Hej,
Efter lite diskussioner i den här tråden http://forum.byggahus.se/ventilation/84150-badrumsventilation-v-gr-tt-eller-lodr-tt.html
insåg jag att det bästa vore att försöka lösa ventilationen i vårt blivande badrum (mellanplan i bild) genom en lodrät kanal genom taket, snarare är Paxfläkt och nytt hål i fasaden.

Nu är det så att jag upptäckt att avloppsventilationen går just ovanför där kanalen för frånluftsventilation av båda badrummen skulle kunna byggas (se bild). Eftersom jag ogärna vill göra ett nytt hål i taket, är min idé att försöka utnyttja befintlig genomföring för avloppsventilationen, frågan är om detta är en genomförbar idé, man vill ju ogärna få problem med lukt i badrummen, om luften i avloppsrören skulle komma in i ventilationsrören... Kanske beror på var man placerar eventuell takfläkt (en variant istf. kanalfläkt är ju att montera en sån där vindsnurra med lameller på röret som mynnar ut på taket) - över eller under anslutningen från avloppet...

Eller ska man försöka få till två helt separata "system", så att avloppet luftas genom en egen slang (eller smalare rör) inuti ventilationsröret. Någon som isåfall vet vilken dimension som krävs för avloppsluftningen - förjoppningsvis räcker ett smalare rör? Med ett kallarasskydd (bara hört namnet, ingen aning hur det funkar) borde man ju inte riskera att avloppsluft "faller" ner i ventilationsröret...

Mvh och tacksam för svar/
Alko

• badrumsOchAvloppsventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är väll att du får stopp i rören. Och spolar man då på övervåningen så lär det ju rinna in och ner på under våningen.

Jag hade själv aldrig vågat mig på något såndant.

Jo, självklart kan man ju inte ansluta från nedre badrummet i nivå med avloppet från övre, utan en bit upp på ventilationsröret. Problemet är kanske att vattenlåsen sugs ut? Hmm, verkar inte helt lätt. Känns som jag måste riva lite för att se hur det är draget egentligen, upptäckte igår att övre badrummets väggventil inte går ut (hade inte ens tittat upp mot fasaden där förrän nu) utan in i ett reglat utrymme mellan träspontvägg (vilket vi inte har i andra delar av huset mot ytterväggen) och ytterväggen som är i tegel, mycket märkligt. Kanske är det rör jag ser på taket redan ett ventilationsrör, och det andra smalare intill skorstenen är avloppsventilation och inte för gamla kompressorn som jag utgått från...

Ibland blir man inte riktigt klok på gamla hus :-)

/A

Om det är avloppsventilation´s röret du ser på taket, så är det bara att lukta i det så vet du med säkerhet.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.