanten, något att anmärka på eller är detta fullt normalt?
    20170406_205344.jpg (299 klick)

Mattläggaren skar inte kanten på mattan så rakt, vilket resulterade i väldigt mycket silikon, vilket ser lite slarvigt ut
    20170406_205116.jpg (344 klick)

Dom har satt upp taklister, men inte bemödat sig med att göra själva hörnet så snyggt, är detta svårt att få till eller är det återigen slarv?
    20170406_211108.jpg (3375 klick)

Varför vi egentligen vill få ett second opinion är för att klinkerskanten som "hänger ut" är ganska vass, vi är småbarnsföräldrar och barnen kommer förhoppningsvis bada och man vill ju inte att dom ska skära sig på klinkersen.

Då tänker ni kanske "hantverkaren kanske inte är klar än och ska sätta en list på klinkersen imorgon?" - Det trodde vi också först tills vi såg att kanten på klinkersen är målad, vilket borde innebära att han inte ska sätta någon list?

Går det ens att sätta en list på ett snyggt sätta på detta?

Min tumme sitter EXTREMT mycket mitt i handen, det är just därför vi har lejt bort detta. Jag har tidigare inte heller gjort en helrenovering av ett badrum och vet således inte vad man ska förvänta sig.
    Senast redigerad av Kaninmannen 2017-04-06 20:42 Anledning: Editering
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-04-06 20:40
    Svara | #2

hul
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2017
    västra götaland
    315 inlägg
    Gillad 82 gånger
    4 bilder
    gällande plattan som sticker ut så är de inte okej.
    Man ska använda en platta som har en avslutningskant fint inte plattan i fråga som avslutningsplatta så ska man använda en avslutningslist
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-04-06 23:59
    Svara | #3

NetNuts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    skåne
    998 inlägg
    Gillad 151 gånger
    69 bilder
    Listan i hörnet kunde man sågat till så den följde profilen av den andra och samtidigt justerat så den slöt emot bättre mot väggen. Tar lite längre tid och krävs lite noggranhet.
    flygrc och J-stedt gillar detta.
    flygrc, J-stedt gillar

4. 2017-04-07 00:04
    Svara | #4

Forumgud Inloggad Medlem: jul 2014
    Dalarna
    1 639 inlägg
    Gillad 736 gånger
    3 bilder
    Listen är nog vad man kan förvänta sig av en snickare som är lite smått trött på sitt jobb och bara vill få till det så det duger. Det är ingen katastrof men med lite känsla hade det kunnat bli mkt snyggare.

Däremot kakelkanten är under all kritik. Där ska du ha ordentliga avslut, antingen kakel med rundad kant för avslut eller en kvartslist eller vad det nu heter när man kaklar
    Workingclasshero gillar detta.
    gillar

5. 2017-04-07 01:14
    Svara | #5

Junior medlem Medlem: jul 2016
    87 inlägg
    Gillad 22 gånger
    2 bilder
    Om han skurit våtrumstapeten vid hyllan tror jag tyvärr inte att den uppfyller tätskiktet där. Sen ser ju hyllan helt jävla katastrof ut, om dom tänkt lämna det sådär har dom ingen yrkesheder överhuvudtaget.
    Jag skulle tagit in en besiktningsman.
    flygrc och J-stedt gillar detta.
    flygrc, J-stedt gillar

6. 2017-04-07 06:03
    Svara | #6

Chrissofswedens avatar
    Forumgud Medlem: aug 2008
    30 år
    Dalarna
    2 326 inlägg
    Gillad 1 442 gånger
    1317 bilder
    Lite beroende på vad hyllan är byggd av så kan det vara lösningsbart. Hyllan kan ju vara byggd av icke organiskt material.

Men såhär ser vår hylla ut i alla fall. Ditt avslut hade jag inte velat ha..
    image.jpg (124 klick)

image.jpg (46 klick)

7. 2017-04-07 07:38
    Svara | #7

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    30 779 inlägg
    Gillad 4 150 gånger
    12 bilder
    Det är ju lite skumt med den skurna mattan. Vad finns det för tätskikt under klinkerplattorna på hyllan? Där bör troligen finnas en tätskiktsfolie, och det skall finnas tätskikt en bit upp på väggen, och ner på framsidan av hyllan. Plastmattan skall överlöappa tätskiktet.

Just i övergången klinker- matta nedåt vet jag inte hur man skall göra för att få en godkänd skarv. Om det bara är tätat med en silikonskarv, så är det troligen inte ett godkänt tätskikt.

Problemet är att under plattorna sitter det troligen (förhoppningsvis) en tätskiktsfolie, anslutningen av den mot väggen nedåt borde vara ett utanpåliggande överlapp (och uppåt överlapp med mattan utanpå). Inte så snyggt. Därför kan man tänka sig en altenativ lösning med plastmatta som tätskikt under plattorna. Men då skall det inte vara en skarv på mattan i hörnet. Och det förutsätter att tillverkaren av plastmattan anger att den är lämplig som tätskikt under keramiska plattor, och tillverkaren av klinkerfix, måste ha den plastmattan i sin lista över godkända underlag. Det finns risk att klinkerfix bryter ned plastmattan.

