Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Stämmer byggföretag på 18,7 miljoner kronor

Elina Blom Westergren
Publicerad 6 nov 20141 kommentar
Felande värmepannor, otäta fönster och översvämningar gör att husägarna fått nog.

Felen i de då nybyggda husen i Hässelby i Stockholm visade sig vara många för de 16 familjer som flyttade in. Sedan husen stod klara för cirka 5 år sedan har mänger av åtgärder genomförts, bland annat har fasaden fått ny puts och otäta fönster har bytts ut. Värmepannorna har inte heller fungerat som de ska.

– Vi hade mer eller mindre ingen värme på bottenplan under de två första vintrarna. Men vi hade tur som hade valt till en kamin, så vi kunde få upp värmen. Några av grannarna tvingades köpa elelement för att hålla sig varma. Man känner sig lurad, säger en av husägarna, Lars Wenngren, till Mitti.se.

Mest problem har de dock haft med vattenläckage. Is och snö som smält har tagit sig in i husen. Detta menar dock byggföretaget är åtgärdat idag.

– Det är klart att det inte ska vara fel, det vill ingen och det är olyckligt att det har blivit så. Vi använder oss av underentreprenörer som vi har påtalat felen för, och det har gjort att det har dragit ut på tiden, men nu är allt åtgärdat, säger Peder Williamson som är vd för Småa AB.

Men de boende är inte nöjda, utan känner att de från början blev lurade. De har fått leva med byggjobbare i husen till och från under fem års tid och menar på att de bör få kompensation för detta. Nu stämmer de därför byggföretaget Småa AB på 18,7 miljoner kronor.

Läs också

  • Fönsterbyten blev till mardrömssituation för husägare på Gotland
  • Byggföretag får bakläxa – tvingas rätta till bristfälligt takarbete
Svara
Gilla

Kommentarer

1
G
Blir intressant att följa. Man brukar ju inte få ersättning för sveda o värk i Sverige. Felaktigt kan jag tycka. Stämmer de för specifika kvarvarande fel? eller
· 7 nov
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi

Mest läst

  • Företaget dumpade markisen på balkongen - vägrade hämta tillbaka

    Företaget dumpade markisen på balkongen - vägrade hämta

  • De byggde ett kubhus som svävar i stupet – så trivs de tre år senare

    Getaway House – så trivs de tre år senare

  • Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl

    Nya soplagen väcker protester: så påverkas ditt hushåll

  • Hemnets sajt

    Hemnet granskas av Konkurrensverket efter anonym anmälan

  • Hus och Charlotte

    Allt du får bygga utan bygglov - men se upp för de här fällorna

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Polarpumpen.se, oseriös hantering

    Försäkringar
  • Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

    El
  • Alkylatbensin istället för e85?

    Trädgårdsmaskiner
  • Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,69

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.