Hantverkartjänster: 4 av 10 känner sig lurade

Hantverkartjänster: 4 av 10 känner sig lurade

Ännu en undersökning bekräftar att konsumenter har lågt förtroende för hantverkare.

Igår berättade vi att Villaägarnas Riksförbund genomfört 2 600 intervjuer som visar att hantverkarstrul är Sveriges vanligaste konsumentproblem. Nu har även Novus Sverigepanel, på uppdrag av Byggmax, grävt lite i hushållens inställning till hantverkare. Resultatet går på samma linje som tidigare undersökningar och visar att 41 procent av de som köpt hantverkartjänster någon gång känt sig lurad, och att 38 procent har litet eller mycket litet förtroende för hantverkare inom bygg och renovering.

Det vanligaste problemet visar sig vara brister i utförandet, här lägger 58 procent sin röst. Men, precis som Konsumentverkets tidigare granskningar visar, har många också känt sig lurade på grund av att arbetet inte utfördes som överenskommet. Totalt intervjuades 1 060 personer i undersökningen.

Enligt Konsumentverket är det a och o att ha skriftligt på allt som bestäms och att vara tydlig och detaljerad i avtalet. Jurist Mari Gremlin på Konsumentverket tipsar om att du gärna kan utgå från en avtalsmall.