8. 2017-04-07 12:41
    Svara | #8

Nykomling Medlem: apr 2017
    Västerbotten
    2 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder
    Vad för hantverkare har gjort det där jobbet?
    Ser riktigt B ut. Anlitat det.billigaste med.utländska arbetare?
    Det är en firma jag blev rekommenderad av en kollega, det är ingen fulfirma utan en svensk firma (vad det nu skulle spela för roll) med svenska hantverkare (...). Skulle detta bli en än större historia så kanske jag outar firman

Jag talade med hantverkaren i morse, Han skruvade på sig när jag påpekade det vi upptäckt på kvällen. Jag fick mer eller mindre ett erkännande att "ja det ser ju inte så bra ut", i samma antetag så sa han att mattläggaren hade slarvat.

Lösningen skulle i vilket fall bli att dom kaklar in hela hyllan ner till golvmattan, något vi inte ska betala för.

Man blir ju lätt fundersam vad det mer är mattläggaren slarvat med. Firman lämnar ju garantier, men går dom i konkurs om 8 år så spelar det ju ingen roll.

Är det läge att ta dit en besiktningsman?

9. 2017-04-07 13:16
    Svara | #9

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    30 779 inlägg
    Gillad 4 150 gånger
    12 bilder
    Hur är tätskiktet gjort under plattorna på hyllan?

Tänker de sätta kakel på den bef. plastmattan? Kolla att den är godkänd för plattsättning.

Hur är hyllan byggd, är väggen styv nog för plattsättning?

10. 2017-04-07 13:25

Chrissofswedens avatar
    Forumgud Medlem: aug 2008
    30 år
    Dalarna
    2 326 inlägg
    Gillad 1 442 gånger
    1317 bilder
    Det är väldigt stor sannolikhet att en utländsk person kommer från ett annat land!

11. 2017-04-07 18:01

Forumgud Medlem: sep 2012
    Blekinge
    2 538 inlägg
    Gillad 704 gånger
    57 bilder
    Sluta snacka om nationalitet. Vi vet i vilken ringhörna ni står.

Jobbet dom gjort är avgjort dåligt och inte acceptabelt. Tätskikt är en sak som vi inte kan bedöma utifrån men utförande på hyllan är grovt undermåligt och bör reklameras. Man behöver inte ens en besiktningsman i första taget utan bara visa bilder på rätt utförande i andra badrum.
    Takliste tyder på extrem oerfarna hantverkare, för det är inte så jädrans svårt att få det snyggare ens för mig.

12. 2017-04-07 18:23

Senior medlem Medlem: jul 2005
    595 inlägg
    Gillad 139 gånger
    3 bilder
    En vanlig skugglist går inte att gera ihop när det är snedtak. Då blir det mycket snyggare att använda snedtakslist på stödbensväggen och ansluta skugglisten mot den.

13. 2017-04-07 18:35

KnockOnWoods avatar
    Gudfader Medlem: sep 2004
    Södra Halland
    17 787 inlägg
    Gillad 6 059 gånger
    1412 bilder
    ...
    Dom har satt upp taklister, men inte bemödat sig med att göra själva hörnet så snyggt, är detta svårt att få till eller är det återigen slarv?
    20170406_211108.jpg (3375 klick)
    ...
    Den där horisontella listen är en vanlig skugglist, som kan passa bra i en 90° vinkel mellan vägg och tak.
    MEN INTE HÄR!

Den kommer ju att samla en massa damm, helt synligt.
    Ett vanligt foder, hyvlat i vinkel på översidan, hade varit mycket snyggare.

(Har snickaren aldrig stött på snedtak tidigare?)

14. 2017-04-07 19:02

KnockOnWoods avatar
    Gudfader Medlem: sep 2004
    Södra Halland
    17 787 inlägg
    Gillad 6 059 gånger
    1412 bilder
    En vanlig skugglist går inte att gera ihop när det är snedtak. Då blir det mycket snyggare att använda snedtakslist på stödbensväggen och ansluta skugglisten mot den.
    Se där ja, det finns alltså speciella snedtakslister, det visste jag inte.
    (Har ju inga snedtak heller, och är inte snickare, så jag är kanske ursäktad )
    FreddruS, RoBo och 2 andra gillar detta.
    FreddruS, RoBo, tank77, Joak gillar

15. 2017-04-07 21:09

Forumgud Medlem: sep 2012
    Blekinge
    2 538 inlägg
    Gillad 704 gånger
    57 bilder
    Om man har en dubbelgerad kapsåg så vågar jag påstå att det går att lösa. Annars med täljkniv som snickare gjorde förr.
    Micc gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Jobbig ruta som ploppar upp
    av hantverkare1 i forum Information & feedback
  2. Jobbig borttagning av vattenradiator
    av nimhed i forum Värme allmänt
  3. Jobbig hantverkare vill ha betalt
    av maggiem i forum Juridik
  4. Jobbig granne!!!
    av Dalslandskanal i forum Juridik
  5. Jobbig diskbänk