Start
Bibliotek
Forum
Bilder
Shop
Avbryt
Bli medlem
Logga in
Start
Bibliotek
Forum
Bilder
Shop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
#dike: bilder och videor
S
Sjökan
Följ
9 mars 2025 13:18
Visa inlägg
Köpte hus i höstas och nu när våren är kommen vill vi göra iordning i trädgården. De förra ägarna grävde ut för altanen och det ser i mitt tycke förfärligt ut. Dessutom är det varken säkert eller praktiskt. Hur är enklast att plana ut/ fylla igen? Det får gärna vara en slänt men gärna med en lite mer behaglig lutning? Hur mycket förarbete behövs? Vi har jord att fylla ut med men jag misstänker att det inte bara är att lägga dit? Tack!
Tråd: Jämna ut slänt/dike i trädgård.
·
Forum: Trädgård allmänt
·
#dike
#slänt
#trädgård
1
Gilla
Svara
Dela
S
Spannen
Följ
19 juni 10:16
Visa inlägg
Slå på ljud
Hej, Vet att detta har diskuterats men konsensus verkar vara att det beror på markens beskaffenhet. Jag har anlagt en gräsyta på gammal skogsmark som angränsar till skog som sluttar ner mot gräsytan. Det trycker på ganska bra med vatten från skogen och har därför grävt ett dike, vilket fungerar bra. Jag vill nu täcka över dikena med bibehållen dränerande effekt. Har egentligen två frågor: Fråga 1: Tanken är att lägga dräneringsrör i makadam och sen täcka över med jord gräs. Frågan är då om jag ska göra en klassisk "korv" med duk runt hela, rör i botten och makadam, eller om jag endast ska ha duk ovanpå. De flesta beskrivningar på nätet propagerar för korven, men de flesta man pratar med (inkl min lokala "mark-kille") avråder från att packa in allt i duk med argumentet att den sätter igen mycket snabbare än makadamen. Marken består av fint material (silt?) och ganska mycket humus/sumpaktig sörja samlas i botten på diket. Inte direkt lera men det
Tråd: Täckdike - markduk eller inte
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#dränering
#markduk
#täckdike
1
Gilla
Svara
Dela
L
Lennart19
Följ
17 maj 22:28
Visa inlägg
Tips på att åtgärda diken efter kollektorslang (jordvärme) väldigt djupa på vissa ställen 40-50 cm.
Tråd: Dike efter installation jordvärme.
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#installation
#jordvärme
2
Gilla
Svara
Dela
John Söderberg
Följ
30 mars 17:58
Visa inlägg
Hörnstenen hade sjunkit ner i leran och hela hörnet på ladan öppnats upp och sjunkit säkert 50 cm, pga ett slukhål ner till vägtrumman som är placerat mitt framför gaveln. Jag försökte gräva upp och fylla hörnet med sten för att ha nåt att lyfta ladan på. Jag kom aldrig till en fast punkt, bara lera och till slut vatten. Jag såg inte vägtrumman utan grävde bara igen diket framför huset. Sedan på vintern blev grannens väg blöt och han kom och hjälpte till att gräva upp diket igen för att återställa vägen. Vad ska jag göra nu, och hur tänker de som bygger vägen? "Ärs den ladan ska nog ändå rivas." Trumman hade bara kunnat ligga 5 meter till vänster istället så hade marken varit orörd och ladan förmodligen hel.
Tråd: Vägdike har underminerat ladan.
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#dränering
#grund
#lada
#ladan
#ladugård
#lagård
#timmerstomme
#underminerad
#väg
10
Gilla
Svara
Dela
Suzy-Q
Följ
25 februari 11:52
Visa inlägg
Få hela upplevelsen som inloggad
Följ personer och trådar, utforska nya filmer och bilder och skapa eget innehåll.
