18 882 läst ·
8 svar
19k läst
8 svar
Dra och koppla pex, vettigt att göra själv?
Jag ska renovera badrummet och bl a flytta duschen. Rören ska dras inne i väggen. Efter ingående läsning av detta forum har jag förstått att det är PEX- rör som gäller. När jag kollat in både Wirsbos och Roths hemsidor blir jag dock lite fundersam på om jag kan fixar väggenomföring och anslutningar till dushblandaren själv. Måste man ha en massa specialverktyg? Nån som fixat själv kan väl berätta om sina erfarenheter. Kan tillägga att nuvarande rör är koppar som ligger i golvet. 
Nej det är inga konstigheter, du kan göra det själv.
Mot fördelare har tillverkarna fiffiga system där man pressar på kopplingsdon på rören, dessa kan du inte använda. Du får istället köra med vanliga klämkopplingar avsedda för PEX. I Wirsbos sortiment heter dessa FPL-PX. På andra ställen, tex övergångar till kopparrör, kan du ju använda vilken koppling för pex du vill, VA, vatette och allt vad det heter.
Mot vägggenomföringar och blandare är det inga konstigheter alls. Allt du behöver följer med väggbricka eller blandarfäste. Klipp slangen enligt anvisning och montera armaturen.
Verktyg:
En skeffnyckel att dra åt muttrar med
En sekatör att klippa pex med
En skruvmejsel för skruvarna på väggbrickorna.
En kniv att kapa pexens skyddsrör med
Inte så många specialverktyg även om sekatören kan kräva en del förhandling med husets trädgårdsmästare.
Mot fördelare har tillverkarna fiffiga system där man pressar på kopplingsdon på rören, dessa kan du inte använda. Du får istället köra med vanliga klämkopplingar avsedda för PEX. I Wirsbos sortiment heter dessa FPL-PX. På andra ställen, tex övergångar till kopparrör, kan du ju använda vilken koppling för pex du vill, VA, vatette och allt vad det heter.
Mot vägggenomföringar och blandare är det inga konstigheter alls. Allt du behöver följer med väggbricka eller blandarfäste. Klipp slangen enligt anvisning och montera armaturen.
Verktyg:
En skeffnyckel att dra åt muttrar med
En sekatör att klippa pex med
En skruvmejsel för skruvarna på väggbrickorna.
En kniv att kapa pexens skyddsrör med
Inte så många specialverktyg även om sekatören kan kräva en del förhandling med husets trädgårdsmästare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Väggdosor och fästkonsoll för dessa är bra att använda vid förbrukarna, men kräver dock specialverktyg.
Tack så mycket för svar och synpunkter. 
Nu tror jag att jag vet hur jag ska göra. Jag kör med Wirsbos rör i rör och fixerar med deras fixtur, sen klämmer jag dit gips o tätgucka o kakel och sist fäster jag duschanordningen med väggbrickan. Är det nån som har ngot annat bra tips eller synpunkt? [smiley=beer.gif]
Marlon Brando skrev:
Ja det låter rätt.
Tänk på att du ska ha blandarfäste som passar blandaren du har (håll dig till ett märke), detsamma gäller väggbrickorna. FMM's brickor kräver rördelar från FMM, går inte att blanda med Mora tex.
sigro.se och rinkabyror.se är bra inköpsställen.
Jag tackar igen för svar. Nu är det bara jobbet kvar ;D
Klicka här för att svara