Det går att finjustera genom en skruv genom bottenplattan, dock är inställningsområdet begränsat. Man måste kunna komma åt motorenheten också för att justera höjden...

badtastex skrev:
Det går att finjustera genom en skruv genom bottenplattan, dock är inställningsområdet begränsat. Man måste kunna komma åt motorenheten också för att justera höjden...
Det var ju synd, jag hade nästan intalat mig själv att jag måste ha en för att slippa justera under bordet. Nu får jag försöka att hitta en annan anledning till köp:)

Jag tror att du i så fall skall kika på en fräslyft eller bygga en själv. På så vis kan en gammal tråkig fräs få nytt liv i ditt fräsbord.

badtastex skrev:
Jag tror att du i så fall skall kika på en fräslyft eller bygga en själv. På så vis kan en gammal tråkig fräs få nytt liv i ditt fräsbord.
Jo jag har allt varit inne på att gå den vägen men lider av akut platsbrist så jag får hela tiden flytta runt grejor när jag gör något. Därför har jag haft kvar mitt lilla tråkiga men väldigt mobila aluminiumbord men jag får nog tänka om och försöka uppgradera bordet.

Tobas skrev:
Fick du någon leveranstid på den? Verkar som att det dröjer till slutet på oktober här i Sverige.
Despatched within 7-10 days, skrev dom

Toolstop har den på lager men skickar inte den till Sverige.. :(
Märkligt att den inte är släppt på tyska marknaden ännu, men det var väl lika när GMF1600 släpptes, UK hade den före Tyskland.

ceson skrev:
Jag har försökt att få se GMF 1600 i verkligheten men inte lyckats med detta. På dina bilder ser det ut som att det går att justera höjden i fixed base genom bottenplattan så man kan göra detta från ovansidan bordet när man har den monterad i sådant, stämmer detta?
På 3e bilden uppifrån ser du en liten knapp/spärr med en pil på ovanför 'spännet' på fasta basen - med den kan du välja hur motorenheten ska ligga i höjdled (efter 3-4 lägen) när du sätter motorn, och sedan justera uppifrån med bifogad nyckel.
Tight? Förmodligen, men det bör gå, gissar jag utan att ha testat. :)

FredrikR skrev:
På 3e bilden uppifrån ser du en liten knapp/spärr med en pil på ovanför 'spännet' på fasta basen - med den kan du välja hur motorenheten ska ligga i höjdled (efter 3-4 lägen) när du sätter motorn, och sedan justera uppifrån med bifogad nyckel.
Tight? Förmodligen, men det bör gå, gissar jag utan att ha testat. :)
Vad jag förstår av vad badtastex skrev så blir justeringen med enbart finjusteringen väldigt begränsad och då löser det ju inte mitt problem:(

ceson skrev:
Vad jag förstår av vad badtastex skrev så blir justeringen med enbart finjusteringen väldigt begränsad och då löser det ju inte mitt problem:(
Så här säger manualen:
Inställning av fräsdjup på kopierenheten (se bild H)För inställning av fräsdjupet förfar så här:
– Öppna spännarmen för kopierenhet 22.
– Fräsdjupet kan ställas in grovt i 3 steg. Tryck ned spännarmen
25 och skjut fräsmotorn 1 i kopierenheten 3 uppåt
eller nedåt tills den vid opåverkad spännarm 25 snäpper
fast i ett av de 3 urtagen 26. Urtagen har ett inbördes
avstånd på 12,7 mm (0,5").

– För fininställning av fräsdjupet används ratten för fräsdjupsfininställning
24; vrid medurs för att öka fräsdjupet
och moturs för att minska fräsdjupet. Justervägen anges
på rattens 24 skala i tum och millimeter. Maximalt inställningsområde
är 41 mm.
Fräsdjupsskalan 34 underlättar
inställningen.
Exempel: Önskat fräsdjup borde vara 10,0 mm, provfräsningen
gav ett fräsdjup på 9,5 mm.
– Ställ skalan på ratten 24 i läge ”0” utan att förändra rattens
24 läge. Ställ sedan ratten 24 medurs till värdet ”0,5”.
– Kontrollera valt fräsdjup med en ytterligare provfräsning.
Du kan 'grovplacera' den i 3 olika lägen, som har 12,7mm mellanrum, sedan justera uppifrån.

FredrikR skrev:
Så här säger manualen:

Du kan 'grovplacera' den i 3 olika lägen, som har 12,7mm mellanrum, sedan justera uppifrån.[/QUOTE

Det låter bra, det hade definitivt underlättat handhavandet att slippa hålla på under bordet hela tiden:)
Tack för infon.

Det var så pass mycket som 41mm alltså? Då får jag korrigera mitt tidigare uttalande - det är ju mer än fininställning. Det är dock viktigt att poängtera att man måste släppa motorfästet för att använda skruven uppifrån alltså måste man kunna komma åt motorenheten. Så när man skall byta frässtål så är det nog enklare att plocka ur motorn än att köra upp den uppifrån...

badtastex skrev:
Det var så pass mycket som 41mm alltså? Då får jag korrigera mitt tidigare uttalande - det är ju mer än fininställning. Det är dock viktigt att poängtera att man måste släppa motorfästet för att använda skruven uppifrån alltså måste man kunna komma åt motorenheten. Så när man skall byta frässtål så är det nog enklare att plocka ur motorn än att köra upp den uppifrån...
Ja då är jag tillbaka på ruta ett, då lutar det åt att jag får byta bord och köra på liftvarianten. Tack för upplysningen om detta.

badtastex skrev:
Sant, man måste släppa på motorn.
Och det var inte den lilla delen med pilen på man skulle trycka på, utan den större plattan/knappen till höger (den rakt under juster-ratten/skalan)

Jag har inget bord att testa i (än), men jag tror det är fullt möjligt att komma åt att flytta den mellan de 3 grovlägena underifrån och sedan finlira uppifrån.
Dock är nog inte stålbyte kul med fräsen monterad i bordet.

Lefeld har fått in FSN-OFA (skenadaptern) nu.
€74,95 + frakt.

Väntar på att min beställda skickas från Axminster, förhoppningsvis innan helgen.

trattalask
Intressant, funderade precis på att kolla på Lefeld när jag stod och väntade vi kaffemaskinen.
Men jag fick mail från byggahus som berättade det istället. =)

Hur upplever du att kylningen av motorns utblås är rakt ner mot frässtålet.

Jag har deras stora fräs 2000 någonting och den har också utblåset rakt ner. Och jag personligen tycker det är hopplöst då allt dam bara flyger om kring även med dammsugaren på kopplad. Verkar som utblåset har större kraft än suget på dammsugaren.
En tanke är vid bordsmontage då kommer med största sannolikhet allt dam rakt upp i ansiktet. Har inte provat min i bord. Där har jag en annan.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.