Min vvb är en Thermex 30 FP som installerades april 2001. Nu har den börjat läcka. Enligt bruksanvisningen har den en offeranod, men det står varken att man ska kontrollera den eller var den sitter någonstans.
PICT1210a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På undersidan finns inget att skruva lös utom anslutningsrören. I den grå delen med det elektriska sitter två skruvar baktill. Jag lossade skruvarna, men kåpan sitter fast ändå. (Läckan är från röret till vänster.)

PICT1211a.jpg
Skapa konto

Översidan är helt slät. Men när jag tittade noga såg jag en rund ring i höljet som det kanske finns ett hål under. Tyvärr har jag inte lyckats få lös pluggen. Den sitter helt fast och det finns inget att ta tag i. Plasten verkar väldigt hård, nästan som porslin. Även om det gick att få upp den är det bara 8 cm mellanrum upp till taket sen.
PICT1212a.jpg
Skapa konto

Till 99% i toppen..

Mja, de bilder jag hittar på Termex så sitter den i botten. Dra av vredet så har du troligen en skruv till där under.

Om det läcker pga dålig offeranod, är det inte redan för sent att byta den då?

Anna, ja.

Anna_H skrev:
Om det läcker pga dålig offeranod, är det inte redan för sent att byta den då?
Jo, det är det ju. Men jag är nyfiken på att se var den sitter och om den är slut. Sen funderar jag på om det kanske går att täta läckan om det skulle vara så att det bara har rostat på ett ställe? Om jag lyckas täta hålet måste jag ju sätta i en ny offeranod om det ska vara någon mening med att laga. Fast det blir ju så högt tryck i tanken när den värmer vattnet så det kanske är hopplöst att få tätt igen.

Nu har rosthålen blivit så stora att den är oanvändbar. Jag har öppnat den och det visade sig att skyddsanoden satt vid värmeslingan i botten. Fästet är den korta stumpen på högra sidan:
Rostskadad skyddsanod bredvid en värmeslinga, demonterad från en varmvattenberedare.
Det här innebär ju att man skulle ha varit tvungen att tömma beredaren på vatten varje gång man ville kontrollera anoden.

Claes Sörmland
Man brukar mäta den spänning som ligger mellan anoden och metallhöljet på varmvattenberedaren för att uppskatta hur det står till med anoden.

Det låter ju praktiskt. Men hur kommer man åt att mäta på anoden? Den sitter ju innanför höljet?

Köp en ny VVB och sätt in ett vattenfilter för att höja pH-värdet.

Claes Sörmland
Tony2 skrev:
Det låter ju praktiskt. Men hur kommer man åt att mäta på anoden? Den sitter ju innanför höljet?
På i alla fall andra fabrikat så brukar anoden vara ansluten till ståltanken via en sladd på utsidan. Man lossar då sladden och mäter mellan anoden och tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.