Paul-Staffanstorp
Snigla skrev:
Min gissning efter allt tafsande.. Plast (om än smutsigt..).. Golvbrunnen i sig själv känns som en vanlig plast.. Bara den där duken som får det att kännas och se skumt ut..
Då gissar jag ännu mer på det jag skrev innan men det ska bli spännande att följa upp :)

Risken är väl att det inte är ett rör som läcker utan att det läcker i golvbrunnen pga att manschetten är fel monterad...

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rörisen e på plats och som det ser ut just nu finns inget skäl att riva ner allt åt duschhållet.. då all isolering, trä osv ser torrt och fint ut - efter att ha rivit taket vid den blöta skivan..(där det uppenbart var blött både i taket och på röret..).. det är dock duschröret som läcker.. men i en skarv/böj.. inget runt om verkar blött eller skadat *tack tack*

..däremot (eftersom golvbrunnen fortfarande är skum..).. så bad jag honom försöka ta sig till den andra golvbrunnen (likadan som i duschen, men sitter vid handfatet).. och se om vi kunde se vad det var för brunn..

Vet inte om vi är så mycket klarare nu.. :x

Jag kan informera om att han aldrig sett just den typen av brunn innan.. och jag kan också tala om att den ÄR ljusgrön.. hela brunnens plast.. hm.. (då tidigare ägare kommer från danmark kan golvbrunnen vara köpt där kanske?.. ifall det hjälper någon att tipsa mig om golvbrunnar)

Nåja, han tyckte också det var konstigt att man inte skulle kunna göra rent.. så han skulle iaf hjälpa mig kolla i brunnen sen om tiden räcker ;)

Först läckan, sen stoppet i avloppet och vatten till tvättmaskinen.. (..många saker på listan)

MVH Sandra

Bilden vi lyckades ta på undersidan av golvbrunnen (suddig jag vet):

brunn_tvattstall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino skrev:
Risken är väl att det inte är ett rör som läcker utan att det läcker i golvbrunnen pga att manschetten är fel monterad...
haha, nu är vi allt lite negativa hörru ;)

jo...
bra att det inte var så :)

Rörmokare kommen och gången.. kvar är jag utan stopp i avloppet (hoppas jag iaf, det har runnit ut massa fettkokor och skit i trekammarbrunnen).. men med lika konstiga golvbrunnar hm.. han höll lite med om det där med klämring o duk/manschett.. men den verkar vara limmad på brunnen liksom (inte bara ligga löst).. han sa också att genom att han inte kände igen brunnen på nått vis så var den ovanlig (minst sagt) i sverige.. och troligen hade de inga reservdelar för att göra rätt..

Jag frågade om man kunde sätta dit en klämring i efterhand.. och skära duken där.. men han vågade inte svara på det..utan rekommenderade att jag pratade med en plattsättare/mattläggare om saken..

Hm..

Om vi nu antar att den borde stoppas ned på sin rätta plats, och fixeras med klämring. Troligen måste man skära bort så mycket av manschetten, för att få ut vattenlåsinsatsen, att den inte räcker ner. I så fall har man räddningslöst förstört tätskiktet.

Jaf skulle nog behålla den som den är tillsvidare.

Kan du försöka rengöra brunnen med en trasa eller något, runt kanten innanför en rosftfria ramen, och lägga upp en ny bild, så att det blir lite lättare att se om manschetten kommer ut direkt under rf-ramen eller om den sitter under det som ev är en klämring som syns innanför ramen.

Konstigt tycker jag att inte rörisen kunde se om manschetten var klämd eller inte där.

T
thomasx skrev:
Kan du försöka rengöra brunnen med en trasa eller något, runt kanten innanför en rosftfria ramen, och lägga upp en ny bild, så att det blir lite lättare att se om manschetten kommer ut direkt under rf-ramen eller om den sitter under det som ev är en klämring som syns innanför ramen.

Konstigt tycker jag att inte rörisen kunde se om manschetten var klämd eller inte där.
Rörmokare har ingen koll på tätskikt!

tank77 skrev:
Rörmokare har ingen koll på tätskikt!
Nej, men på hur en golvbrunn funkar borde de ha lite koll, tycker jag, och det borde ligga inom en rörmockares allmänbildning att kunna avgöra om röranslutningar och brunnar i ett badrum är korrekt monterande.

Det där med att de borde ha gjort rent senaste tio åren, hmm.. undrar om jag inte tar tillbaka det och hävdar motsatsen haha.. nåja.. här kommer 4 små bilder.. (de är tagna vid handfatet, dvs den andra golvbrunnen).. skrubbade bort massa äckel och fram kom den blåa kanten.. (som jag antar är samma material man kan skymta i fogen utanför fyrkanten?)

2014-05-07 17.55.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är tämligen övertygad om att den blå ringen är klämringen, det är inte helt ovanligt med blå klämringar, de senaste två brunnarna jag köpte hade blå klämring och de är vanliga i vvs-butikerna.

Om det är manschetten man ser även på dessa senare bilder så skär den 1 cm innanför den blå ringen så kan du säkert ta ut insatsen och rengöra sen.

Åsså en stackars liten larv där också ;)

Vid närmare kontroll av din allra första bild ser det ut som det sitter en vit klämring i den brunnen, och att manschetten är klämd under ringen. Samma sak där då, skär manschetten 1cm innanför ringen och ta ut insatsen för rengöring.

Sen om allt ser ok ut så kan du skära manschetten ända intill ringen eller till och med ta bort klämringen, inspektera och ev, skära ytterliggare lite längre in om det verkar funka eller vara bättre. Du kan gärna lägga upp lite bilder så kanske vi kan komma med fler råd och tankar :)

Kändis på internet.. (larven..).. som vanligt måste man dö för att bli känd..

---

Jag ska fingra lite till på kanten där, men jag vette fåglarna om den ser ut som nån av klämringarna jag set innan.. känns mer som en hmm "plastfilm".. (men jag har sett blåa klämringar också! de har bara känts lite hm kraftigare).. samma blåa material verkar sticka upp i fogen utanför fyrkanten i metall..

Jag provade "fippla" på duken.. den verkar sitta klistrad över hela brunnen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.