36 410 läst ·
53 svar
36k läst
53 svar
Festools sänksåg eller "vanlig cirkelsåg"
Sida 1 av 4
Hej!
Efter att ha läst här en längre tid, har nu tiden kommit då jag själv behöver ställa en fråga.
Jag behöver en cirkelsåg för "allmänt byggande", kapning av reglar, råspont, trall mm.
Just nu har jag alltså inget direkt behov av att såga skivor. Men man vet ju aldrig i framtiden, och festool:s ts55 har ju många nöjda ägare/användare.
Men det jag undrar är om den bara är till för att såga skivor spikrakt, eller klarar den av ALLT som en vanlig cirkelsåg klarar av PLUS att den är bra på att såga skivor.
Valen just nu står mellan Hitachi C6BU, festool ts55, och ev makitas 18v såg, eftersom jag redan har laddare och batteri i deras nya serie.
Priset spelar inte någon direkt roll även om festool sågar rätt bra i plånboken...
Vad säger ni med erfarenhet av detta. Klarar sänksågen allt som hitachin klarar och dessutom lite till eller har de två olika användningsområden? Någon med erfarenhet av batteridrivna cirkelsågar?
Efter att ha läst här en längre tid, har nu tiden kommit då jag själv behöver ställa en fråga.
Jag behöver en cirkelsåg för "allmänt byggande", kapning av reglar, råspont, trall mm.
Just nu har jag alltså inget direkt behov av att såga skivor. Men man vet ju aldrig i framtiden, och festool:s ts55 har ju många nöjda ägare/användare.
Men det jag undrar är om den bara är till för att såga skivor spikrakt, eller klarar den av ALLT som en vanlig cirkelsåg klarar av PLUS att den är bra på att såga skivor.
Valen just nu står mellan Hitachi C6BU, festool ts55, och ev makitas 18v såg, eftersom jag redan har laddare och batteri i deras nya serie.
Priset spelar inte någon direkt roll även om festool sågar rätt bra i plånboken...
Vad säger ni med erfarenhet av detta. Klarar sänksågen allt som hitachin klarar och dessutom lite till eller har de två olika användningsområden? Någon med erfarenhet av batteridrivna cirkelsågar?
Jag skulle väl vilja påstå att de har delvis olika användningsområden. Jag använder en Festool 55 och en C7BU, och både är mycket bra på sitt sätt. Festoolen med skena är löjligt överlägsen för skivor av alla de slag, och det är trevligt med hastighetsreglering osv. Dock är hitachin smidigare att kapa reglar med exempelvis. Dessutom är jag alldeles för rädd om festoolen för att använda den till de "slitigare" jobben, där maskinen kanske är mer utsatt. Sen kan givetvis hitachin med rätt klinga och en rätskiva att styra efter fungera mycket bra att göra spikraka snitt med. Möjligheten att koppla dammsugare till festoolen är ofta mycket, mycket trevlig.Frebbe skrev:Hej!
Inser att stycket ovan blev ganska osammanhängande och jag varken sa bu eller bä....Slutsatsen är nog att båda sågarna klarar av de allra flesta uppgifter, men var och en har styrkor på olika områden.
När det gäller 55an så hade jag om jag köpt en nyh såg idag köpt 75an. Inte så vansinnigt mycket dyrare. Visserligen är den tyngre, men de tillfälle när detta har spelat någon roll för mig är lätträknade, eftersom jag oftast sågar uppifrån med 55an.
När det gäller hitachi så är både c6bu o c7bu jättretrevliga maskiner. 6an verkar vara klart mest populär, kasnke för att den är lite mindre o smidigare.
Batteridriven cirkelsåg har jag inte så mycket erfarenhet av, men de är såklart otroligt smidiga när man inte har någon stöm med sig. Flera gånger när jag har haft lite smågrejor att såga inom kanske 20m från ett uttag så har det blivit fogsvansen istället för förlängningssladd o c7bu, för allt bärandes, inkopplandes skull...där hade en batteridriven cirkelsåg varit guld värd.
Hej,
Känner som Daniel_N, var såg har sin styrka.
Men. Om jag stod i valet och prislappen kvittade , skulle JAG tveklöst trampat hem med en festool 75a. 55an är super, men priset skiljer så lite mot vad du får.
Båda Festoolsågarna kan du med hjälp av skena och såglåda rigga upp så du får en effektiv kapsåg.
Ett annat tips är att köpa till Panther ripklinga för grovkapning.
mvh
Obs. festoolen är ingen "utesåg". ds.
Känner som Daniel_N, var såg har sin styrka.
Men. Om jag stod i valet och prislappen kvittade , skulle JAG tveklöst trampat hem med en festool 75a. 55an är super, men priset skiljer så lite mot vad du får.
