Outl1 får bakläxa av ARN

Återförsäljare ville inte åtgärda poolvärmepump utan felrapport.

En poolvärmepump från samma märke.

En poolvärmepump från samma märke. Foto: Lyfco

En husägare i Skutskär, som köpte en poolvärmepump 2018, har valt att gå till Allmänna Reklamationsnämnden efter att pumpen gått sönder.

- Värmepump & Service i Gävle felsökte poolvärmepumpen och konstaterade att kompressorn bröt på klixon och kärvar, röd lysdiod lyste på kretskortet och att startströmmen var hög.

Från början försökte husägaren få hjälp av återförsäljaren Outl1.se, men de ville inte komma ut utan att teknikern eller husägaren först fyllt i en felrapport.

Detta menar Allmänna Reklamationsnämnden är helt fel. Det finns inget i lagen som säger att man först måste fylla i en sådan - så även om ett företag har detta som praxis är det alltså inte något man kan luta sig tillbaka mot som en bromskloss.

- I förevarande fall har företaget krävt att konsumenten ska fylla i en felrapporteringsblankett innan företaget på något sätt agerar avseende reklamationen. Nämnden erinrar om att konsumentköplagen inte ger utrymme för ett sådant förfarande och Arc E-Commerce AB (Outl1.se) ansvarar därmed för felet, skriver de i sitt beslut.

De rekommenderar företaget att åtgärda felen samt stå för kostnaden på cirka 2 400 kronor som husägaren drog på sig i samband med felsökningen.