Hej
Vi bytte tak i sommar och i samma veva så bytte vi även huvarna för de skorstenarna som finns på huset. 3 st totalt varav en för kamin, en för utblås från toalett samt en för utblås för köksfläkt.
Vi gjorde samma design på alla tre, ett välvt "tak" längst upp huven. Funkar klockrent rent utseendemässigt men så fort det blåser minsta lilla ute så slår det spjället för köksfläkten (köksfläktens pipa går rakt upp genom taket). Blåser det lite mer så kan man riktigt känna att det sugs ut luft genom köksfläkten (som alltså inte är igång).
Vi bytte inte bara tak utan även 50% av fönstren samt tilläggsisolerade långsidorna på huset men jag misstänker ändå att det är själva lösningen på huven som ställer till problemen med att det sugs ut luft innifrån genom köksfläkten. Så länge inte för mycket värme försvinner så är det väl egentligen bara bra att det är lite ruljans på luften inne i huset men det viner och slår (spjället) nå fruktansvärt i fläkten och det är irriterande.
Den nya huven har pipan bara rakt ut och ett välvt tak över (se bifogad bild). Vad tror ni om att byta ut själva toppen på huven och gömma pipan så den inte står helt öppen för vinden? Jag tror inte det blir nåt problem med att trycka ut luft när man väl slår igång fläkten då det är en ganska kraftig fläkt. Det jag hoppas att tjäna på denna modifikation är att först och främst slippa det vinande ljudet och i andra hand slippa att det slår i spjället/sugs ut luft
Finns det nån som har erfarenhet av liknande problem? Eller nån som ser problem med min föreslagna lösning? Jag vill gärna försöka hålla så likt utseende mot de andra två huvarna. Minns inte till 100% hur de gamla huvarna såg ut men jag är ganska säker på att de var mer som en riktig "huv" där pipan inte låg frilagd för vinden. Och då hade vi inte dessa problem!
Vi bytte tak i sommar och i samma veva så bytte vi även huvarna för de skorstenarna som finns på huset. 3 st totalt varav en för kamin, en för utblås från toalett samt en för utblås för köksfläkt.
Vi gjorde samma design på alla tre, ett välvt "tak" längst upp huven. Funkar klockrent rent utseendemässigt men så fort det blåser minsta lilla ute så slår det spjället för köksfläkten (köksfläktens pipa går rakt upp genom taket). Blåser det lite mer så kan man riktigt känna att det sugs ut luft genom köksfläkten (som alltså inte är igång).
Vi bytte inte bara tak utan även 50% av fönstren samt tilläggsisolerade långsidorna på huset men jag misstänker ändå att det är själva lösningen på huven som ställer till problemen med att det sugs ut luft innifrån genom köksfläkten. Så länge inte för mycket värme försvinner så är det väl egentligen bara bra att det är lite ruljans på luften inne i huset men det viner och slår (spjället) nå fruktansvärt i fläkten och det är irriterande.
Den nya huven har pipan bara rakt ut och ett välvt tak över (se bifogad bild). Vad tror ni om att byta ut själva toppen på huven och gömma pipan så den inte står helt öppen för vinden? Jag tror inte det blir nåt problem med att trycka ut luft när man väl slår igång fläkten då det är en ganska kraftig fläkt. Det jag hoppas att tjäna på denna modifikation är att först och främst slippa det vinande ljudet och i andra hand slippa att det slår i spjället/sugs ut luft
Finns det nån som har erfarenhet av liknande problem? Eller nån som ser problem med min föreslagna lösning? Jag vill gärna försöka hålla så likt utseende mot de andra två huvarna. Minns inte till 100% hur de gamla huvarna såg ut men jag är ganska säker på att de var mer som en riktig "huv" där pipan inte låg frilagd för vinden. Och då hade vi inte dessa problem!
