42 687 läst ·
59 svar
43k läst
59 svar
Tving från biltema
Jag har originalet till Biltematvingen (Den i metall), så jag har något att jämföra med. Besseyoriginalet är löjligt dyrt, över 500 spänn/st. I kväll var jag till Biltema för att kolla på kopiorna, och de verkar faktiskt vara riktigt bra. Ingen plast, och bara mindre avvikelser från Besseyoriginalet. Jag köpte 4 st 200 mm:ers med en gång innan de tar slut.
Köpte Besseys variant i titan och nylon och är riktigt nöjd med dem. De väger nästan ingenting men är tillräckligt starka för att limma mindre detaljer plus att det är ruggigt snabba att jobba med. Perfekta t ex att låsa anhållet på fräsbordet med.
Och så var de inte så dyra heller. Köpte fr ngn gråimportör i södra sverige.
Kommer du ihåg priser?Pingler skrev:Köpte Besseys variant i titan och nylon och är riktigt nöjd med dem. De väger nästan ingenting men är tillräckligt starka för att limma mindre detaljer plus att det är ruggigt snabba att jobba med. Perfekta t ex att låsa anhållet på fräsbordet med.
Det kändes ju verkligen som rätt pris i förhållande till kopiorna på biltema. Dock är jag lite tveksam till presskraften. Den är listad till 330lbs, vilket generellt sett känns som lite lite, när jag jämför med mina irwin snabbtvingar som är listade till 250lbs och oftast känns för svaga för att hålla ihop limfogar i trä.Pingler skrev:
Bessey har ju modellern som biltemas tvingar är baserad på, som har presskrafter från 400-1400 lbs beroende på storlek.
Blir nog trots allt ett gäng biltema till att börja med för min del.
Pingler jag tror inte det är Titan i dina tvingar.
På Besseys hemsida står det att det är Magnesium, se länk nedan.
Om de varit av Titan skulle de varit extremt dyra.
Finns dessutom ingen anledningen att göra en tving av titan.
http://www.besseyclamps.com/images/pdf/AC/Kliklamp.pdf
På Besseys hemsida står det att det är Magnesium, se länk nedan.
Om de varit av Titan skulle de varit extremt dyra.
Finns dessutom ingen anledningen att göra en tving av titan.
http://www.besseyclamps.com/images/pdf/AC/Kliklamp.pdf
Biltematvingarna är riktigt bra! Jag lägger in några bilder som är ganska stora

Bredvid varandra

Detalj på Biltemas variant

Detalj på Besseyoriginalet
Jag har hittat patentet till originalet, och det verkar ha prioritetdatum från 1983. Det betyder att patentet inte längre kan gälla. Vi kommer nog att få se fler kopior, men Biltemas är faktiskt riktigt välgjort.

Bredvid varandra

Detalj på Biltemas variant

Detalj på Besseyoriginalet
Jag har hittat patentet till originalet, och det verkar ha prioritetdatum från 1983. Det betyder att patentet inte längre kan gälla. Vi kommer nog att få se fler kopior, men Biltemas är faktiskt riktigt välgjort.
Jag hittade några som liknade biltemas/ bessey från ett företag som hter LUX (tyskt om jag fatta rätt) är det något ok märke?
Biltema kanske tar in dem igen om folk börjar fråga efter dem nu
Jag trodde att det bara var lite urplockat i hyllan när jag köpte mina i Uppsala
Biltema kanske tar in dem igen om folk börjar fråga efter dem nu
Jag trodde att det bara var lite urplockat i hyllan när jag köpte mina i Uppsala
Dyrtvingen fanns hemma på Biltema idag, i Uppsala i alla fall.
Kan någon tipsa mig;...
Om jag ska snickra ihop ett hus så är väl inte dyrtvingen nödvändig alla gånger, kanske inte ens bästa alternativet ?
Därför tänkte jag köpa några av den andra och billiga modellen med, och undrar nu om det är Biltemas jag ska välja, eller nåt från Jula, Clas Ohlson, COOP eller pressbyrån
.
Som ni förstod tänkte jag iaf något billigt snikalternativ. Men är Kellens snabbtvingar bättre en Biltemas osv ...?
Kan någon tipsa mig;...
Om jag ska snickra ihop ett hus så är väl inte dyrtvingen nödvändig alla gånger, kanske inte ens bästa alternativet ?
Därför tänkte jag köpa några av den andra och billiga modellen med, och undrar nu om det är Biltemas jag ska välja, eller nåt från Jula, Clas Ohlson, COOP eller pressbyrån
Som ni förstod tänkte jag iaf något billigt snikalternativ. Men är Kellens snabbtvingar bättre en Biltemas osv ...?