Min vvb är en Thermex 30 FP som installerades april 2001. Nu har den börjat läcka. Enligt bruksanvisningen har den en offeranod, men det står varken att man ska kontrollera den eller var den sitter någonstans.
På undersidan finns inget att skruva lös utom anslutningsrören. I den grå delen med det elektriska sitter två skruvar baktill. Jag lossade skruvarna, men kåpan sitter fast ändå. (Läckan är från röret till vänster.)
Översidan är helt slät. Men när jag tittade noga såg jag en rund ring i höljet som det kanske finns ett hål under. Tyvärr har jag inte lyckats få lös pluggen. Den sitter helt fast och det finns inget att ta tag i. Plasten verkar väldigt hård, nästan som porslin. Även om det gick att få upp den är det bara 8 cm mellanrum upp till taket sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På undersidan finns inget att skruva lös utom anslutningsrören. I den grå delen med det elektriska sitter två skruvar baktill. Jag lossade skruvarna, men kåpan sitter fast ändå. (Läckan är från röret till vänster.)
Logga in
Skapa konto
Översidan är helt slät. Men när jag tittade noga såg jag en rund ring i höljet som det kanske finns ett hål under. Tyvärr har jag inte lyckats få lös pluggen. Den sitter helt fast och det finns inget att ta tag i. Plasten verkar väldigt hård, nästan som porslin. Även om det gick att få upp den är det bara 8 cm mellanrum upp till taket sen.
Logga in
Skapa konto
Mja, de bilder jag hittar på Termex så sitter den i botten. Dra av vredet så har du troligen en skruv till där under.
Jo, det är det ju. Men jag är nyfiken på att se var den sitter och om den är slut. Sen funderar jag på om det kanske går att täta läckan om det skulle vara så att det bara har rostat på ett ställe? Om jag lyckas täta hålet måste jag ju sätta i en ny offeranod om det ska vara någon mening med att laga. Fast det blir ju så högt tryck i tanken när den värmer vattnet så det kanske är hopplöst att få tätt igen.Anna_H skrev:
Nu har rosthålen blivit så stora att den är oanvändbar. Jag har öppnat den och det visade sig att skyddsanoden satt vid värmeslingan i botten. Fästet är den korta stumpen på högra sidan:
Det här innebär ju att man skulle ha varit tvungen att tömma beredaren på vatten varje gång man ville kontrollera anoden.
Det här innebär ju att man skulle ha varit tvungen att tömma beredaren på vatten varje gång man ville kontrollera anoden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför förstöra Det sitter i väggarna?
Byggnadsvård -
Var sitter dörrsensorn på Husqvarna qr2239fx ?
Vitvaror -
Var sitter säkringen på en rider Huskvarna 111c?
Trädgårdsmaskiner -
Fönsterbåge som kärvar/sitter fast.
Fönster & Dörrar -
Var sitter fjädern som spänner drivremmen till klippaggregatet på stig
Trädgårdsmaskiner