GL_HL skrev:
Är det någon som läser här längre? Tonen på de senaste inläggen verkar spårat ur en del...

Vi har nu haft vårt baga easy igång i ca 5 år. Det fungerar men inte mer... Jag har själv installerat en nivågivare som larmar när nivån stigit pga igensatt filter. Detta för att slippa att all "skit" hamnar i pumpkammaren. Har det väl svämmat över och hamnat där är det ett evigt rengörande av filtret.
Jag har aldrig lyckats justera flockningsmedlet så att vattnet ser klart ut. Ph stickorna lyckas jag inte heller läsa av trots att jag inte är färgblind. Skickar aldrig några rapporter till baga... Men det tuffar och går...
Vi tömmer för säkerhets skull tanken två gånger om året. 5 i familjen. Kostar lite extra men hellre det än överfullt.

Hur har det gått för er andra som installerade baga East för några år sedan. Har det fungerat?
Vårt flockningsmedel är nu slut igen. Då det är väldigt dyrt tänkte jag nu prova att köra utan. Någon som provat det eller hittat billigare någonstans? Alternativ?

Ha det gott!
Hej

Vi köper vårt flockningsmedel här:
http://www.vvs-boden.se/avloppsrenin...ningskemikalie

Mycket billigare än hos BAGA som har rena ockerpriser samt att fraktpriset är en bråkdel av BAGA's.

Av någon anledning så drar vår anläggning på tok för mycket flockningsmedel trots att vi satt det på minimum.

Verkar vara något problem med flottörerna/nivågivare men är inte säker.

Nya flottörer/nivågivare går på 2000.

Inte lönt att kontakta BAGA då service går på flera tusen för några råd som ändå inte hjälper!

Undrar vad du installerat för typ av flottörer/nivågivare ?

Har du kopplingsschema för elektroniken ?

Kör du utan flockningsmedel riskerar du att flytslam rinner ner i pumpbrunnen samt att markbädden kontamineras.

Andersson1963 skrev:
Hej

Vi köper vårt flockningsmedel här:
[länk]

Mycket billigare än hos BAGA som har rena ockerpriser samt att fraktpriset är en bråkdel av BAGA's.

Av någon anledning så drar vår anläggning på tok för mycket flockningsmedel trots att vi satt det på minimum.

Verkar vara något problem med flottörerna/nivågivare men är inte säker.

Nya flottörer/nivågivare går på 2000.

Inte lönt att kontakta BAGA då service går på flera tusen för några råd som ändå inte hjälper!

Undrar vad du installerat för typ av flottörer/nivågivare ?

Har du kopplingsschema för elektroniken ?

Kör du utan flockningsmedel riskerar du att flytslam rinner ner i pumpbrunnen samt att markbädden kontamineras.
Tack så jättemycket för länken! Den kommer verkligen till nytta.:)

Jag köpte en enkel nivåbrytare på kjell & company (http://www.kjell.com/sortiment/el/e...ombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-p36037) som jag kopplade in där den orangea larmlampan satt inkopplad i vårt elskåp. Den har aldrig fungerat och där fanns ständig spänning (24v).
Till detta kopplade jag en röd signallampa (http://www.conrad.se/?websale8=conr...conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=yZxXTwwaA) som då blinkar när nivån stiger.

En enkel hemmarfixar lösning som faktiskt har fungerat.
Hade igensatt filter för ett par veckor sedan och lampan varnade mig så jag hann byta filter innan nivån stigit över "kanterna" .

Tänkte hålla liv i den här tråden. Har Baga Easy med BioTank i fritidshus.

När man har BioTank är det hela fem! pumpar inblandade :(
- Flockningstillsättare
- Utlopp från slamavskiljare
- Retur tillbaka till slamavskiljare
- Spridare för biomodul
- Utlopp från biotank till dike etc

Spridarpumpen är en RV 32 från Hung Pump i Taiwan
http://www.hungpump.com/en/2-2444-6...ainage-Pumps-RVDirty-Water-Pump-id349903.html
Styrenheten larmar ofta att en inte fungerar trots att flödesgivarna ger signal tillbaka och pumpen går om man tjuvkopplar den. Skaffade en ny likadan men fick precis samma fenomen.
Min gissning är att styrenheten är för lågt ställd på motorskydd/strömövervakning.

