65 236 läst ·
90 svar
65k läst
90 svar
BAGA Easy Erfarenhet
Sida 1 av 7
Medlem
· Västra götaland
· 2 inlägg
Installerade ett Baga Easy för ca. 2 år sedan. I samband med detta bad vi BAGA om information och hjälp att starta igång reningsverket.
Än i dag har ingen kommit från Baga och hjälpt oss.
Funktionen är absolut inte tillfredsställande och samtidigt så kan vi konstatera att alla detaljer inte var medleverade ( saknades larm ) och behållaren är felkonstuerad.
Mycket trist och dyr erfarenhet som ingen har velat ta ansvar för.
:@
Funktionen är absolut inte tillfredsställande och samtidigt så kan vi konstatera att alla detaljer inte var medleverade ( saknades larm ) och behållaren är felkonstuerad.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
typiskt baga
Hejsan.
Vi anlägger många Baga Easy och tycker det är en bra produkt.
Vad är det för konstruktionsfel på behållaren?
Vad är det som inte fungerar?
Har ni ingen servicepartner till Baga i regionen?
Har ni tecknat serviceavtal?
Nyfiken
Vi anlägger många Baga Easy och tycker det är en bra produkt.
Vad är det för konstruktionsfel på behållaren?
Vad är det som inte fungerar?
Har ni ingen servicepartner till Baga i regionen?
Har ni tecknat serviceavtal?
Nyfiken
Vi har ett Baga Easy som vi installerade för ca 1½ år sedan. Satte in dunken med flockningsmedel och vred på strömbrytaren. Har försökt att justera mängden flockningsmedel men med de värdelösa ph-stickorna som vi fått från Baga går det ju inte att se vilket ph-värde det är. Vattnet i provtagningsflaskan är väldigt grumligt och ser inte alls rent ut. Ett par gånger har pumpen inte gått igång vilket medfört att hela cisternen blivit överfull. Vid senaste tömningen fick jag hjälp av "slamtömmaren" att byta filter i pumpen vilket jag aldrig hade klarat själv. För det första tar det ju emot att köra ner händerna och rota i prylarna och när man aldrig fått några tydliga instruktioner för hur man ska gå tillväga... Man vill ju inte plocka isär något man inte får ihop igen... Då står man ju utan avlopp.
Man har en ständig liten oro att pumpen ska stanna igen eller att något annat ska gå sönder pga att vattnet som pumpas ut i bädden förmodligen inte är så rent... Känns som att en vanlig trekammarbrunn borde fungera lika bra. Vi har inte heller hört något från Baga trots att jag inte lyckats fylla i rapporterna och därför inte skickat in dem....
Man har en ständig liten oro att pumpen ska stanna igen eller att något annat ska gå sönder pga att vattnet som pumpas ut i bädden förmodligen inte är så rent... Känns som att en vanlig trekammarbrunn borde fungera lika bra. Vi har inte heller hört något från Baga trots att jag inte lyckats fylla i rapporterna och därför inte skickat in dem....
Man kan köpa BAGA direkt från diverse VVS-firmor och då behöver man antagligen inte teckna något serviceavtal utan det är upp till var och en om man gör det efteråt. Jag som köpt mitt direkt från Baga hade inget val (dessutom är det ett krav från kommunen). Enda erfarenheten jag har än så länge är att biotanken är restnoterad..... ;=)joflopp skrev:
Jag har haft mitt igång i 9 månader. Slutade fungera efter 4-5månader.
Problemet var att pumpen inte startade vilket förstås medförde överfull tank.
Ringde Baga och de var bekanta med problemet, de fick göra en "uppdatering" som innebar ny nivågivare (den gamla var sönderrostad så den längsta pinnen var "borta") och ett relä och nytt program i PLC installerades. Nu skickar den ut låg spänning till nivåpinnarna i en puls typ var 20:e sekund i stället för som förut konstant med högre spänning. Detta var anledningen till att den längsta pinnen försvann. Min kamrat installerade samtidigt och hans höll någon månad längre men är nu också "uppdaterat".
Kan inte exakt redogöra för hur det kan bli så men har upplevt det i andra produkter också. Galvaniska strömmar??
Det dumma med detta fel är att automatiken inte larmar utan lyser grönt pga att den tror att tanken inte har vatten när längsta pinnen är borta/isolerad.
