Behöver sätta en ventil i ett rum där det inte finns någon tilluft. Tänkte mig en med väggenomförning. Eftersom det är en större väg utanför skulle jag vilja en ljuddämpad variant. Har letat på nätet men är osäker.

Har någon tips på bra produkter?

Mvh//Larsa

Det beror på vilken typ av buller du behöver dämpa. Däcksbuller på lite längre avstånd är tämligen enkelt att dämpa och då kan kanske en Freshprodukt eller liknande kan hjälpa.

Handlar det däremot lågfrekvent buller från en intilliggande gata tex. krävs det mycket mer av ljuddämparen. Effektivast är en platsbyggd ljudfälla som låter luften byta riktning flera gånger samtidigt den absorberas bredbandigt samtidigt. Ljuddämparen ska ju helst inte släppa igenom mer ljud än fasad / fönster.

Redigerat:
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Det handlar om en närliggande gata. Jag kan sätta ventilen på sidan vinkelrätt mot vägen vilket borde hjälpa en del. Är bra fönster och välisolerad vägg.
Får googla ljudfälla

Du kan ju regla upp en "kanal" med lite regel och gips uppe vid tak/vägg hörn för att kunna gömma en flexljuddämpare. Då får du det tyst. Har du tapet kvar i samma som befintlig vägg? :-) Annars kanske måla den i takfärgen. Annars har du en grym anledning till en omtapetsering eller fondvägg :-)

Redigerat:
kanal.jpg

Paint-skills! Om du gör en kanal uppe i tak/vägg som du klär in lite snyggt så kommer du få en knäpptyst tilluft! :-)

Jag har faktiskt möjlighet att bygga in den lösningen i en blivande garderobsvägg! Där kommer jag ha massor av plats uppe vid taket. Undersöker flexljuddämpare!

Ok, två sådana 125: or och en bit spiro imellan. Byggs in med gips och isolering. Låter som ett intressant alternativ.

Vad blir bäst ur luftflödessynpunkt? Jag kan ha uteluften nere och tilluften rakt ovan. Andra alternativet är horisontellt monterade.

Vanliga kanaldämpare och flexslangar dämpar dåligt vid låga frekvenser.

Om utrymme finns, så bygger du ett "periskop" likt Ropias skiss ovan, men du ska inte ha någon kanal i själva lådan. Flexdämparna behövs inte heller.

Det du gör är att du klär lådan med 80 - 100 mm ljudabsorbenter på insidan, tex 2 x 40 mm undertaksplattor, cleantex eller dacron. Du behöver bara absorbera en av de motstående ytorna, dvs 3 av 6.

Ju längre periskopet är, desto bättre ljuddämpning får du. Vid kortare längder bygger du in bafflar likt en labyrint.
Lådans skal behöver byggas med samma ljudreduktion som fasadens svagaste länk vilket oftast är fönstret, eller just ventilationen.

• Gilla
Nybyggarens och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
[länk]
Lustigt med två likadana trådar samma dag, jag har sökt tidigare men inte hittat ngt så jag startade en ny :)

Jag får fundera, ropias förslag verkar enkelt med flexljuddämpare. Skulle kunna ha ett tre meter långt rör typ periskop, med en s-böj i mitten som kommer hjälpa ännu mer. Eftersom det är snedtak så blir uteventilen nere och tilluften högre upp.

Flexdämparna är billiga,

https://www.soliduct.se/fl-100-1200-alu/p-901.htm

två stycken för en femhundring. se till att dra ut dem maximalt och installera dem med en "böj" för bästa ljudreduktion. Frekvenser hit å dit, dom dämpar hela frekvensbandet, bara olika mycket, så tyst kommer det bli.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.