17 100 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
PEX i våtrumsvägg
Roth Multigenomföring klarar i alla fall 70mm:Bele skrev:
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/vagggenomforing.html
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
I nuvarande hus tar det en evighet att få varmvatten, och i kommande hus blir det tyvärr 20meter mellan tvättstuga och det ena badrummet, och fördelarskåp är ju ganska dyra, så det får bli inne i kommoden, men man kan ju förstås montera fördelaren innan man monterar kommoden, denna metod (att ha fördelaren i tvättställskommoden) är vad jag förstår väldigt vanlig.
Nåja det har nog ingen betydelse var fördelaren sitter det ska nog vara samma delar till den iallafall...
Nåja det har nog ingen betydelse var fördelaren sitter det ska nog vara samma delar till den iallafall...
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
VVC? Är det helt utelslutet?Snailman skrev:I nuvarande hus tar det en evighet att få varmvatten, och i kommande hus blir det tyvärr 20meter mellan tvättstuga och det ena badrummet, och fördelarskåp är ju ganska dyra, så det får bli inne i kommoden, men man kan ju förstås montera fördelaren innan man monterar kommoden, denna metod (att ha fördelaren i tvättställskommoden) är vad jag förstår väldigt vanlig.
Den fixturen är användbar, du behöver inga specialverktyg, en 32mm borr bara för genomföringen, tänk på att kapa av utsticket jämns med vägg, den fixturen funkar från 13-39 mm skiva,Bulwark skrev:
Den är också enklast att jobba med, inget tjafs med lin och andra 40-talslösningar..
Sätt dom bara på det cc-mått du tänkt för blandaren , blandarfästen finns av flera fabrikat, för pex.
70 regel fungerar.
15 mm kan funka på inkommande också, beror på hur långt det är,,
fördelaren i kommoden är nog ingen dum ide, det går ju att bygga in den någonstans också, bakom en lucka eller nåt,
Tänk på att det är kul med lite svängrum för skiftnyckeln bara...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag upplever tydligen 30 sekunder som väldigt länge...
vvc kan väl bli lite dyrt om man har på det jämt, och jag har lite oregelbundna tider så morgon och kväll funkar inte så bra...
jag får räkna på vilken fördröjning det blir har sett tabeller på det någonstans...
vvc kan väl bli lite dyrt om man har på det jämt, och jag har lite oregelbundna tider så morgon och kväll funkar inte så bra...
jag får räkna på vilken fördröjning det blir har sett tabeller på det någonstans...
Jag har duschhörna och kommod längs samma innervägg på övervåningen (se planlösningen på SMV Vindsbyggare-tråden under Socialt & projekt).
Satte därför fördelarna i ett Wirsbo fördelarskåp i den innerväggen, med öppning in i gästrummet bakom badrummet
Matarrören är 18mm och från fördelarna drog jag 15mm.
Total blev det således 2 st 18 (28 med skyddsrör) och 5 st 15 (25 med skyddsrör) samt ett 50 mm avloppsrör i den innerväggen.
Sålunda valde jag att regla upp med 95'or istället för 70.
Det går dock helt ok att sätta väggbocksfixturerna i en 70's vägg.
Satte därför fördelarna i ett Wirsbo fördelarskåp i den innerväggen, med öppning in i gästrummet bakom badrummet
Matarrören är 18mm och från fördelarna drog jag 15mm.
Total blev det således 2 st 18 (28 med skyddsrör) och 5 st 15 (25 med skyddsrör) samt ett 50 mm avloppsrör i den innerväggen.
Sålunda valde jag att regla upp med 95'or istället för 70.
Det går dock helt ok att sätta väggbocksfixturerna i en 70's vägg.
Menar du väggbockfixturen, finns det en himla massa väggbrickor/blandarfästen som går att använda, runda fästen, ett till varje rör, eller brickor som tar båda rören,
Ahlsells eller Dahls kataloger vore kanske något att bläddra i, eller någon välsorterad nätbutik, vilket rinkaby inte är..
Ahlsells eller Dahls kataloger vore kanske något att bläddra i, eller någon välsorterad nätbutik, vilket rinkaby inte är..
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Undrar om jag får blanda mig i denna utmärkta diskution med ett par frågor.
Jag står mitt uppe i badrumsrenovering och har kört fast hur jag ska göra med just tappvattnet.
Mina skarvar sitter idag i ett lött fördelningsblock i en garderob(80tals hus) och det känns lite så där och låta det vara kvar efter 28år nu när jag renoverar.
Dock kommer jag få kvar 2 skarvar här om jag inte drar om ända från tvättstugan. Från 18 mm prisolrör till 18mm rir pex så helt skarvfritt blir det ju inte ändå tyvärr, men vad ska man göra?Inte lätt med enplansvillor med gjuten bottenplatta.
Har sneglat på Wirsbo och det verkar ju ganska smidigt för en glad amatör.
Har dock ett par frågor just nu som någon kanske kan svaret på.
Den första är om någon vet om man kan montera Wirsbo väggbockfixtur 25 "upp och ner" alltså med slangutloppet upp mot taket då jag kommer behöva dra över till andra sidan rummet. Innertaket är nu nerplockat och har ca 35 mm fritt utrymme mella takreglarna.
Andra frågan är om någon vet var man kan se måttet på skyddshöljet för 15 och 18 mm rör?
Tredje är om man måste anv bockfixturen när man ska böja 90 grader eller räcker det att klamra?