Vi hade samma problem. det kom kyla in så det var svinkallt vid fläkten och fläkten slog, vi kunde höra snöflingorna snöa in oc slå mot den också. Vi har byggt nytt hus och när ventilationen installerades var det en gubbe som ställde in alla utsug, ventilationer, fläkt. Trots det fick vi problem, samma som du verkar ha. Vi anlitade en ny gubbe som visade sig kunnigare på detta så nu har vi inte det problemet.Allt fungerar normalt. Kan inte det här men han mätte ventilationerna i taken, utsugen eller vad dom kallas och ställde om det på nåt vis. Det hela hade med hela ventilationssystemet att göra. Kan det vara samma för dig kanske. Tycker det låter lite likt. Vi har en ny modern skorsten, en sådan som alla nybyggda hus har.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Problemet är väl inte helt ovanligt. Skulle möjligen fungera att göra som du föreslår men akta så att du inte stryper luftflödet för mycket, det blir en förlust ändå med en sådan lösning. Sedan måste det gå att lyfta toppen utan att använda verktyg så att sotaren kan sota kanalen. Och så är alltid nackdelen när man blåser ut luften nedåt/horisontellt att den smälter snön runt huven vilket (förutom estetiskt) kan ge en del problem med is på vintern.
En annan version jag har funderat på är att helt enkelt sätta för den ena öppna sidan på valvet med en plåt. Då borde det väl bli lite "lä" för utloppet och därmed inte vina och suga i röret
Det här är ett rakt utlopp från köksfläkten, måste sotaren kunna komma åt där? Visst man kanske vill komma åt nån gång själv men då är det ok med verktyg
Det här är ett rakt utlopp från köksfläkten, måste sotaren kunna komma åt där? Visst man kanske vill komma åt nån gång själv men då är det ok med verktyg
Tror inte det kommer att fungera så bra att täcka för en sida, borde fortfarande kunna bli märkliga över- eller undertryck inne under "valvet" när det blåser. Men det är väl enkelt att prova men en provisorisk skiva?
Ja, sotarn behöver komma åt, men du kan ju alltid skruva bort toppen åt honom om du vet när han kommer.
Ja, sotarn behöver komma åt, men du kan ju alltid skruva bort toppen åt honom om du vet när han kommer.
Det har ju gått några år sedan förra inlägget men jag har samma problem idag med ett i princip nybyggt hus.
Ser ut ungefär likadant på taket. Jag satte dit en gummiklaff på ena sidan av kupan men det hjälpte inte.
Nu funderar jag på att bocka till en ny kåpa med luckor på båda sidorna och även vända på kupan så att den står på tvären istället för längs med taket.
Luckorna skulle vara hängda i gångjärn och lätt fjäderbelastade.
Finns det lösningar som redan är färdigtänkta?
Ser ut ungefär likadant på taket. Jag satte dit en gummiklaff på ena sidan av kupan men det hjälpte inte.
Nu funderar jag på att bocka till en ny kåpa med luckor på båda sidorna och även vända på kupan så att den står på tvären istället för längs med taket.
Luckorna skulle vara hängda i gångjärn och lätt fjäderbelastade.
Finns det lösningar som redan är färdigtänkta?
Jag har samma problem, men upplever ett kraftigt buller från turbulens när det blåser ute. Även om jag stänger till kanalen helt nere vid fläkten, så hörs bullret nästan lika mycket. Det är ett kraftigt baksug i fläkten, vilket såklart kan ge upphuv till bullret, men hur kan det bullra så mycket när det inte sugs ut någon luft ur kanalen?
En gissning utan belägg.H hcan skrev:Jag har samma problem, men upplever ett kraftigt buller från turbulens när det blåser ute. Även om jag stänger till kanalen helt nere vid fläkten, så hörs bullret nästan lika mycket. Det är ett kraftigt baksug i fläkten, vilket såklart kan ge upphuv till bullret, men hur kan det bullra så mycket när det inte sugs ut någon luft ur kanalen?
Prova att blås i en drickaflaska. Förmodligen samma fenomen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden