Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Arkitektur
El & Teknik
Färg, måla & tapetsera
Gör det själv
Hustyper
Köpa & Sälja hus
Material & Byggnadsdelar
Miljö & Hälsa
TV-serier
Övrigt
Visa alla (21)
Visa färre
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Badrumsföretag rekommenderas betala tillbaka 26 000 kr

Av Elina Blom Westergren Publicerad 10 apr 2017

Missar i badrumsrenovering leder till återbetalningskrav.

Företagets svar till ARN.

Företagets svar till ARN. Bild: Allmänna Reklamationsnämnden.

En bostadsägare i Karlstad har krävt ett företag på 114 665 kronor efter fel i en badrumsrenovering. I en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden skriver hon att företaget har gjort ett så dåligt arbete att det måste göras om från grunden.

Som exempel på felaktigheter nämns: "sågat igenom toalettväggen rätt igenom vardagsrummet, fogat kakelplattorna som vågor där plattorna inte sitter rätt, kaklat en sned tröskel, limmat lampknappen på kakelplattorna samt att bolagets elinstallation varit felaktig."

Företaget ifråga anser däremot inte att det är deras fel att renoveringen gått snett.

- Anmälaren bestämde hur saker skulle vara. Efter att detta skett ändrade sig anmälaren plötsligt och ville ha saker flyttade. När bolaget rättat sig efter anmälarens önskemål har anmälaren först uppgett att hon varit nöjd för att sedan framföra klagomål på det utförda arbetet. Bolaget har lagt ned extra tid utan att ta betalt i syfte att få anmälaren nöjd, skriver EJ Entreprenad till sitt försvar.

Bostadsägaren får dock delvis rätt av Allmänna Reklamationsnämnden. De rekommenderar företaget att betala tillbaka 26 020 kronor samt avstå alla övriga betalningskrav.

- Genom de handlingar som ingetts i ärendet har NN förmått bevisa förekomsten av fel i den tjänst som bolaget utfört då det är uppenbart att det arbete som bolaget utfört inte varit fackmässigt. NN har dock inte genom de ingivna handlingarna bevisat förekomsten av fel på den elinstallation som bolaget utfört, skriver nämnden.

Läs också

  • Bostadsägare vill anlita ny byggfirma efter flera renoveringsmissar
  • Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi

Relaterade forumämnen

  • Hur länge ska man vänta?

    Juridik
  • BRF vill att jag ska ta ansvar för fel " någon gång i framtiden"

    Juridik
  • Påhittade fakturor, uppskatta värdet av arbete

    Juridik
  • Ny affärside att lansera för en elinstallatör för att möjliggöra lagligt hempul?

    El
  • Tidsgräns för avhjälpning?

    Juridik

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 3,05

    procent. Så hög ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Populära forumämnen

  • Snea eldosor från elektrikern. Vad göra?

    El
  • Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns

    Bygglov
  • Pannor direkt på plåttak, utan papp och utan innertak - Fuskbygge?

    Tak & Vind
  • Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget

    Juridik
  • Svartbyggd altan

    Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.