Badrumsföretag rekommenderas betala tillbaka 26 000 kr
Missar i badrumsrenovering leder till återbetalningskrav.

Företagets svar till ARN. Bild: Allmänna Reklamationsnämnden.
En bostadsägare i Karlstad har krävt ett företag på 114 665 kronor efter fel i en badrumsrenovering. I en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden skriver hon att företaget har gjort ett så dåligt arbete att det måste göras om från grunden.
Som exempel på felaktigheter nämns: "sågat igenom toalettväggen rätt igenom vardagsrummet, fogat kakelplattorna som vågor där plattorna inte sitter rätt, kaklat en sned tröskel, limmat lampknappen på kakelplattorna samt att bolagets elinstallation varit felaktig."
Företaget ifråga anser däremot inte att det är deras fel att renoveringen gått snett.
- Anmälaren bestämde hur saker skulle vara. Efter att detta skett ändrade sig anmälaren plötsligt och ville ha saker flyttade. När bolaget rättat sig efter anmälarens önskemål har anmälaren först uppgett att hon varit nöjd för att sedan framföra klagomål på det utförda arbetet. Bolaget har lagt ned extra tid utan att ta betalt i syfte att få anmälaren nöjd, skriver EJ Entreprenad till sitt försvar.
Bostadsägaren får dock delvis rätt av Allmänna Reklamationsnämnden. De rekommenderar företaget att betala tillbaka 26 020 kronor samt avstå alla övriga betalningskrav.
- Genom de handlingar som ingetts i ärendet har NN förmått bevisa förekomsten av fel i den tjänst som bolaget utfört då det är uppenbart att det arbete som bolaget utfört inte varit fackmässigt. NN har dock inte genom de ingivna handlingarna bevisat förekomsten av fel på den elinstallation som bolaget utfört, skriver nämnden.