Hur som helst, Baga skickade en tekniker som ordnade detta på plats utan kostnad då det naturligtvis gick under garanti. Nu fungerar det, frågan är bara hur länge? Lösningen man gjort kanske bara får pinnarna att hålla längre, men hur länge?
Jag har inget serviceavtal.
Problemet var att pumpen inte startade vilket förstås medförde överfull tank.
Ringde Baga och de var bekanta med problemet, de fick göra en "uppdatering" som innebar ny nivågivare (den gamla var sönderrostad så den längsta pinnen var "borta") och ett relä och nytt program i PLC installerades. Nu skickar den ut låg spänning till nivåpinnarna i en puls typ var 20:e sekund i stället för som förut konstant med högre spänning. Detta var anledningen till att den längsta pinnen försvann. Min kamrat installerade samtidigt och hans höll någon månad längre men är nu också "uppdaterat".
Kan inte exakt redogöra för hur det kan bli så men har upplevt det i andra produkter också. Galvaniska strömmar??
Det dumma med detta fel är att automatiken inte larmar utan lyser grönt pga att den tror att tanken inte har vatten när längsta pinnen är borta/isolerad.
Hur som helst, Baga skickade en tekniker som ordnade detta på plats utan kostnad då det naturligtvis gick under garanti. Nu fungerar det, frågan är bara hur länge? Lösningen man gjort kanske bara får pinnarna att hålla längre, men hur länge?
Jag har inget serviceavtal.
Vi har serviceavtal (förstod det som att man var tvungen att ha det)
Vi har sedan uppstarten fått ETT kuvert innehållande en ny slang till doserpumpen i automatikskåpet och en ny uppsättning värdelösa ph-stickor. Någon som lyckas avläsa ph:t med dem?
Har skickat in en rapport en gång men lyckades inte fylla i den fullständigt. Har inte fått något svar från Baga.
Har gjort en egen förbättring; tätat locket med en gummilist pga luktproblem då brunnen ligger ganska nära huset.
Vi har sedan uppstarten fått ETT kuvert innehållande en ny slang till doserpumpen i automatikskåpet och en ny uppsättning värdelösa ph-stickor. Någon som lyckas avläsa ph:t med dem?
Har skickat in en rapport en gång men lyckades inte fylla i den fullständigt. Har inte fått något svar från Baga.
Har gjort en egen förbättring; tätat locket med en gummilist pga luktproblem då brunnen ligger ganska nära huset.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Till markus97
Jag vet inte exakt hur produkten är konstruerad, men så här uppfattar jag det efter din beskrivning.
Det låter som baga använder sig av kapacitiva mätare. Det innebär att man mäter om det går någon ström mellan polerna. Det vanligaste är att man använder likström till detta ändamål. Följden av detta är att man får en anod och en katod, då kommer den ena att "rosta" bort.
Om Baga tidigare haft konstant mätning mellan polerna och nu ändrat så att de endast använder 1/20-del av tiden till mätning kommer sannolikt utrustningen hålla 20ggr längre. Om man gör dessa antaganden så skulle utrustningen hålla i mellan 6-8år. Min personliga uppfattning är att kapacitansmätning vid avloppsvattenhantering inte är den mest optimala lösningen.
Om jag var du skulle jag kolla med baga om de inte har en utrustning som har förutsättning att hålla längre än så.
Jag har själv varit med om kapacitans mätare i både dricksvattentankar och avloppstankar och jag gillar inte lösningen över huvudtaget.
Den enda gången jag gillar kapacitivagivare är i min spannmålstork...
Jag vet inte exakt hur produkten är konstruerad, men så här uppfattar jag det efter din beskrivning.
Det låter som baga använder sig av kapacitiva mätare. Det innebär att man mäter om det går någon ström mellan polerna. Det vanligaste är att man använder likström till detta ändamål. Följden av detta är att man får en anod och en katod, då kommer den ena att "rosta" bort.
Om Baga tidigare haft konstant mätning mellan polerna och nu ändrat så att de endast använder 1/20-del av tiden till mätning kommer sannolikt utrustningen hålla 20ggr längre. Om man gör dessa antaganden så skulle utrustningen hålla i mellan 6-8år. Min personliga uppfattning är att kapacitansmätning vid avloppsvattenhantering inte är den mest optimala lösningen.