Så, i dagarna gav utloppspumpen upp :(
Återstår att plocka upp den och se om den får ström eller är trasig.

Har god lust att slänga ut pumparna och sätta dit högre kvalité samt skriva en egen PLC-styrning också.
Få se vad det egentligen är för fel denna gången.

Mvh /M

Hej, tänkte delge lite av mina erfarenheter kring Baga.

Har haft mitt Baga Easy i drift i drygt 8 år utan större problem.

Doserpumpen gav upp efter 6 år, är nu utbytt. Jag hade slarvat med att byta slang i pumpen vilket medförde att den hade spruckit och det blev en enda sörja i pumphuset.

Pumpretur med strypning demolerades av slamsugaren en vacker höstdag. Byttes till en modifierad variant och har överlevt alla slamsugare hitills.

Jag har en gammal modell på tank vilken har en liten höjd mellan botten och pumpbrunn, dessutom är det ett intag undertill på pumpbrunnen vilket medför att pumpen "dammsuger" toppen på slammet med igensättning av filter som resultat. Min lösning hittills är tömning var 4:e månad. Eftersom detta är på gränsen, dvs det blir rengöring av filter de sista 2-3 veckorna funderade jag på att utöka till tömning var 3:e månad. Jag har dock gjort valet att så småningom sätta en slambrunn innan reningsverket för att få större slamvolym och därigenom minska antal tömningar och minska mängden slam i själva reningsverket.

Jag är inte imponerad av Baga's lösning med allt i en tank, det är för mycket om och men och det kräver rutiner för att fungera. Rengöring/kontroll av pump vartannat år, filterbyte varje tömning, slang i doserpump, flockmedel, inspektion av tank 2-3 gånger per månad etc.

Till Baga's försvar får jag väl säga att de alltid hjälpt mig på ett bra sätt och att deras produkt är något bättre än de flesta andra på marknaden, det är dock mer sorgligt än bra. Kan tilläggas att jag inte har något avtal med Baga och har aldrig haft.

Som förbättringar har jag valt att flytta automatiken inomhus och att så småningom sätta en slamavskiljare med större volym före reningsverket.

Någon som hittat billigare än
http://vvsbutiken.nu/product.html/flockningsmedel-pax21-25l
Ordersumma: 535,00 :-
Leverans: 99,00 :-
Expeditionsavgift 105,00 :-
Varav moms: 147,80 :-
Summa: 739:- för 25liter

flockningsmedel är en färskvara som håller max 18mån !?? annars hade man kunnat köpa flera dunkar med samma kringkostnad

Har inte läst det där med färskvara. :(
I ett fritidshus där man är kanske 3V om året går det bara åt någon liter flockningsmedel. Vilket slöseri om man inte kan ha det längre än 18 mån (vilket jag tror)

Vad kostar en ny nivågivare, den med 4 pinnar?

BeGe skrev:
Vad kostar en ny nivågivare, den med 4 pinnar?
Allt för mycket !

BAGA har ockerpriser på allt de säljer !

• Gilla
Agneta Atterskog
  • Laddar…
Installerade BAGA easy för ett år sedan. Tvingades av kommunen till ett mycket dyrt serviceavtal. Började få felmeddelanden i början av januari (lång pumptid respektive ingen cirkulation i Biotank). Har sedan dess ringt till BAGA service 5-10 ggr. Man lovar att sända ut servicetekniker, men fortfarande efter sex veckor har ingenting hänt. Jag förstår inte varför kommunen (Malung-Sälen) skall tvinga till ett meningslöst och dyrt serviceavtal. Hade valt ett annat reningsverk om jag haft den erfarenhet som jag nu har.

• Gilla
Agneta Atterskog
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommunen har inte lagrum för att tvinga på dig serviceavtal. Överklaga om det skrivs in sådant i tillståndet så att kommunen skärper sig.

