Byggahus.se
Här kommer en bunt bilder på Bosch GMF1600CE som jag lovade för ett tag sen :surprised: i tråden med tips om Tysklandsshopping.

Har väldigt begränsad fräserfarenhet men tror inte fräsen kommer göra mig eller någon annan besviken.
Det jag idag kan anmärka på är att sladden är av lite mer 'plastigare' variant än de mjuka/följsamma gummikablar som andra Boschmaskiner har.
Sen verkar sken-adaptern, FSN-OFA vara försenad på obestämd tid.

Har ni specifika frågor ska jag göra mitt bästa för att besvara dom.
Vill ni ha andra/mer noggranna bilder ska vi nog lösa det också.

Sorry för ev. stora bilder! :|
DSC_0089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0090.jpg
Skapa konto
DSC_0093.jpg
Skapa konto
DSC_0094.jpg
Skapa konto
DSC_0096.jpg
Skapa konto
DSC_0098.jpg
Skapa konto
DSC_0103.jpg
Skapa konto
DSC_0101.jpg
Skapa konto

Tack för fina bilder. Kan tänka mig att kabeln är lite plastigare för att få till den där leden där kabeln går in i motorenheten.

Är det den stora L-boxxen till denna fräs?

Har du testat parallelanslaget? Det känns som att det skulle vara trevligt om frässtålets centrum var lätt att hitta på anhållet och sedan använda skalan för att ställa in önskat fräsavstånd.

Synd att de slirar med den nya skenadaptern - var hittar du information om den hos Bosch?

Hur känns mekanismen för att ta ur och montera motorn? Är detta något som kommer slitas över tid...?

Hur bra funkar dammuppsamlingen? Den ser ju riktigt lovande ut...

Nice, är själv lite inne på att shoppa den fräsen.

Vad kostade den o var köpte du?

Om du fräser ett 10mm brett spår med fixa basen, 40 djupt, ex i 4 steg (10mm djup åt gången), är spåret fortfarande 10mm brett? Fix bas känns attraktivt i fräsbord, förutsatt att fräsen inte flyttar frässtålets centrum när man ändrar höjden.

Edit. Koncentricitet var dåligt ordval när det inte är gängat interface.

Redigerat:
Jag köpte den från www.rubart.de tidigt i höstas, har för mig jag betalade runt €560 ink frakt då.
Tror den sjunkit en del sen dess.

Får återkomma med fräsfrågan, är på jobbet nu. :)

FredrikR skrev:
Jag köpte den från www.rubart.de tidigt i höstas, har för mig jag betalade runt €560 ink frakt då.
Tror den sjunkit en del sen dess.

Får återkomma med fräsfrågan, är på jobbet nu. :)
€502 + frakt från Rubart.de nu.
Och dom tar nog €15 i frakt, ev. 22.

Redigerat:
badtastex skrev:
Tack för fina bilder. Kan tänka mig att kabeln är lite plastigare för att få till den där leden där kabeln går in i motorenheten.

Är det den stora L-boxxen till denna fräs?

Har du testat parallelanslaget? Det känns som att det skulle vara trevligt om frässtålets centrum var lätt att hitta på anhållet och sedan använda skalan för att ställa in önskat fräsavstånd.

Synd att de slirar med den nya skenadaptern - var hittar du information om den hos Bosch?

Hur känns mekanismen för att ta ur och montera motorn? Är detta något som kommer slitas över tid...?

Hur bra funkar dammuppsamlingen? Den ser ju riktigt lovande ut...
Jag har för mig jag sett andra Boschmaskiner med samma led, men ändå med gummikabeln, men jag kan missminna mig.

Stora L-boxxen är det den kommer i.

På tyska Boschsidan har du ett forum där Boschrepresentanter finns.
Själva skenadaptern finns med på en dålig bild i en tillbehörskatalog.

Det är bra precision på motorenhet och baserna, tror inte det är nåt som går att slita ut.
Sitter en spärr (syns på 3e bilden ovanifrån, ovanför C´t i BOSCH) och sen själva spännmekanismen.

Det lilla jag fräst hittills har jag gjort med den dammhuv som ses monterad på insticksbasen och tillkopplad dammsugare med gott resultat, inte mycket som hamnat på sidan om.

Får kika mer på parallellanslagsfrågan och återkomma. :)

Redigerat:
Tack, synd att min skoltyska är tämligen bortraderad. Google translate gjorde ju inte heller forum mer begripligt... ;)

badtastex skrev:
Tack, synd att min skoltyska är tämligen bortraderad. Google translate gjorde ju inte heller forum mer begripligt... ;)
Det brukar funka att ställa frågorna på engelska också, en del svarar på tyska medans några är händiga på engelska. :)

Fick Bosch reklamblad precis och där lanserar de FSN-OFA som är skenadaptern till GMF 1600. Verkar som att den kommer att finnas från och med september. PAssar visst även Festool-skenor vilket ju är bra.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
badtastex skrev:
fick bosch reklamblad precis och där lanserar de fsn-ofa som är skenadaptern till gmf 1600. Verkar som att den kommer att finnas från och med september. Passar visst även festool-skenor vilket ju är bra.
-äntligen!! :)

800spänn enligt kampanjbladet.. borde väl gå att hitta billigare på andra sidan sundet dock. :)

Den liknar ju ingen av de halvsuddiga tidigare bilder som visats.

<edit>

600:- på Toolstop.co.uk :)

Redigerat:
Även Lefeld har på gång hem, den är dock inte tillgänglig snabbare i tyskland eller england än i sverige.

Är det bara jag som tycker den ser plastig ut? Hur är det med festool-kompatibiliteten på sänksågen - funkar det bra?

Beställde en FSN-OFA från Axminster igår, typ 700:- ink frakt.
Mailade och frågade om pris och när då de inte lagt upp den i webshopen ännu, fick snabbt svar att dom väntade svar från leverantör, och dagen efter svar på pris ink. frakt och paypal länk.

Bra service, som vanligt. :)

Fick du någon leveranstid på den? Verkar som att det dröjer till slutet på oktober här i Sverige.

Jag har försökt att få se GMF 1600 i verkligheten men inte lyckats med detta. På dina bilder ser det ut som att det går att justera höjden i fixed base genom bottenplattan så man kan göra detta från ovansidan bordet när man har den monterad i sådant, stämmer detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.