Jag har alltid kört med prisol förut men tänkte mig nu att det kunde bara bekvämt att dra PEX dolt till mitt nya duschrum och slippa bockning av prisol. Med rör-i-rör får jag ju dessutom utbytbarhet vid eventuell skada på inbyggt rör.

Försöker förstå vad jag ska använda för kopplingar och tillbehör. Rinkabyrör har inte så mycket i produktkatalogen:

Vinkelfixtur:
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/8130_1.jpg

Är vinkelfixturen endast till för att underlätta snäva monteringsviklar inne i väggar och golv eller går det att använda den vi duschblandaranslutningen med traditonella tätningsmembram enligt tätskiktsleverantörens rekommendationer?

Väggkopplingssats:
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/8120_1.jpg

Vad jag förstår måste man ha speciella verktyg för att montera och fräsa ned höjden på väggkopplingssatsens flänsar. Någon som kan sprida lite ljus över detta mysterium?

Fixturen är precis som du skriver för snäva vinklar. Denna fixtur är precis för detta. Fixturer för väggenomföring ser lite annorlunda ut.
Väggkopplingssatsen är också ett bra val. Framför allt för att du har valt "den vanliga" för standardverktyg som skriftnyckel. Quick-n-Easy (Q&E) är värdelöst för privatpersoner.
Fräsverktyget har du för att minska djupet utanför färdig vägg. Det är helt klart enklast med detta verktyget, men är man försiktigt går detbra med ett bågfilsblad och sedan efterjustering med ett riktigt vasst stämjärn. Se bara till att du inte punkterar tätskiktet om du nu gör jobbet med dosan i ett så sent skede.
Du måste sedan komplettera med en täckbricka utanpå alltihopa.

Snailman
systemet beskrivs här http://www.uponor.se/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=2102

se bara upp med vilka manchetter du använder... Det är tätskiktsleverantören som bestämmer vilka man ska använda, så om de inte har godkänt uponors får man ta de som är godkända

sen verkar det stå om gipsskivor och sånt i uponors dokument då de är nog inte helt uppdaterade...

har inte hunnit kolla så noga själv ännu, men har väl än så länge tänkt köra enligt uponors system...

Tack för svar!

När jag nu tittar en gång till på Rinkabys bild inser jag att röret som går från vinkelkopplingen i mässing och ut till blandaren saknas. Någon som vet om Rinkaby säljer det också?

Du kan använda vad som helst där eftersom du är på den "våta" sidan. Huvudsaken är att det blir snyggt. En vanlig anslutningskoppling med täckring är väl det vanligaste.

2650_1.jpg

Är det koniska gängor på en sån här eller måste man dra med gängtejp/lin?

Bele skrev:
Är det koniska gängor på en sån här eller måste man dra med gängtejp/lin?
Raka gängor. Den brukar dras med en packning i botten om jag inte minns fel. Annars är det lin som gäller.

Bock fixturen som länkats ut är för golvärmeslang ej för "rör i rör" tycker jag det ser ut som. De fixturer jag använt är LK, wirsbo som är tillverkade helt i plast t.ex när "rör i rör" skall bockas ut för tvättställ, dusch, wc etc.
Sedan när duschblandare skall monteras använd då ett blandarfäste för pex inte en den andra bild som länkats ut, blir bara en massa onödigt jobb med den monteringslösningen.

mvh

spekerök skrev:
Bock fixturen som länkats ut är för golvärmeslang ej för "rör i rör" tycker jag det ser ut som. De fixturer jag använt är LK, wirsbo som är tillverkade helt i plast t.ex när "rör i rör" skall bockas ut för tvättställ, dusch, wc etc.
Sedan när duschblandare skall monteras använd då ett blandarfäste för pex inte en den andra bild som länkats ut, blir bara en massa onödigt jobb med den monteringslösningen.

mvh
Fixturen som det länkades går utmärkt att använda till RiR i väggarna om man använder rätt dimension. Rent generellt är fixturer överflödiga med 15mm PEX i RiR. Precis som du (och jag) skriver är vägggenomföringsfixturerna annorlunda och i plast.

Och det är rätt att ett blandarfäste är bäst att fästa blandare i. Bilden ovan var bara ett exempel på vad som kan användas mot väggdosans anslutning.
När man skall ha en blandare (c/c 160mm) fast i två väggdosor är det trots allt enklast att använda två rena anslutningskopplingar och en hel täckbricka för båda hålen.

OK, men var köper jag då dessa enklare PEX-dosor i plast?
Var hittar man plastböjarna?
Tydligen finns de inte på Rinkabyrör.

Snailman
Ska väl förr eller senare lösa samma saker som TS... så det får väl bli förr då:)

Wirsbo väggbockfixtur 25 verkar ju rätt billig, rinkabys lösning kostar ju det 5 dubbla och behöver antagligen en del dyra specialverktyg... plus att jag aldrig sett några bilder från nått bygge där dessa används... på samtliga byggen jag sett/sett bilder på sticker det ut pex från väggen...

i ena badrummet så kommer jag att ha fördelaren inne i tvättställskommoden (är ganska vanligt att göra så har jag märkt) har man då tex duschat så har man automatiskt varmvattnet framme i tvättstället... (jämfört med metoden att dra alla ledningar separat från tappställena till en fördelare i tvättstugan)

så vad ska man ha för delar om man har fördelaren i tvättställskommoden?

man kör väl med 15mm till alla tappställen, och 18mm på den inkommande...
kan man stoppa in ett 18 rör i samma skyddsrör som ett 15 rör? är det så man gör?

http://orbacken.com/b/IMGP6867.jpg

kunde vara bra att se en bild på hur det ser ut inne i kommoden när fördelaren är monterad oxå....

Redigerat:
Snailman: Väggbocksfixturen är väl att föredra om man kan välja.

I mitt fall med stenväggar, så blev dessa för djupa, och jag fick köra med väggdosor när jag gjöt in dem

Personligen så ser jag inte fördelen med att ha fördelaren inne i möbeln. Känns bara som att det blir onödigt trångt att montera ihop allting (om man nu inte gör det före man sätter upp möbeln). Skulle vara för varmvattnets skull dock, men jag orkar vänta 5 sekunder på varmt vatten. Det går ju även att montera på backventiler på fördelaren om man nu är extra känslig.

Hur mycket plats tar en vägg bocksfixtur?
Vilken är minsta väggtjocklek med 15mm PEX rör-i-rör? Klara man det med 70mm regelvägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.