Om jag var du skulle jag kolla med baga om de inte har en utrustning som har förutsättning att hålla längre än så.
Jag har själv varit med om kapacitans mätare i både dricksvattentankar och avloppstankar och jag gillar inte lösningen över huvudtaget.
Den enda gången jag gillar kapacitivagivare är i min spannmålstork...
Ursäkta om jag är petig...men är du säker på att du inte har ett supportavtal? Om du har ett serviceavtal gör BAGA's personal det mesta och kontrollerar verket minst en gång per år. Med ett supportavtal får du göra allt själv, du bara får hjälp via telefon eller som du beskriver saker skickade till dig....GL_HL skrev:Vi har serviceavtal (förstod det som att man var tvungen att ha det)
Skulevikarn skrev:Installerade ett Baga Easy för ca. 2 år sedan. I samband med detta bad vi BAGA om information och hjälp att starta igång reningsverket.
Har hört samma snack från flertalet andra... inget ansvar mot slutkund, tråkigt att höra
och ledsamt för alla som gått på finten "bäst i test"
www.mrv.nu
samlar alla oberoende utvärderade minireningsverk, eller de som
håller på med utvärderingen, under samma tak... i alla fall oberoende utvärderade enligt samma standard. inga enstaka stick prov eller egna mätningar som ligger till grund för att
visa att reningsverken verkligen fungerar.
tips : köp INTE ett reningsverk som INTE har genomgått EN12566-3 certifieringen!
läs här, hur det går till: http://www.jti.se/index.php?page=info-provning-av-avlopp
FranfFrans....givetvis ska man inte köpa ett minireningsverk som inte är testat enligt 12566-3. BAGA är inte ett minireningsverk, det är en slamavskiljare med efterföljande infiltration. Därför är det inte testat enligt 12566-3 utan testat och CE märkt enligt 12566-1 som är europanorm för just slamavskiljare.
Sen ska man ju tillägga att för många minireningsverk så uppfyller de inte hösta kraven utan måste även de kompletteras med någon form av bädd för att få ner bakteriehalten till en tillåten nivå.
Sen ska man ju tillägga att för många minireningsverk så uppfyller de inte hösta kraven utan måste även de kompletteras med någon form av bädd för att få ner bakteriehalten till en tillåten nivå.
Medlem
· Västra götaland
· 2 inlägg
Nu äntligen ( efter 2 år) har en representant från Baga varit och kontrollerat vårat reningsverk.
Det var felkonstruerat, skall vara 2 st. manluckor, fanns bara 1 st.
(Skall byggas om av leverantören.)
Nästan omöjligt byta o rengöra filter när det är 1 st manlucka bara.
Doseringspump gick inte att ställa in. (Har blivit utbytt)
Larmanordning saknades från start, har aldrig levererats.
(Levereras till mig i dagarna )
Har tecknat supprtavtal sen starten men anser det vara totalt värdelöst. Kunde lika gärna stoppat ner de 2500 kr i reningsverket. De pengarna hade nog gjort bättre nytta som reningsfilter.
Skall bli intressant att se när leverantören behagar komma o bygga om till 2 st. manluckor.
När jag var som mest uppretad sökte jag VD,n på Baga men fick ingen kontakt, utan bad
om att han skulle ta kontakt med mig.
Nu har det gått ca. 3 veckor utan något samtal från honom.
Detta gör INTE att BAGA förstärker sina aktier hos mig, tvärtom.
Det var felkonstruerat, skall vara 2 st. manluckor, fanns bara 1 st.
(Skall byggas om av leverantören.)
Nästan omöjligt byta o rengöra filter när det är 1 st manlucka bara.
Doseringspump gick inte att ställa in. (Har blivit utbytt)
Larmanordning saknades från start, har aldrig levererats.
(Levereras till mig i dagarna )
Har tecknat supprtavtal sen starten men anser det vara totalt värdelöst. Kunde lika gärna stoppat ner de 2500 kr i reningsverket. De pengarna hade nog gjort bättre nytta som reningsfilter.
Skall bli intressant att se när leverantören behagar komma o bygga om till 2 st. manluckor.
När jag var som mest uppretad sökte jag VD,n på Baga men fick ingen kontakt, utan bad
om att han skulle ta kontakt med mig.
Nu har det gått ca. 3 veckor utan något samtal från honom.
