Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Badrumsföretag rekommenderas betala tillbaka 26 000 kr

Elina Blom Westergren
Publicerad 10 apr 2017
Missar i badrumsrenovering leder till återbetalningskrav.
Företagets svar till ARN.

Företagets svar till ARN. Bild: Allmänna Reklamationsnämnden.

En bostadsägare i Karlstad har krävt ett företag på 114 665 kronor efter fel i en badrumsrenovering. I en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden skriver hon att företaget har gjort ett så dåligt arbete att det måste göras om från grunden.

Som exempel på felaktigheter nämns: "sågat igenom toalettväggen rätt igenom vardagsrummet, fogat kakelplattorna som vågor där plattorna inte sitter rätt, kaklat en sned tröskel, limmat lampknappen på kakelplattorna samt att bolagets elinstallation varit felaktig."

Företaget ifråga anser däremot inte att det är deras fel att renoveringen gått snett.

- Anmälaren bestämde hur saker skulle vara. Efter att detta skett ändrade sig anmälaren plötsligt och ville ha saker flyttade. När bolaget rättat sig efter anmälarens önskemål har anmälaren först uppgett att hon varit nöjd för att sedan framföra klagomål på det utförda arbetet. Bolaget har lagt ned extra tid utan att ta betalt i syfte att få anmälaren nöjd, skriver EJ Entreprenad till sitt försvar.

Bostadsägaren får dock delvis rätt av Allmänna Reklamationsnämnden. De rekommenderar företaget att betala tillbaka 26 020 kronor samt avstå alla övriga betalningskrav.

- Genom de handlingar som ingetts i ärendet har NN förmått bevisa förekomsten av fel i den tjänst som bolaget utfört då det är uppenbart att det arbete som bolaget utfört inte varit fackmässigt. NN har dock inte genom de ingivna handlingarna bevisat förekomsten av fel på den elinstallation som bolaget utfört, skriver nämnden.

Läs också

  • Bostadsägare vill anlita ny byggfirma efter flera renoveringsmissar
  • Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret
Svara
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.