Logga in
Så här
Tråd: Bygga igen och dränera dike mot åkrar
·
Forum: Trädgård allmänt
·
#bygge
#dike
#dränera
5
Gilla
Svara
Dela
@Sjökan
· 9/3
Köpte hus i höstas och nu när våren är kommen vill vi göra iordning i trädgården. De förra ägarna grävde ut för altanen och det ser i mitt tycke förfärligt ut. Dessutom är det varken säkert eller praktiskt. Hur är enklast att plana ut/ fylla igen? Det får gärna vara en slänt men gärna med en lite mer behaglig lutning? Hur mycket förarbete behövs? Vi har jord att fylla ut med men jag misstänker att det inte bara är att lägga dit? Tack!
…
Visa mer
Tråd: Jämna ut slänt/dike i trädgård.
·
Forum: Trädgård allmänt
·
#dike
#slänt
#trädgård
S
0
1
Dela
Slå på ljud
1
/3
@Spannen
· 19/6
Hej, Vet att detta har diskuterats men konsensus verkar vara att det beror på markens beskaffenhet. Jag har anlagt en gräsyta på gammal skogsmark som angränsar till skog som sluttar ner mot gräsytan. Det trycker på ganska bra med vatten från skogen och har därför grävt ett dike, vilket fungerar bra. Jag vill nu täcka över dikena med bibehållen dränerande effekt. Har egentligen två frågor: Fråga 1: Tanken är att lägga dräneringsrör i makadam och sen täcka över med jord gräs. Frågan är då om jag ska göra en klassisk "korv" med duk runt hela, rör i botten och makadam, eller om jag endast ska ha duk ovanpå. De flesta beskrivningar på nätet propagerar för korven, men de flesta man pratar med (inkl min lokala "mark-kille") avråder från att packa in allt i duk med argumentet att den sätter igen mycket snabbare än makadamen. Marken består av fint material (silt?) och ganska mycket humus/sumpaktig sörja samlas i botten på diket. Inte direkt lera men det
…
Visa mer
Tråd: Täckdike - markduk eller inte
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#dränering
#markduk
#täckdike
S
0
1
Dela
Slå på ljud
1
/3
@Lennart19
· 17/5
Tips på att åtgärda diken efter kollektorslang (jordvärme) väldigt djupa på vissa ställen 40-50 cm.
…
Visa mer
Tråd: Dike efter installation jordvärme.
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#installation
#jordvärme
L
0
2
Dela
Slå på ljud
@John Söderberg
· 30/3
Hörnstenen hade sjunkit ner i leran och hela hörnet på ladan öppnats upp och sjunkit säkert 50 cm, pga ett slukhål ner till vägtrumman som är placerat mitt framför gaveln. Jag försökte gräva upp och fylla hörnet med sten för att ha nåt att lyfta ladan på. Jag kom aldrig till en fast punkt, bara lera och till slut vatten. Jag såg inte vägtrumman utan grävde bara igen diket framför huset. Sedan på vintern blev grannens väg blöt och han kom och hjälpte till att gräva upp diket igen för att återställa vägen. Vad ska jag göra nu, och hur tänker de som bygger vägen? "Ärs den ladan ska nog ändå rivas." Trumman hade bara kunnat ligga 5 meter till vänster istället så hade marken varit orörd och ladan förmodligen hel.
…
Visa mer
Tråd: Vägdike har underminerat ladan.
·
Forum: Grund & Markarbeten
·
#dike
#dränering
#grund
#lada
#ladan
#ladugård
#lagård
#timmerstomme
#underminerad
#väg
0
10
Dela
Slå på ljud
1
/2
@Suzy-Q
· 25/2
Så här
…
Visa mer
Tråd: Bygga igen och dränera dike mot åkrar
·
Forum: Trädgård allmänt
·
#bygge
#dike
#dränera
0
5
Dela
Slå på ljud
Få hela upplevelsen som inloggad
Följ personer och trådar, utforska nya filmer och bilder och skapa eget innehåll.
Logga in
#dike: bilder och videor
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.
Nej tack
Tillåt