18 232 läst ·
4 svar
18k läst
4 svar
Backventil mellan pump och hydrofor - behövs den?
Skall byta min hydroforpump. Nu sitter det en backventil mellan hydrofor och pump viket jag inte sett på andra anläggningar vad jag kan påminna mig. Däremot brukar det sitta en vanlig ventil här, vilket inte jag har. Antar att de har ersatt ventilen med backventil. Eftersom jag sätter dit en vanlig ventil så tänkte jag skippa backventilen. Tänker jag rätt eller har backventilen något annat syfte? Givetvis finns det en backventil i botten på sugslangen.
Tompa
Tompa
Kan det vara så att backventilen i sugslangsbotten är i lite dassigt skick?
Vi hade det problemet när vi köpte kåken att när pumpen kopplades ur (skulle byta till en kraftigare) så försvann allt vatten ur sugröret (d.v.s. backventiken funkade inte). Löstes snabbt genom att sätta in en backventil uppe i huset. Dels för att det var en enkel quick-fix och dels för att hela sugröret ändå ska bytas ut inom ett år eller två
Så tipset är att kolla om den första backventilen funkar som den ska innan du gör en "permanent" lösning
Vi hade det problemet när vi köpte kåken att när pumpen kopplades ur (skulle byta till en kraftigare) så försvann allt vatten ur sugröret (d.v.s. backventiken funkade inte). Löstes snabbt genom att sätta in en backventil uppe i huset. Dels för att det var en enkel quick-fix och dels för att hela sugröret ändå ska bytas ut inom ett år eller två
Så tipset är att kolla om den första backventilen funkar som den ska innan du gör en "permanent" lösning
Tackar för svaren. Trodde det var så, men ville kolla så att jag inte gjorde någon tankevurpa.
Ang backventil på sugslangen så tror jag nog att den är jämnårig med den andra backventilen, men eftersom båda har suttit där så vet jag ju inte att den funkar under tryck eftersom båda suttit där. Verkar dock dumt att åtgärda en dålig backventil genom att montera dit en till istället för att byta ut den felaktiga.
Tompa
Ang backventil på sugslangen så tror jag nog att den är jämnårig med den andra backventilen, men eftersom båda har suttit där så vet jag ju inte att den funkar under tryck eftersom båda suttit där. Verkar dock dumt att åtgärda en dålig backventil genom att montera dit en till istället för att byta ut den felaktiga.
Tompa
Klicka här för att svara