Båda Festoolsågarna kan du med hjälp av skena och såglåda rigga upp så du får en effektiv kapsåg.
Ett annat tips är att köpa till Panther ripklinga för grovkapning.
mvh
Obs. festoolen är ingen "utesåg". ds.
Vad har du mer för maskiner? Ska du, som du säger "skaffa en såg för allmänt byggande, kapning av reglar..." så ska du i första hand skaffa dig en kap/gersåg. Den har du mycket större nytta av än en cirkelsåg. Jag sågar minst 25 snitt med kapen för varje snitt jag gör med cirkelsågen.
Därefter kan du kolla på en rejäl sticksåg. Med den klarar du en hel del av det som cirkelsågen är bra på + väldigt mycket annat som inte alls går med en cirkelsåg.
Därefter kan du kolla på en rejäl sticksåg. Med den klarar du en hel del av det som cirkelsågen är bra på + väldigt mycket annat som inte alls går med en cirkelsåg.
Nu äger jag tyvärr inte någon TS55:a även om jag någon gång i framtiden faktiskt tänkt införskaffa en. Vad jag däremot äger är en blå Bosch cirkelsåg, förmodligen den billigaste blå (fick den i bröllopspresent
).
Har sågat jättemycket med den, allt från skivor till reglar, hål i tak samt klyvning av brädor/reglar. Har klyvt bänkskivor med hjälp av rätskiva och tvingar utan några som helst problem. Har många gånger klyvt ner reglar och annat virke jag haft hemma för att få till lister och passbitar i rätt dimension. Visst, det är klurigt att sätta fast arbetsstycket för sådant ändamål men det fungerar om manh ar lite tålamod. Sågen har fått sig en del törnar men det mesta är vinklrätt/parallellt fortfarande.
Vad jag vill säga med detta är att för allmänt byggande och husfixande kommer du ruskigt långt med en vanlig bra cirkelsåg!
Har sågat jättemycket med den, allt från skivor till reglar, hål i tak samt klyvning av brädor/reglar. Har klyvt bänkskivor med hjälp av rätskiva och tvingar utan några som helst problem. Har många gånger klyvt ner reglar och annat virke jag haft hemma för att få till lister och passbitar i rätt dimension. Visst, det är klurigt att sätta fast arbetsstycket för sådant ändamål men det fungerar om manh ar lite tålamod. Sågen har fått sig en del törnar men det mesta är vinklrätt/parallellt fortfarande.
Vad jag vill säga med detta är att för allmänt byggande och husfixande kommer du ruskigt långt med en vanlig bra cirkelsåg!
Jag håller helt med dig phl. Hade frågan varit ställd om bara cirkelsåg och allmännt byggande utan att TS55an tagits upp av trådstartaren hade jag inte haft den som första rekommendation heller.phl skrev:Nu äger jag tyvärr inte någon TS55:a även om jag någon gång i framtiden faktiskt tänkt införskaffa en. Vad jag däremot äger är en blå Bosch cirkelsåg, förmodligen den billigaste blå (fick den i bröllopspresent).
Angående cirkelsåg eller kap/gersåg. Jag är av delvis motsatt uppfattning som andersmc. Om man har en cirkelsåg och en kap/gersåg med stativ så håller jag med honom...då används kap/gersågen oftast flitigare. Men om man bara tänker skaffa sig en av maskinerna (tex beroende på verktygsbudget eller platsbrist...då en kap/gersåg med stativ faktiskt tar en del plats) så är en cirkelsåg mitt självklara val. Den klarar så många arbetsuppgifter som kap/gersågen inte kan....dela skivor, klyva reglar, såga större vinklar än 50 grader, såga i en redan uppskruvad regel, kapa en halv regel, lätt att ta med sig. Den lilla cirkelsågsjiggen som finns i "tips och trix"-tråden gör dessutom att det blir mycket smidigt och snabbt att göra 90graders kapningar. Så cirkelsågen blir mitt första köp...men det betyder inte att jag inte är ett stort fan av kap/gersågar...tvärtom
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
jag själv är oxå ägare av en ts55 och jag tycker inte den är så speciell märkvärdig! enda bra med den är att den kapar raka snitt,, annars funkar den som vilken annan cirkelsåg som helst, har använt min en enda gång och jag fick då ingen wow känsla
Men tycker du inte att splitterfria snitt, sänkfunktion, reglerbart varvtal, "elektronisk varvtalshållare", snabbstop (som ju visserligen även c6bu har), djupinställning som är uppskattningsvis 5ggr så exakt som c6bu, parallellanslag som är mkt bättre än alla konkurrenters är bättre då? Det tycker jag...trots att jag uppskattar både 55an och c7bu.pleqtiz skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja vet faktiskt inte, har som sakt bara provat den en gång när jag snedkapade ett trallgolv, köpte den för framtida jobb så man slipper köpa nån såg sen, men jag fick ingen wow känsla! :/ möjligen kommer den då spånskivor och mdf blir aktuelltDaniel_N skrev:Men tycker du inte att splitterfria snitt, sänkfunktion, reglerbart varvtal, "elektronisk varvtalshållare", snabbstop (som ju visserligen även c6bu har), djupinställning som är uppskattningsvis 5ggr så exakt som c6bu, parallellanslag som är mkt bättre än alla konkurrenters är bättre då? Det tycker jag...trots att jag uppskattar både 55an och c7bu.
