Tips på bra skruvdragare?!
Du bör nog utveckla frågan..........
vilket segment- låg-mellan-proffsklass, med eller utan slag, maxpris, användningsområde........
Sökfunktionen borde ge hur många träffar som helst, verktygsforumets vanligaste fråga månne??
vilket segment- låg-mellan-proffsklass, med eller utan slag, maxpris, användningsområde........
Sökfunktionen borde ge hur många träffar som helst, verktygsforumets vanligaste fråga månne??
Bra maskiner utan hänsyn till pris;
Makitas maskiner med LI-Ion batterier, BDF-serien eller varför inte en BTP140 med slagborr, slagskruvdragare, borr med två växlar och skruvdragare med momentinställning. Prisläge 5-6000:- inkl. moms.
Festool CD12, med centrotec-systemet, chuck med djupanslag samt vinkel- och excenterchuck. Pris 6700:- inkl. moms.
Hilti och Panasonic sägs göra starka maskiner, men är ganska osexiga om du frågar mig.
I medelprisklasserna har det nog ingen större betydelse vilket fabrikat du väljer. Du får maskiner som fungerar bra till det mesta om du går på kända märken.
Köper du Best Tools o.dyl. får du skräp i näven.
Makitas maskiner med LI-Ion batterier, BDF-serien eller varför inte en BTP140 med slagborr, slagskruvdragare, borr med två växlar och skruvdragare med momentinställning. Prisläge 5-6000:- inkl. moms.
Festool CD12, med centrotec-systemet, chuck med djupanslag samt vinkel- och excenterchuck. Pris 6700:- inkl. moms.
Hilti och Panasonic sägs göra starka maskiner, men är ganska osexiga om du frågar mig.
I medelprisklasserna har det nog ingen större betydelse vilket fabrikat du väljer. Du får maskiner som fungerar bra till det mesta om du går på kända märken.
Köper du Best Tools o.dyl. får du skräp i näven.
Den mest prisvärd i Sverige just nu borde vara AEG BBS 12 X RAPTOR som ska byta namn till Milvaukee då den är för bra till sitt pris!?
http://www.aeg-pt.se/Internet/AEG_P...3630130AD5DF3DFFC1256FB600412958?OpenDocument
http://www.aeg-pt.se/Internet/AEG_P...3630130AD5DF3DFFC1256FB600412958?OpenDocument
Ett tips till alla som letar batteri-borrmaskin/skruvdragare är att sniffa sig fram till kampanjerbjudanden som ofta finns för bl a Bosch och deWalt.
Ofta har de mindre bygghandlarna faktiskt bättre priser än de stora kedjorna och kan ofta ge ytterligare rabatt på kampanjpriset!
Var för ca en månad in till en liten lokal bygghandlare som hade kommande kampanj på blå Bosch. Dessa 2 i samma låda
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81947&prod_id=7498
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81950&prod_id=8978
Pris med 2 batterier 2800kr, 3 batterier 3450 kr (inkl moms). Han visade en GDR 14,4 V som han hade på hyllan till ordinariepris och den kostade mer än paketet med 2 maskiner!
Ofta har de mindre bygghandlarna faktiskt bättre priser än de stora kedjorna och kan ofta ge ytterligare rabatt på kampanjpriset!
Var för ca en månad in till en liten lokal bygghandlare som hade kommande kampanj på blå Bosch. Dessa 2 i samma låda
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81947&prod_id=7498
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81950&prod_id=8978
Pris med 2 batterier 2800kr, 3 batterier 3450 kr (inkl moms). Han visade en GDR 14,4 V som han hade på hyllan till ordinariepris och den kostade mer än paketet med 2 maskiner!
P-plats skrev:
Det här är maskiner med grymt mycket vridmoment, det kommer inte vara nå speciellt ofta du har skruvar som inte dom här orkar dra.ab-cd skrev:<klipp>
[länk]
[länk]
Vill du ha en lite lättare maskin (kanske tänker skruva innertak t.ex.) så rekomenderar jag Bosch GSR 12V, den väger 1 kg mindre och har ändå ett vridmoment som sällan kommer lämna dig i sticket.
K-rauta hade den maskinen + 2 batt för 1495:- vilket jag tyckte var bra, då finns det inte längre någon direkt anledning att ens fundera på Grön Bosch, B&D, Skil osv
På Beijers i Uppsala såg jag den för 2100-2200 någonting, då var det med 3 batt och dessutom den Sweichz-tillverkade.
Om pengar inte spelade ngn roll för mig så tror jag att jag personligen skulle köpa Makita BDF 440.
Annars ligger nog blå Bosch antingen GSR 12V eller GSR 12VE2 bra till, den senare med mycket mer vrid men tyvärr högre vikt och pris.
Läs igenom alla skruvdragartrådarna här, det luftas mycket åsikter...
Lycka till med ditt kommande köp
//ML
Kan inte låta bli att nämna Panasonic, har haft många skruvdragare i mina dagar, men ingen med samma känsla som mina Panasonic...allt är bäst på dem.
Makitan som jag hade orkade vara min vän i ett halvår, sedan gick växelådan sönder, blå boschen gick chucken sönder på efter ett år.Dewalten var så osmidig att jag sa upp honom....
Det ända som jag kan anmärka på mina panasonicar är att de väsnas en del, men jag väljer att se det som ett täcken på kraft och tillförlitlighet..
Makitan som jag hade orkade vara min vän i ett halvår, sedan gick växelådan sönder, blå boschen gick chucken sönder på efter ett år.Dewalten var så osmidig att jag sa upp honom....
Det ända som jag kan anmärka på mina panasonicar är att de väsnas en del, men jag väljer att se det som ett täcken på kraft och tillförlitlighet..
Håller med föregående talare, jag har en Panasonic EY 6409GQKW och den är jag grymt nöjd med.
/Kalle
/Kalle
köpte en B&D i veckan och den har bra vridmoment men laddar ur lite för snabbt!
Hör ju dock inte hemma bland proffsmaskiner men kanske ändå prisvärd?
Black & Decker F3BH-QWHP126
Hör ju dock inte hemma bland proffsmaskiner men kanske ändå prisvärd?
Black & Decker F3BH-QWHP126
Sitter lite i samma båt, och har väl ringat in några alternativ:
DeWalt 907, två batterier, men bara 1,3 amp, ca 1300 kr på Silvan
AEG, två batterier, 2 amp(?) på Bauhas för ca 1900 kr
Blå Bosch på K-Rauta, 2 batterier 2 amp(?) ca 1500 kr
Alla maskinerna har två batterier, 12V, två växlar, 10mm shuck och snabbladdare, vad ska man sikta på? Det har stått mycket om AEG "Raptor" eller nåt sånt, men är det verkligen den som säljs för under 2000 på Bauhaus?
DeWalt 907, två batterier, men bara 1,3 amp, ca 1300 kr på Silvan
AEG, två batterier, 2 amp(?) på Bauhas för ca 1900 kr
Blå Bosch på K-Rauta, 2 batterier 2 amp(?) ca 1500 kr
Alla maskinerna har två batterier, 12V, två växlar, 10mm shuck och snabbladdare, vad ska man sikta på? Det har stått mycket om AEG "Raptor" eller nåt sånt, men är det verkligen den som säljs för under 2000 på Bauhaus?