Behöver sätta en ventil i ett rum där det inte finns någon tilluft. Tänkte mig en med väggenomförning. Eftersom det är en större väg utanför skulle jag vilja en ljuddämpad variant. Har letat på nätet men är osäker.
Har någon tips på bra produkter?
Mvh//Larsa
Har någon tips på bra produkter?
Mvh//Larsa
Har några Fresh TL80F-dBS monterade och tycker att de dämpar rätt bra. Tyst blir det ju inte, men jämfört med de tidigare fönsterventilerna så är det en stor skillnad.
http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/tl80f-dbs.php?group=prod_prod_grp-s1/233
http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/tl80f-dbs.php?group=prod_prod_grp-s1/233
Produkter som diskuteras: "Fresh TL80F"
Väggventil TL 80C dBs Fresh
Bullerdämpande friskluftsventil
499 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det beror på vilken typ av buller du behöver dämpa. Däcksbuller på lite längre avstånd är tämligen enkelt att dämpa och då kan kanske en Freshprodukt eller liknande kan hjälpa.
Handlar det däremot lågfrekvent buller från en intilliggande gata tex. krävs det mycket mer av ljuddämparen. Effektivast är en platsbyggd ljudfälla som låter luften byta riktning flera gånger samtidigt den absorberas bredbandigt samtidigt. Ljuddämparen ska ju helst inte släppa igenom mer ljud än fasad / fönster.
Handlar det däremot lågfrekvent buller från en intilliggande gata tex. krävs det mycket mer av ljuddämparen. Effektivast är en platsbyggd ljudfälla som låter luften byta riktning flera gånger samtidigt den absorberas bredbandigt samtidigt. Ljuddämparen ska ju helst inte släppa igenom mer ljud än fasad / fönster.
Redigerat:
Du kan ju regla upp en "kanal" med lite regel och gips uppe vid tak/vägg hörn för att kunna gömma en flexljuddämpare. Då får du det tyst. Har du tapet kvar i samma som befintlig vägg?
Annars kanske måla den i takfärgen. Annars har du en grym anledning till en omtapetsering eller fondvägg 
Redigerat:
Ok, två sådana 125: or och en bit spiro imellan. Byggs in med gips och isolering. Låter som ett intressant alternativ.
Vad blir bäst ur luftflödessynpunkt? Jag kan ha uteluften nere och tilluften rakt ovan. Andra alternativet är horisontellt monterade.
Vad blir bäst ur luftflödessynpunkt? Jag kan ha uteluften nere och tilluften rakt ovan. Andra alternativet är horisontellt monterade.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Vanliga kanaldämpare och flexslangar dämpar dåligt vid låga frekvenser.
Om utrymme finns, så bygger du ett "periskop" likt Ropias skiss ovan, men du ska inte ha någon kanal i själva lådan. Flexdämparna behövs inte heller.
Det du gör är att du klär lådan med 80 - 100 mm ljudabsorbenter på insidan, tex 2 x 40 mm undertaksplattor, cleantex eller dacron. Du behöver bara absorbera en av de motstående ytorna, dvs 3 av 6.
Ju längre periskopet är, desto bättre ljuddämpning får du. Vid kortare längder bygger du in bafflar likt en labyrint.
Lådans skal behöver byggas med samma ljudreduktion som fasadens svagaste länk vilket oftast är fönstret, eller just ventilationen.
Om utrymme finns, så bygger du ett "periskop" likt Ropias skiss ovan, men du ska inte ha någon kanal i själva lådan. Flexdämparna behövs inte heller.
Det du gör är att du klär lådan med 80 - 100 mm ljudabsorbenter på insidan, tex 2 x 40 mm undertaksplattor, cleantex eller dacron. Du behöver bara absorbera en av de motstående ytorna, dvs 3 av 6.
Ju längre periskopet är, desto bättre ljuddämpning får du. Vid kortare längder bygger du in bafflar likt en labyrint.
Lådans skal behöver byggas med samma ljudreduktion som fasadens svagaste länk vilket oftast är fönstret, eller just ventilationen.
Lustigt med två likadana trådar samma dag, jag har sökt tidigare men inte hittat ngt så jag startade en nyanders07 skrev:
Jag får fundera, ropias förslag verkar enkelt med flexljuddämpare. Skulle kunna ha ett tre meter långt rör typ periskop, med en s-böj i mitten som kommer hjälpa ännu mer. Eftersom det är snedtak så blir uteventilen nere och tilluften högre upp.
Flexdämparna är billiga,
https://www.soliduct.se/fl-100-1200-alu/p-901.htm
två stycken för en femhundring. se till att dra ut dem maximalt och installera dem med en "böj" för bästa ljudreduktion. Frekvenser hit å dit, dom dämpar hela frekvensbandet, bara olika mycket, så tyst kommer det bli.
https://www.soliduct.se/fl-100-1200-alu/p-901.htm
två stycken för en femhundring. se till att dra ut dem maximalt och installera dem med en "böj" för bästa ljudreduktion. Frekvenser hit å dit, dom dämpar hela frekvensbandet, bara olika mycket, så tyst kommer det bli.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