Tack för alla svar 
Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Är fullt medveten om att kap/gersåg och sticksåg också är bra/nödvändiga. Men nu är jag på jakt efter en cirkelsåg just för dess egenskaper, mobil snabb kapning.
Jag hade dock aldrig testat eller ens tittat på sänksågarna tidigare, därav mina funderingar.
Idag var jag däremot runt och kände på lite olika sågar. Festools sågar är ruggit fina, dock upplevde jag ts75an som väldigt stor med sitt "stora" klingskydd. Men de gör ganske inget när man använder dom som det är tänkt. Däremot är det inte det användingsområdet som jag behöver just nu. Jag behöver för att citera Drakir en "utesåg".
Hitachin verkar bra och populär bland snickarna, men jag kände även på blå bosch cks55 som jag tyckte kändes lättare och smidigare än hitachin. Dock upplevde jag den lite "plastigare" än hitachi C6BU2. Vilken tror ni är bäst av dessa?
Ingen med erfarenhet av moderna (Li-ion eller andra bra batterier) sladdlösa cirkelsågar? Självklart är det skönt att slippa sladen, men är de lika bra som en med sladd? Enligt makita klarar deras maskin ca 20 meters kapning på en laddning. Detta "skryter" dom med, men jag tycker det känns ganska lite...
Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Är fullt medveten om att kap/gersåg och sticksåg också är bra/nödvändiga. Men nu är jag på jakt efter en cirkelsåg just för dess egenskaper, mobil snabb kapning.
Jag hade dock aldrig testat eller ens tittat på sänksågarna tidigare, därav mina funderingar.
Idag var jag däremot runt och kände på lite olika sågar. Festools sågar är ruggit fina, dock upplevde jag ts75an som väldigt stor med sitt "stora" klingskydd. Men de gör ganske inget när man använder dom som det är tänkt. Däremot är det inte det användingsområdet som jag behöver just nu. Jag behöver för att citera Drakir en "utesåg".
Hitachin verkar bra och populär bland snickarna, men jag kände även på blå bosch cks55 som jag tyckte kändes lättare och smidigare än hitachin. Dock upplevde jag den lite "plastigare" än hitachi C6BU2. Vilken tror ni är bäst av dessa?
Ingen med erfarenhet av moderna (Li-ion eller andra bra batterier) sladdlösa cirkelsågar? Självklart är det skönt att slippa sladen, men är de lika bra som en med sladd? Enligt makita klarar deras maskin ca 20 meters kapning på en laddning. Detta "skryter" dom med, men jag tycker det känns ganska lite...
Ytterligare en aspekt som talar för den batteridrivna Makitan är priset. Eftersom du redan har batteri och laddare så behöver du bara själva verktyget. En såg kostar ca. 900kr inkl. frakt från USA. Det är iofs. utan tull och moms, men ändå ett hyfsat pris.
Jag har dock aldrig provkört någon sladdlös såg, och kan därför inte säga något om prestandan.
Jag har dock aldrig provkört någon sladdlös såg, och kan därför inte säga något om prestandan.
Fast i 22mm spånskiva, eller 200 snitt i 22 x 95mm trallbräda.Frebbe skrev:Tack för alla svar
Har själv kapat tryckt 90 x 90 regel med min 18V Makita och det är inga problem, fast du får ju vända på regeln och såga från andra sidan också...
Så ska du "bara" ha en cirkelsåg skulle jag rekommendera Makitan, det är svårt att knäcka den. Batterierna laddar du ju på 25 min, så det är inget problem.
Har aldrig använt någon batteridriven cirkelsåg själv, men jag har läst tester av dem. De är avsedda att användas när man inte har någon möjlighet att få dit ström eller sladden skulle vara väldigt mycket i vägen, som i en båt eller uppe på ett tak. Effekten är mycket lägre än de trådbundna, dvs man sågar långsamt, och man drar ur batteriet väldigt fort.