Tänkte bara kolla ni som nyligt startat ett byggkreditiv. Vad har ni fått för ränta, samt vilken bank har ni.

Kan man binda räntan på ett byggkreditiv. Vårt husbygge startar i september och i kommer väl förhoppningsvis ha slutbesiktning i feb/mars -06. Bör vi binda räntan? (om man nu kan det)

0,25% kontraktsränta, 3.0 i kred. ränta. HB.
Vad har du fått för bud?

Hade 2.95 innan sänkningen, inget kontraktsränta. Vet inte vad jag har nu, men borde ligga 0.5% lägre då räntan är rörlig.

MrMagic skrev:
Hade 2.95 innan sänkningen, inget kontraktsränta. Vet inte vad jag har nu, men borde ligga 0.5% lägre då räntan är rörlig.
Vilken bank?

Spb Finn

Hej!

Fick brev från Nordea (Nordbanken) i veckan på deras byggkreditiv på 2,56 !

/Peter

Birgi;
Får jag fråga vart du bor? Vi har också HB och betydligt höge ränta........ >:(

FSB 2,75%, ingen kontraktsränta eller andra avgifter (lite bråttom så vi har inte försökt jämföra eller pruta)

vatten skrev:
Birgi;
Får jag fråga vart du bor? Vi har också HB och betydligt höge ränta........ >:(
Luleå. Och enligt vår bankman skulle rörliga räntan snart sjunka och då skulle vår ränta också gå ner.
Vad har du fått för ränta?

0,80 + 4,95 har vi i ränta på kreditivet
oförskämt högt!!! >:(
vi ska genast till banken och pruta lite!

Oj, vad låg kreditivräntan har blivit. Vi ska till Handelsbanken på måndag och kriga för vår ränta. då vi fick lånelöftet talade banken om 4 %, du var det dock någon månad sedan.

Kan man alltså välja att ha byggkreditivräntan rörligt eller att binda den, eller?? Vi kommer att börja nyttja kreditivet i september/oktober och binda lånen i februari/mars så det lär ju inte hända så där jätte mycket med kreditivräntan under den tiden, så om man nu måste göra valet rörlig eller bunden kreditivränta så känns det som att valet helt klart blir rörligt.

linsko skrev:
Oj, vad låg kreditivräntan har blivit. Vi ska till Handelsbanken på måndag och kriga för vår ränta. då vi fick lånelöftet talade banken om 4 %, du var det dock någon månad sedan.

Kan man alltså välja att ha byggkreditivräntan rörligt eller att binda den, eller??  Vi kommer att börja nyttja kreditivet i september/oktober och binda lånen i februari/mars så det lär ju inte hända så där jätte mycket med kreditivräntan under den tiden, så om man nu måste göra valet rörlig eller bunden kreditivränta så känns det som att valet helt klart blir rörligt.
De siffror jag nämnde fick vi för prick en månad sedan, vi har ju redan köpt tomten och kört igång kreditivet.

Ok, vi har inte lyft kreditivet ännu. Så vi borde ju kunna förhandla ner oss under 3% om man nu ser vad de andra fått för ränta.

Var upp och kollade på området i går. Ser att ni har många Älvsbyhus på er slinga. Tråkigt att det dröjer så länge tills dess att de byggs upp. Jag kan bara se att det är ett Älvsbyhus än så länge.i vårt kvarter. Många har däremot börjat röja på sin tomt så jag tror att många byggen kommer igång under hösten. Det är bra att skogen röjs bort för det är så j-la mycket mygg där. Vi har ett K-Rautahus brevid oss.
Det andra huset som är uppbyggt är ett flyttat hus, tror att det är ett Älvsbyhus kanske det jag hörde om som var från Skellefteå.

Vet du när man ska betala för värme och vattenanslutningarna. Har inte fått någon faktura ännu. Har ni hört nåt.

Har ni funderat nåt eller kollat upp hur mycket matjord det behöver fyllas upp på tomten. Jag tänkte närmast för att få en välmående gräsmatta. Har varit in på trädgårdsforumet här och då var det en som rekommenderade att man bör ha typ 30 cm jord för att gräsmattan ska bli fin. Han hade en tomt på 900 kvm och hans pris för bara matjorden skulle gå på ca 52 000:-. Jag har hört att det beror på hur marken är. Är det mycket lera så måste man ha mer jord. Vår mark är ju morän med lite sand så det borde ju innebära att man kan fylla ut med 10 cm cm jord (någon annan på forumet ansåg att det räcker) Då kommer man ju undan betydligt billigare. Endel som har bra mark struntar i att lägga matjord, men jag vill ha en fin gräsmatta så vi kommer att lägga jord.
Vi hade inte riktigt trott att det var så dyrt. vi var sugna på att rulla ut gräsmatta för att kunna nyttja tomten första sommaren men då får man räkna med ytterligare 20 000:-.

Hur har ni resonerat?

linsko skrev:
Ok, vi har inte lyft kreditivet ännu. Så vi borde ju kunna förhandla ner oss under 3% om man  nu ser vad de andra fått för ränta.

Var upp och kollade på området i går. Ser att ni har många Älvsbyhus på er slinga. Tråkigt att det dröjer så länge tills dess att de byggs upp. Jag kan bara se att det är ett Älvsbyhus än så länge.i vårt kvarter. Många har däremot börjat röja på sin tomt så jag tror att många byggen kommer igång under hösten. Det är bra att skogen röjs bort för det är så j-la mycket mygg där. Vi har ett K-Rautahus brevid oss.
Det andra huset som är uppbyggt är ett flyttat hus, tror att det är ett Älvsbyhus kanske det jag hörde om som var från Skellefteå.

Vet du när man ska betala för värme och vattenanslutningarna. Har inte fått någon faktura ännu. Har ni hört nåt.

Har ni funderat nåt eller kollat upp hur mycket matjord det behöver fyllas upp på tomten. Jag tänkte närmast för att få en välmående gräsmatta. Har varit in på trädgårdsforumet här och då var det en som rekommenderade att man bör ha typ 30 cm jord för att gräsmattan ska bli fin. Han hade en tomt på 900 kvm och hans pris för bara matjorden skulle gå på ca 52 000:-. Jag har hört att det beror på hur marken är. Är det mycket lera så måste man ha mer jord. Vår mark är ju morän med lite sand så det borde ju innebära att man kan fylla ut med 10 cm cm jord (någon annan på forumet ansåg att det räcker) Då kommer man ju undan betydligt billigare. Endel som har bra mark struntar i att lägga matjord, men jag vill ha en fin gräsmatta så vi kommer att lägga jord.
Vi hade inte riktigt trott att det var så dyrt. vi var sugna på att rulla ut gräsmatta för att kunna nyttja tomten första sommaren men då får man räkna med ytterligare 20 000:-.

Hur har ni resonerat?
Avgift för v/a har jag hört ligger på 81.000-84.000 (fått dessa två uppgifter), fjärrvärme 16200 och el 15.000. Stämme rdet med era uppgifter?
Vi har också pratat om en gräsmatta att rulla ut, men vi får se ...

Jo det är det pris vi fått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.