Däremot kan de kräva att sakkunnig sköter vissa delar av driften. De ska då specificera i avloppstillståndet vad det handlar om för moment som det kräver en sakkunnig person. "Sakkunnig" betyder på byråkratsvenska vanligen någon som arbetar med det som personen förväntas vara kunnig om.

S Skulevikarn skrev:
Installerade ett Baga Easy för ca. 2 år sedan. I samband med detta bad vi BAGA om information och hjälp att starta igång reningsverket.
Än i dag har ingen kommit från Baga och hjälpt oss.
Funktionen är absolut inte tillfredsställande och samtidigt så kan vi konstatera att alla detaljer inte var medleverade ( saknades larm ) och behållaren är felkonstuerad.

Mycket trist och dyr erfarenhet som ingen har velat ta ansvar för.
:@

Jag har samma erfarenhet av Baga tyvärr.
Har haft anläggningen i snart 7 år och måste rengöra filtret varannan månad och slamtömma den 2 gånger om året.
Idag finns ett uppgraderings kit där man rationaliserat bort filtret mm.
Tyvärr tvingar de mig att betala halva kostnaden för denna uppgradering.
Jag tycker att de borde stå för denna kostnad då anläggningen inte fungerat tillfredställande efter installation.

Det kan ju inte vara rimligt att man skall rengöra filtret varannan månad vilket jag tvingas till för att slippa massa fellarm.

Jag är verkligen trött på alla problem som denna anläggning orsakat mig under alla år.
Att företaget inte lyckats laga felet och att de inte bjuder på ett uppgraderings kit då jag haft så mycket bekymmer tycker jag är under all kritik.

Jag skulle aldrig valt denna anläggning från första början.

• Gilla
Agneta Atterskog och 1 till
  • Laddar…
G göra skrev:
Installerade BAGA easy för ett år sedan. Tvingades av kommunen till ett mycket dyrt serviceavtal. Började få felmeddelanden i början av januari (lång pumptid respektive ingen cirkulation i Biotank). Har sedan dess ringt till BAGA service 5-10 ggr. Man lovar att sända ut servicetekniker, men fortfarande efter sex veckor har ingenting hänt. Jag förstår inte varför kommunen (Malung-Sälen) skall tvinga till ett meningslöst och dyrt serviceavtal. Hade valt ett annat reningsverk om jag haft den erfarenhet som jag nu har.
M MagHam skrev:
Tänkte hålla liv i den här tråden. Har Baga Easy med BioTank i fritidshus.

När man har BioTank är det hela fem! pumpar inblandade :(
- Flockningstillsättare
- Utlopp från slamavskiljare
- Retur tillbaka till slamavskiljare
- Spridare för biomodul
- Utlopp från biotank till dike etc

Spridarpumpen är en RV 32 från Hung Pump i Taiwan
[länk]
Styrenheten larmar ofta att en inte fungerar trots att flödesgivarna ger signal tillbaka och pumpen går om man tjuvkopplar den. Skaffade en ny likadan men fick precis samma fenomen.
Min gissning är att styrenheten är för lågt ställd på motorskydd/strömövervakning.

Så, i dagarna gav utloppspumpen upp :(
Återstår att plocka upp den och se om den får ström eller är trasig.

Har god lust att slänga ut pumparna och sätta dit högre kvalité samt skriva en egen PLC-styrning också.
Få se vad det egentligen är för fel denna gången.

Mvh /M

Jag har också en biotank, mitt problem är höga elkostnader och en himla massa fellarm.
Anläggningen har inte fungerat en enda gång efter installation.

Nu finns ett uppdateringskit men detta vägrar de bjuda vilket är under alla kritik då jag haft problem under 7 års tid.

Jag tvingas rengöra filtret varannan månad för att slippa massa fellarm, så skall det absolut inte vara.
Dåligt Baga

Lennart GBG Lennart GBG skrev:
Jag har också en biotank, mitt problem är höga elkostnader.....
Det var konstigt. Om det är någon del som funkat för mig så är det att strömförbrukningen varit ganska låg.
Går din spridarpump på biomodulerna kontinuerligt? Den, själva pumpen, är f ö dålig i originalutförandet. Taiwanesisk skit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.