Fick på mässan en broschyr för VÄDRA luftrenare - är det något att ha ?? Hoppas någon här på Forum har erfarenhet av denna ??

Finns beskrivna på:
www.oxysol.se

Där som jag skulle använda den är i så fall i mitt fritidshus.

Hoppas dom är bättre på att göra produkter än hemsidor :-)

Kollade bara lite snabbt, de pratar om aktivt syre. Undra om det är liknande produkt som BioClimatic, de kanske använder deras saker inuti (?). Framgår tyvärr inte vad det är inuti.

Många av dessa HokusPokus-produkter (min egna benämning) går ut på att skapa ozon. Tyvärr så har ozon en negativ klang hos folk, vilket gör att det brukar undvikas i marknadsföringen. Endel är dock ärliga och skriver att det skapas ozon, men håller sig inom de riktlinjer som finns. De som kan kallas för ozongeneratorer verkar dock vara påväg bort, i alla fall från hemmamarknaden (de är fortfarande användbara som sanering, då utan några människor i närheten). Produkterna nu för tiden brukar skapa massa annat bra. Notera dock att många även ger lite ozon. Flera av dessa produkter stinker riktigt ordentligt och många människor har svårt att vara vid dom. Det handlar också om dimensionering, det får inte bli för mycket av det goda. För då blir det ont istället, t.ex. för mycket ozon. Jonisator, uv-lampa är några olika typer. BioClimatic tycker jag verkar seriösa. Många andra företag som gör denna typ av produkter är mer av typen källarfirma. BioClimatic vänder sig kanske inte direkt till privat konsumenter, utan säljs via fack handel. Används t.ex. med bra resultat i rum med sopor där människor skall jobba. Även för att få bort rök lukt i inrökta rum. Vissa BioClimatic produkter går att effekt reglera i flera steg. Drar man på för mycket så stinker det riktigt rejält - hålla andan, stänga av och springa dör ifrån! Blev nog massa ozon. Tanken med dessa är dock att de inte skall skapa massa ozon, då har man för stor/fel dimmensionerat eller dragit på för mycket effekt.

Någon som vet vad oxysol har för aktiv grej/sak i sig?

Om du tänker ha den i ett hus med dålig/obefintlig ventilation. Så okey, kanske om du inte är där. Jag skulle dock inte andas i huset, fören efter en ordentlig ventilation (öppna alla fönster och dörrar) och några timmar efter den stängs av. ...men detta beror på många faktorer. Så tolka mig med en nypa salt.

Jag tycker liknar väldigt mycket en ozongenerator jag har ligande på lagret.
Fast den jag har har ingen timer utan bara går, fungerar jättebra till att ta bort olika lukter man man skall absolut inte vistas i lokalen.
Mer om ozons inverkan på hälsan kan man googla om hur länge som helst.

Lite off topic: Var för något år sedan ett reportage på dansk TV (liknande "Plus") om en speciell luftrenare för "astmatiker".
Säljaren rekomenderade att man vid problem skulle placera luftrenare så nära huvudet som möjligt, lustigt nog mådde den äldre damen som använde renare bara ännu sämre då ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.