91 487 läst ·
110 svar
91k läst
110 svar
Induktionshäll, hur många faser?
Helt rätt så ...snowjim skrev:Okay, så jag måste få framdragen en nolla, när detta är gjort har jag full 3 fas. Efter som det tydligen inte finns 3 fas induktionshällar(enligt er) så är det 230v som gäller men då en variant där det går att koppla in 2 faser. Den sista fasen används till ugnen som kommer sitta strax nedanför induktionshällen.
Jag måste därmed titta närmare på induktionshällarna och då leta upp någon som kan köras på 2 faser istället för endast 1(230 v)?
Hällen ska ha ett kopplingsalternativ som det som är märkt 2N**~
Och passa dig för en häll med endast inkoppling enligt 1N~
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med Siemens och det är ju inte så lätt att veta om hällen klarar 1 fas eller 2 fas då det inte går att filtrera eller se i specifikationen. Däremot säger de att om näst sista siffran är en 8a så är det 1 fas, alla andra kan man koppla in 2 fas på vilket ger full effekt. De har även modeller som klarar 3 fas men då är de 90 cm breda istället för 60 cm så det låter som att ska man ha 60 cm bred häll så får man ut max ur en 2 fas.
Vet att någon pratade om att man kunde se antal faser på effekten och det stämmer säkert så jag får titta efter detta.
Det låter som att det inte är säkert att man kan dra in en 0a så jag får kontakta min elektriker och se vad de säger. Om man inte kan få in en nolla så får det bli 1 fas. Alternativet är att strunta i induktion för då bör jag väl inte behöva nollan och då kan jag ändå välja en 2 fas (ej induktion) som då ger mig full effekt.
Vet att någon pratade om att man kunde se antal faser på effekten och det stämmer säkert så jag får titta efter detta.
Det låter som att det inte är säkert att man kan dra in en 0a så jag får kontakta min elektriker och se vad de säger. Om man inte kan få in en nolla så får det bli 1 fas. Alternativet är att strunta i induktion för då bör jag väl inte behöva nollan och då kan jag ändå välja en 2 fas (ej induktion) som då ger mig full effekt.
Okay då får jag parta med elektrikern, det måste lösas. Märkligt bara att den spis som står där idag fungerar långt över förväntan med det som finns i väggen just nu. Antar att utvecklingen gått framåt och nya krav har vuxet fram.falkn skrev:
Det är för att din spis går på 400V. Egentligen är det väl inte så att utvecklingen gått framåt utan det är snarare så att produkterna anpassas för att passa så många marknader som möjligt. Det är ju inte så vanligt med 3-fas anläggningar i resten av världen. Därav tillverkar man produkter som går på 230V.snowjim skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det var jag som skrev det i inlägg #6snowjim skrev:
Helt riktigt, du kan koppla om din trefasmatning till två faser med nolla. I detta fall kan det också vara en fördel att välja en häll som enbart går att koppla in på en fas eftersom de brukar ha en inbyggd effektbegränsning som skyddar säkringen. Men en sådan effektbegränsning kan även finnas i tvåfashällar. Sedan beror det på om ni vill prioritera ugnen eller om den kan dela en fast med hällen.snowjim skrev:Det låter som att det inte är säkert att man kan dra in en 0a så jag får kontakta min elektriker och se vad de säger. Om man inte kan få in en nolla så får det bli 1 fas. Alternativet är att strunta i induktion för då bör jag väl inte behöva nollan och då kan jag ändå välja en 2 fas (ej induktion) som då ger mig full effekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jodå du skrev det väldigt tydligt trots det lilla stavfelet. Men eftersom jag i inlägg #6 skrev att alla hällar inte går att koppla in på två faser så ville jag se om du hade uppgifter som sa att just induktionshällar med 3-4 zoner alltid går att koppla in på två faser. Har du det?electroluxaren skrev:
Att vi pratar 230 V för dessa hällar tror jag vi är överens om.
Tror det lutar åt denna hällen om de kan dra in en 0a :
Siemens EH651FE17E

http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e
Verkar vara smidigt med reglaget istället för steppa igenom alla siffror. Sen verkar dock hällen ha några år på nacken men får hoppas att det inte hänt jätte mycket här. Det ända som kan vara lite sådär är om fasningen runt hällen gör det svårt att hålla rent, detta kan man mer eller mindre bara se i verkligheten.
Siemens EH651FE17E

http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e
Verkar vara smidigt med reglaget istället för steppa igenom alla siffror. Sen verkar dock hällen ha några år på nacken men får hoppas att det inte hänt jätte mycket här. Det ända som kan vara lite sådär är om fasningen runt hällen gör det svårt att hålla rent, detta kan man mer eller mindre bara se i verkligheten.
Induktionshällar med mer än en zon har alltid effektbegränsning, ibland programmerbar.Bo.Siltberg skrev:Det var jag som skrev det i inlägg #6
Helt riktigt, du kan koppla om din trefasmatning till två faser med nolla. I detta fall kan det också vara en fördel att välja en häll som enbart går att koppla in på en fas eftersom de brukar ha en inbyggd effektbegränsning som skyddar säkringen. Men en sådan effektbegränsning kan även finnas i tvåfashällar. Sedan beror det på om ni vill prioritera ugnen eller om den kan dela en fast med hällen.
Effektbegränsningen fungerar genom att takta ner de bakre zonerna när de främre går för fullt.
Redigerat av moderator:
två faser och en nolla ja!Bo.Siltberg skrev:Jodå du skrev det väldigt tydligt trots det lilla stavfelet. Men eftersom jag i inlägg #6 skrev att alla hällar inte går att koppla in på två faser så ville jag se om du hade uppgifter som sa att just induktionshällar med 3-4 zoner alltid går att koppla in på två faser. Har du det?
Att vi pratar 230 V för dessa hällar tror jag vi är överens om.
varför?
jo att för att en induktionsmodul kan betjäna som mest två zoner.
dvs en fas per induktionsmodul.
Får erkänna att denna information är en bra bit utanför min kunskap. Så kort fråga, kommer den valda induktionshällen ovan att ge mig så god effekt som möjligt på en induktionshell med framdragen 0a? Eller finns det anledning att titta på annan induktionshell eller rakt av välja något annat än induktion?
Jag kan inte tänka mig att du blir besviken.snowjim skrev:Får erkänna att denna information är en bra bit utanför min kunskap. Så kort fråga, kommer den valda induktionshällen ovan att ge mig så god effekt som möjligt på en induktionshell med framdragen 0a? Eller finns det anledning att titta på annan induktionshell eller rakt av välja något annat än induktion?
Vi har en snart 10år gammal Bosch häll (induktion) som funkar fint, även den är 'ramlös' vilket för den lätt att hålla ren och torka av, dock är kanten lite skör så man ska akta sig för att tappa saker mot den. (fråga mig inte hur jag vet..
Självklart ska du välja en induktionshäll!
Utan att på något vis granskat några data på "din" häll så vill jag nog säga att det i princip inte skiljer på något avgörande vis i effekter och användbarhet mellan olika hällar.snowjim skrev:Får erkänna att denna information är en bra bit utanför min kunskap. Så kort fråga, kommer den valda induktionshällen ovan att ge mig så god effekt som möjligt på en induktionshell med framdragen 0a? Eller finns det anledning att titta på annan induktionshell eller rakt av välja något annat än induktion?
Välj efter design, och hur kontrollerna passar dig och vad du tror om kvalitet på olika märken och efter hur stor skrytfaktor märket har.
Något annat behöver du nog inte bry dig om, det blir värmeeffekt nog, oavsett häll, men framförallt ingen större skillnad mellan olika.
Väljer du induktion så kan en del av dina befintliga pannor och kastruller börja ofunka om de inte har rätt material i botten. Och brygger du kaffe med don-pedro (du vet den där med två glasbubblor) så funkar ju inte den heller.
Själv skulle jag välja induktion alla dagar i veckan (har inte nu, men skulle gärna haft), och en med bra kontroller/reglage. Egentligen helst vanliga vridrattar om jag fick välja, men det existerar ju typ inte.
Häromdagen stod jag och pillrade med en för mig främmande häll, det tog flera minuter innan jag hade kommit på hur man ens startar den och höjer tempen, och sen några minuter till innan jag kommit på hur man sänker tempen.
Det var:
1. Ett myyycket låååångt tryck på on/off för att få igång skiten.
2. Fyra touchknappar för att höja temp på resp zon.
3. En touchknapp för att sänka, dvs man måste först trycka ett tryck på höja på den zon man vill sänka, sen går det att sänka temp på den.
Jag kan tänka mig vilka oändliga möjligheter det blir att göra fel en massa ggr när man håller igång matlagning på flera zoner samtidigt.
plus detta så var det ganska oresponsiva touch-knappar.
Så just den hällen hade jag alltså aldrig valt själv.