Hej, har blivit erbjuden att köpa en inca 260 automatic för 2000kr är det ett bra pris? Tacksam för svar.Bsg

Det finns vad jag förstått 4 varianter av incas "stora" hyvel.

2 huvudvarianter, motor under bord respektive motor på baksidan. Här verkar den med motor under bordet aningen mer driftsäker vad gäller matningen vid planhyvling. Sen finns det olika bordslängd, 800 vs 1000mm. Ju längre desto bättre. Sen finns det variation i kutter, 2/3 ståls tersa (= du behöver inte posta stålen vid byte) och vanlig kutter. 3 ståls tersakutterhyveln är ganska eftertraktad.

Hursomhelst. Dessa hyvlar brukar gå för runt 1500-6000 på blocket, 3 ståls tersavarianten dyrare än så iaf utomlands. 2000 är ett bra pris om hyveln är i bra skick. Vissa delar kan va struliga att få tag på och/eller byta, bla lagerna till kuttern. Incahyvlarna anses bra för hobbybruk men det är inget du hyvlar upp en nyfälld skog med.

Tack Ola C, ska åka o titta på den imorrn så får väl se om det blir nån affär av

Nå, blev det nån hyvel? Jag har precis fått i ordning min begagnade inca jag köpte för nån månad sen, väldigt nöjd med den än så länge.

Jo de blev affär,men har inte hunnit prova så mycket,men de lilla jag har kört verkar allt fungera.Jag får väl återkomma om ja stöter på några problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.