Detta gör INTE att BAGA förstärker sina aktier hos mig, tvärtom.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
@jhenrikj
Det stämmer att baga har certifiering enl. 12566-1. Den avser endast avskiljningsförmåga. Baga har ju en aktiv del i sin slam avskiljare och det är deras "fosforreduktion" således duger det inte att komma med 12566-1 eftersom man vill påvisa rening av fosfor i slamavskiljaren. De har aldrig lyckats presentera några oberoende data som defacto visar att de reducerar fosforn där. De anger dessutom i sitt reklammaterial att det inte kommer ut några suspenderade partiklar över huvudtaget, vilket är en fysikalisk omöjlighet. Man mäter susp. i mg/l och reklamen anger de värdena i g/l. Om alla skulle ange i g/l så skulle ingen släppa ut susp. efter som man inte får CE-märkningen om man har så höga värden att det inte blir 0g/l avrundat. Känns ju sådär seriöst ärligt talat.
Enligt naturvårdsverketsförfattningssamling NFS 2006:7 skall anläggningar som godkänns av kommunerna antingen vara byggda enligt deras norm för infiltration eller markbädd. Den innehåller inga prefabricerade biomoduler e.dyl. Det innebär att kommunerna som ger tillstånd till denna typ av anläggning, utan att ha annan likvärdig testning från baga (vilket alltså inte finns), bryter mot naturvårdsverkets allmänna råd. I förlängningen innebär det att de bryter mot lagen. Om man förenklar miljöbalken så säger den att man skall följa naturvårdsverkets allmänna råd när man prövar tillstånd för avloppsanl.
NFS 2006:7 se http://www.swedishepa.se/Documents/foreskrifter/nfs2006/nfs_2006_7.pdf
Jag förstår inte, om nu bagas produkter är så bra, varför inte låta oberoende part testa och visa det.
Jag har relativt stor kunskap inom detta område för vidare info se:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/75027-baga-easy-erfarenheter-efeterlyses.html#11
Vi jobbar idag för enskilda hus som ligger förlångt i från varandra för att bygga avloppsnät med en kompaktfilter lösning + fosforfälla. De kommer från biorock ( www.biorock.se)
De har inte varit i drift mer än 11månader, men verkar fungera riktigt bra.
Det stämmer att baga har certifiering enl. 12566-1. Den avser endast avskiljningsförmåga. Baga har ju en aktiv del i sin slam avskiljare och det är deras "fosforreduktion" således duger det inte att komma med 12566-1 eftersom man vill påvisa rening av fosfor i slamavskiljaren. De har aldrig lyckats presentera några oberoende data som defacto visar att de reducerar fosforn där. De anger dessutom i sitt reklammaterial att det inte kommer ut några suspenderade partiklar över huvudtaget, vilket är en fysikalisk omöjlighet. Man mäter susp. i mg/l och reklamen anger de värdena i g/l. Om alla skulle ange i g/l så skulle ingen släppa ut susp. efter som man inte får CE-märkningen om man har så höga värden att det inte blir 0g/l avrundat. Känns ju sådär seriöst ärligt talat.
Enligt naturvårdsverketsförfattningssamling NFS 2006:7 skall anläggningar som godkänns av kommunerna antingen vara byggda enligt deras norm för infiltration eller markbädd. Den innehåller inga prefabricerade biomoduler e.dyl. Det innebär att kommunerna som ger tillstånd till denna typ av anläggning, utan att ha annan likvärdig testning från baga (vilket alltså inte finns), bryter mot naturvårdsverkets allmänna råd. I förlängningen innebär det att de bryter mot lagen. Om man förenklar miljöbalken så säger den att man skall följa naturvårdsverkets allmänna råd när man prövar tillstånd för avloppsanl.
NFS 2006:7 se http://www.swedishepa.se/Documents/foreskrifter/nfs2006/nfs_2006_7.pdf
Jag förstår inte, om nu bagas produkter är så bra, varför inte låta oberoende part testa och visa det.
Jag har relativt stor kunskap inom detta område för vidare info se:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/75027-baga-easy-erfarenheter-efeterlyses.html#11
Vi jobbar idag för enskilda hus som ligger förlångt i från varandra för att bygga avloppsnät med en kompaktfilter lösning + fosforfälla. De kommer från biorock ( www.biorock.se)
De har inte varit i drift mer än 11månader, men verkar fungera riktigt bra.