Absolut använder vi mer vatten nu, men gissningsvis är inget flöde jämförbart med att spola på toaletten. Därför tror jag att det enda flöde som är att räkna med är från toan, om det inte är en modern snålspolande sak. De snålspolande toaletterna kräver förmodligen en bättre rördragning i enlighet med Parkways erfarenheter.

parkway skrev:
Phl: Jag säger inte att det måste bli fel utan bara vad jag hittat för "fel" på installationer som krånglat. Tror inte heller att det finns något standard som säger att det måste monteras åt ett visst håll (kan ha fel här?) Utan som sagt lite observationer bara.
Tror heller inte jag sett några monteringsanvisningar som hårt förespråkar att rören ska läggas åt "rätt håll". Oavsett vad blir det inte så hos mig när jag byter röreländet på fredag. Ska bli gött att baxa upp tiotals meter 160mm keramikrör. Som djupast ligger de dryga metern under källargolvet =/

Annars kan jag säga att det definitivt är jättefel att skarva avloppsrör med en bit dräneringsrör. Jag hittade det. På ett nybyggt hus. Mitt i gräsmattan. Husägaren fattade inte varför dom hade stopp i avloppet flera gånger per år. Det finns väldigt konstiga idéer hos vissa entreprenörer.(det var inte husägaren som gjort det markjobbet...).
Noterat ;)

Kan infoga några saker till jag glömde:
# Lägg rören i riktigt rörgravsgrus (typ 0-4). Jag ser varje sten som ligger mot röret i kameran, Det ser ut som puckelpistar i vissa rör.
# Det är viktigt med täta klamringar i mellanbjälklag. Har konstaterat hängmattor i nybyggda hus med följden att det bara var att riva och göra om. Där var dom klamrade på gissningsvis 1-1,20m.
# Mät ut insticken i muffarna på rören och markera med tusch så du kan se att det är riktigt monterat. Inte kul att riva upp golvet i det nya badrummet.
# När man monterar spolluckor/brunnar utomhus av t-modell så ska man använda riktiga brunnar och inte ta ett vanligt t-rör och tro att det funkar lika bra. Det gör det inte. Halsen på ett vanligt t-rör för för kort och i vissa typer av mark kommer frosten att dra ur röret som går upp till marknivån ur t-kopplingen. Riktiga prylar har förlängd hals för att klara detta. Detta är ett mycket vanligt problem som även stora firmor och kommuner slarvar med.
# Använd aldrig en gren för att göra en spollucka och som det därför bara går att spola i en riktning. Detta är ett oskick som lever kvar sedan cement och höganäs rören när det inte fanns t-formade spolbrunnar som funkar åt bägge hållen.
# Gräv inte ner spolbrunnar eller lägg dom under plattor osv. det finns vettiga beteckningar att sätta dit. Hamnar dom under altaner, gör en lucka. Du vill inte stå där på Julafton med hela släkten på besök, Kalle Anka på Tv:n och en spolkille som står och väntar och kostar 1500-2000 kr per timme (plus startavgift xxxx kr) medans du febrilt hackar med spett och spade i -15 för att hitta spolluckan.

Mina sista 2 cent.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, det mesta har jag redan koll på då jag meckat en del med avloppet både inne och ute tidigare. Grus runt rören lär inte vara ett problem då jag har någon form av sand/silt i backen. Rören ligger så fint inbakade i de massorna redan.

Oldboy skrev:
Absolut använder vi mer vatten nu, men gissningsvis är inget flöde jämförbart med att spola på toaletten. Därför tror jag att det enda flöde som är att räkna med är från toan, om det inte är en modern snålspolande sak. De snålspolande toaletterna kräver förmodligen en bättre rördragning i enlighet med Parkways erfarenheter.
den en har definitivt ökat sedan 1700talet, men ser vi till den senaste 15-års perioden har den sjunkit 7-8% I absoluta tal i hushållen och därför naturligtvis ännu mer per capita. Iaf om man ska tro på SCB.
http://www.scb.se/Pages/SSD/SSD_Cha...ine&rxid=a7bbf409-83b1-499c-89f8-d7163a085a0d

Krilleman
Ämnet, mycket fall eller inte, skrev jag lite om för ett tag sedan, här

Beträffande rörens "rätta håll" minns jag också skriverier om... Här

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.