Byggahus.se
Hej,

Har uppmärksammat att de flesta induktionshällar är gjorda för 240 v? Fick för mig att man körde fler faser för att få full effekt på alla plattor samtidigt? Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar 240 v bra eller bör man ta högre om man har uttag för det?
 
Mikael_L
Ja de flesta hällar som säljs i Sverige idag är för 230V, jag kan inte påminna mig att jag sett någon 400V.

Men däremot går de för det mesta att koppla så man använder 2 faser, dvs 2 x 230V. Men detta är bäst att kolla upp inför köp, för om man har en befintlig trefasmatning med 2,5mm2 kabel och säkrat med 3x16A så ska man välja en häll som det går att ansluta två olika faser till.

OBS, det måste finnas nolla framdraget också, och det är inte alltid så i gamla spismatningar. Missar man detta bränner man sönder hällen på bråkdelen av en sekund när den slås på.


Har man en enfasmatning med 20A säkring till nuvarande spis fungerar förmodligen alla hällar du kan få tag på. Men du kan kolla så den är märkt 230V (ev 220-240V) och inte 400V.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hej,

Har uppmärksammat att de flesta induktionshällar är gjorda för 240 v? Fick för mig att man körde fler faser för att få full effekt på alla plattor samtidigt? Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar 240 v bra eller bör man ta högre om man har uttag för det?
De flesta moderna induktionshällar drivs av 220V, men använder flera faser. Oftast används 2 faser 16A vilket ger ca 7,4kW och detta räcker för en modern induktionshäll. Många kan även kopplas in med 3 faser, men detta är alltså något overkill. Har du ett fullmatat perilexuttag med 3 faser idag och som är avsäkrat 16A så är det jättebra. Tänk på att nolla behöver vara framdraget också, det är inte alltid det var det förr till 3-fasspisar.
 
  • Gilla
Nahoj Tsivqgnujl och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag kom in på detta var för att jag skickat offert förfrågan och en av företagen hörde av sig och frågade om det verkligen var häll för 240 v som jag skulle ha. Jag antog att det var fel och bad dem ändra till 400 v men jag får ta o titta bakom spisen hemma och se vad som kan kopplas in.

Visst ska jag köra på högsta möjliga? D.v.s finns det 3 fas så ska jag sikta på en häll som klarar 3 fas istället för att dra ner det till 240 v?

Har läst lite här och där att på 240 v så är det oftast endast en platta som får power mode och kör man igång flera plattor på max samtidigt så turas de om på något vis vilket tar längre tid?
 
Går det att ansluta 3 faser så gör det. Då får du bästa effekt. Vår häll kan man köra "booster" på en eller alla fyra plattor beroende på matning. Det är ofta "booster" funktionen man tappar vid svagare matning.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Se upp med att det också finns hällar som bara kan kopplas in på en enda fas. Om det inte framgår av annat sätt så ser man det enklast på märkeffekten som brukar anges till 4-5 kW. En normalstor häll brukar behöva 7 kW, och där kan man vara ganska säker på att den går att koppla in på minst två faser.
 
Såhär ser det ut som sitter där idag :

PmWpxzi.jpg
2fhv5mX.jpg
aFPNc0K.jpg
2q13K1e.jpg

Vad jag förstår är det fult fungerande 3 fas vilket också betyder att vi bör sikta på 3 fas häll för att få bästa effekt? Hur är det med ugn? Behöver jag även speciell version av denna?
 
Troligtvis har ni ingen nolla fram, vilket kommer ställa till det för er. Mig veterligen drivs alla nya hällar internt av 230V oavsett antal anslutna faser, därmed behövs nollan. Ugnen ska ju helst ha en egen grupp, men det är ganska vanligt att man delar upp befintligt perilexuttag och tar en fas till ugnen när man byter från spis till häll+ugn. Oavsett behöver ni ha fram en nolla till uttaget. Även ugnen behöver ju ha denna.
 
  • Gilla
emilneagu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du måste mäta på perilex-uttaget, eller öppna och kolla.
Det stift som "saknas" på stickproppen är nollan. Mellan detta stift och de tre andra runda ska du kunna mäta upp 230V, då sitter nog nollan inkopplad rätt i uttaget.

Jag själv brukar som regel kolla både kolla bakom uttaget hur det ser ut och är kopplat och vilka färger, areor osv, och sen mäta som jag beskrev och även mäta kontinuitet mellan jord och nolla i uttaget.
Och blir jag osäker (pga något skumt, eller öht synligt risig el i huset) så kanske jag även följer ledarnas väg till centralen för att förvissa mig om att det hela verkligen är korrekt.
 
  • Gilla
emilneagu
  • Laddar…
snowjim skrev:
Anledningen till att jag kom in på detta var för att jag skickat offert förfrågan och en av företagen hörde av sig och frågade om det verkligen var häll för 240 v som jag skulle ha. Jag antog att det var fel och bad dem ändra till 400 v men jag får ta o titta bakom spisen hemma och se vad som kan kopplas in.

Visst ska jag köra på högsta möjliga? D.v.s finns det 3 fas så ska jag sikta på en häll som klarar 3 fas istället för att dra ner det till 240 v?

Har läst lite här och där att på 240 v så är det oftast endast en platta som får power mode och kör man igång flera plattor på max samtidigt så turas de om på något vis vilket tar längre tid?


Lite förvirring här.
I vårt elsystem kan man få ut både 230 och 400 volt.
Mellan alla faser och noll är det 230
Mellan faserna är det 400.
Har man en trefasanslutning så kan man ansluta en 230V eller en 400 V spis

Har man bara enfas så går det bara med 230 V

Så pratar man om trefas 230 volt då måste nollan vara med
Pratar man om trefas 400 volt så ansluter man mellan faserna och då behövs ingen nolla (tex din gamla spis).

Protte
 
  • Gilla
03Alessandro
  • Laddar…
Men om det idag sitter en spis där som kräver 400 v bör det inte också vara full 3 fas då?

Jag kan öppna locket men jag antar att jag bör bryta strömmen för att undvika missöden. Bästa är väl då att ta ett foto på det så ni kan se hur det ser ut där.

Jag drar inte själv fram en nolla om det nu behövs utan det får såfall en elektriker göra(om det är möjligt).

Den spis vi har idag är extremt effektiv så jag har svårt att se att denna skulle köra på något annat än 400 v.
 
Ja, din spis idag går på 3 faser och 400V, men stickproppen saknar stift för nolla, vilket kan göra att även uttaget saknar nolla framdraget. I så fall måste det kompletteras med sådan. Bryt strömmen, plocka av uttaget och ta en bild där man ser alla trådarna.
 
A
Alla induktionhällar med 3-4 zoner går på två faser och nolla.
Inga induktionshällar går på 400v inga induktionshällar går utan nolla.
 
  • Gilla
toddy tagg och 2 till
  • Laddar…
Här är lite bilder på installationen :

jWImK7H.jpg
VPrCGik.jpg
diAU6EY.jpg
nIbEtbE.jpg
http://imgur.com/a/YM6mg

Produkterna jag begärt offert på är :

Siemens Induktionshäll EH611BA18E
Electrolux Inbyggnadsugn EOP601X

Om jag vill få ut max av mitt uttag, bör jag ändra till något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.