Hur tätt ska man klamra på "raksträckor"?
Sista frågan är om det är värt över 2000kr för fördelningsskåpet eller ska man sonika sätta fördelningsblocket under tvättstället som diskuteras ovan??
Mvh
jimmy
Jag står mitt uppe i badrumsrenovering och har kört fast hur jag ska göra med just tappvattnet.
Mina skarvar sitter idag i ett lött fördelningsblock i en garderob(80tals hus) och det känns lite så där och låta det vara kvar efter 28år nu när jag renoverar.
Dock kommer jag få kvar 2 skarvar här om jag inte drar om ända från tvättstugan. Från 18 mm prisolrör till 18mm rir pex så helt skarvfritt blir det ju inte ändå tyvärr, men vad ska man göra?Inte lätt med enplansvillor med gjuten bottenplatta.
Har sneglat på Wirsbo och det verkar ju ganska smidigt för en glad amatör.
Har dock ett par frågor just nu som någon kanske kan svaret på.
Den första är om någon vet om man kan montera Wirsbo väggbockfixtur 25 "upp och ner" alltså med slangutloppet upp mot taket då jag kommer behöva dra över till andra sidan rummet. Innertaket är nu nerplockat och har ca 35 mm fritt utrymme mella takreglarna.
Andra frågan är om någon vet var man kan se måttet på skyddshöljet för 15 och 18 mm rör?
Tredje är om man måste anv bockfixturen när man ska böja 90 grader eller räcker det att klamra?
Hur tätt ska man klamra på "raksträckor"?
Sista frågan är om det är värt över 2000kr för fördelningsskåpet eller ska man sonika sätta fördelningsblocket under tvättstället som diskuteras ovan??
Mvh
jimmy
1. Ja, så har jag gjort iaf.
2. Sök på "skyddsrör" i wirsbos webkatalog så hittar du svaret http://katalog.uponornordic.com/open/sokresultat_visa.asp?lista=0&produktgrupp=0
15 rör har ett 25/20 rör, 18 rör har ett 28/23 skyddsrör. Utvändigtmått/invändigtmått
3. Du kan klamra men det är enklare med en kallbockfixtur, inte den gröna utan en i blank plåt.
4. ? Så att inte röret trillar ner?
5. Jag har skippat fördelningsskåp men ser till att vatten kan rinna ut på golvet så jag ser det.
Alla svar om wirsbo hittar man i deras webkatalog i princip.
2. Sök på "skyddsrör" i wirsbos webkatalog så hittar du svaret http://katalog.uponornordic.com/open/sokresultat_visa.asp?lista=0&produktgrupp=0
15 rör har ett 25/20 rör, 18 rör har ett 28/23 skyddsrör. Utvändigtmått/invändigtmått
3. Du kan klamra men det är enklare med en kallbockfixtur, inte den gröna utan en i blank plåt.
4. ? Så att inte röret trillar ner?
5. Jag har skippat fördelningsskåp men ser till att vatten kan rinna ut på golvet så jag ser det.
Alla svar om wirsbo hittar man i deras webkatalog i princip.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Oj vilket snabbt svar.
Får man fråga dig MathiasS var och hur du har placerat dina fördelningsblock? Blir ju en del slangar och ansluta när man har 6KV och 4VV i sina 2 badrum.Ingen bild och visa?
Får man fråga dig MathiasS var och hur du har placerat dina fördelningsblock? Blir ju en del slangar och ansluta när man har 6KV och 4VV i sina 2 badrum.Ingen bild och visa?
Wirsbos kopplingsplintar har 40mm cc, tror dom har med 35mm cc också ,
Så du borde kunna klämma in allt på ca 30cm i bredd, om du lägger vv plinten t,ex 10 cm lägre och framför,
Den lösningen ryms i en 70 vägg om man vill bygga in, " fördelarskåp" kan man göra själv, regla upp och gipsa en låda inne i väggen, och tätskikta den, , sätt en dränering av t.ex skyddsröret som leder ut i våtrummet,
Så du borde kunna klämma in allt på ca 30cm i bredd, om du lägger vv plinten t,ex 10 cm lägre och framför,
Den lösningen ryms i en 70 vägg om man vill bygga in, " fördelarskåp" kan man göra själv, regla upp och gipsa en låda inne i väggen, och tätskikta den, , sätt en dränering av t.ex skyddsröret som leder ut i våtrummet,
Inte mycket att visa faktiskt, jag har satt fördelarna på en källaryttervägg. De vanliga fixturerna för fördelningsblocken används. Betonggolv och hålstensvägg, kommer att reglas med plåtreglar. Vattenokänsligt mao. Detta block sitter nästan rakt under badrum och toalett så det var bara att dra upp rören i bjälklaget och sedan upp i väggarna. Hittade bara en riktigt dålig bild och inget är ju klart just där så det är inte mycket att se.....jimmyboy_666 skrev:

Hur hittar man en sådan kopplingsplint med klämringskopplingar? Försöker söka i bland massor med artiklar på dinvvsbutik.se utan framgång.Mäster skrev:Wirsbos kopplingsplintar har 40mm cc, tror dom har med 35mm cc också ,
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Det måste vara en sådan häran du letar efter va??Bele skrev:
http://www.vvs-boden.se/uponorwtr343frdelaremedkopplingsset-p-6733.html?cPath=1181_1182_1198_1217