Hej,

Problem:
  • Pump + tillskott går för jämnan när det är under -10. (eller rättare sagt tillskott går ca 50%)

Förutsättning:
  • Hus 156kvm (tilläggsisolerat + nya fönster) dock gammalt hus, så det är lite "otätt"
  • Lgh 50kvm (värme genom kulvert 30m). Nya fönster, sämre isolerat.
  • Garage 50kvm (värme genom kulvert 40m) hårt strypta radiatorer. Håller en temp på ca 5-10 grader i garaget.
  • Stora huset håller ca 19-20 grader
  • Lgh något lägre, kanske 18-19 grader.

Pump
IVT E9 (9kwh) -2001 med separat vvb 200/70, 180m hål (1st)
  • Delta på varma sidan är väldigt högt 15-18 grader (ca 35/50, varierar väldigt just nu när det är kallt och pumpen inte orkar. Vilket ger att tillskottet går in och ger ca 60-65 grader ut)
  • Delta på kalla är ca 2 grader (-1/-3)
  • Börvärde på inkommande radiator ligger på ca 45-47 grader, vilket inte pumpen orkar upp till själv.
  • Har tillskott ställt på 2/3.
  • Timern för tillskott är ställd på 70min
  • Extern cirkulationspump är ställd på 3 (dvs max), har även prövat på 2, 1. Men delta verkar minst på 3an.

Har luftat alla element, kollat filter/synglas i pumpen. Allt ser bra ut. Har fullt öppet på alla termostat i hus+lgh, men starkt strypt i garaget..

Till saken hör att det är först nu i vinter som vi kör ordentlig värme i lgh, förra vintern så hade vi även det starkt strypt och då verkade pumpen gå MYCKET mindre och knappt något tillskott.

Finns det något mer att göra?, eller bara acceptera att man har en något underdimensionerad anläggning?. Något universalknep? ;) eller något mer att kolla "upp"?

Har en E9 med kombipanna 300 liters som jag värmer 240 m2 med. Nybyggt i och för sig och i en huskropp. Jag klarar mig till 20 minus innan tillskottet går in men då inte särskilt mycket, kanske 5-10%. Jag behöver dock inte skicka ut mer än 40-45 grader då jag har stora radiatorer på övervåning och golvärme nere. Jag har också ett 180 meters hål. Det ända jag har problem med är att det är väldigt varmt uppe, skulle vilja jämna ut lite mer.

Jag tror att med så hög framledning samt kulvertar så är det nog svårt att få bättre siffror. Kanske skulle du räkna/testa att värma garaget på annat vis och se om du får bättre siffror.

Jag har en teori, kan ni rätt mig om jag har fel.

Borde inte delta sänkas om jag kunde höja cirkulationen ännu mer?. Med tanke på att att jag redan nu har väldigt hög temp på utgående värme. Jag testade att höja eltillskottet till 3/3 men då slog pumpen ifrån nästan direkt och larmade om för hög värmebärare ut på radiator. Uttempen gick upp i över 75 grader. När eltillskottet går in med 2/3 så verkar den ändå inte gå upp mer än till 57-60 grader på utgående värmebärare. Och inkommande kommer alldrig upp i börvärdet på ca 47 grader, ligger kvar på ca 40 grader.

Detta innebär ju att jag inte kan få mer än 18-20 grader inomhus vid låg utetemp, och ibland vill man ju faktiskt ha lite mer..

Testade nu också att höja interna cirkulationspumpen till läge 2, stod på 1an förut.. Detta gav en något lägre värmebärare ut, och ev lite högre värmebärare in.

Verkar ju som att pumpen gör sitt jobb, men radiatorsystemet är för "klent" ??? Det är tidigare konverterat från eldningspanna (tror jag).

Redigerat:
jag har ytterligare en fundering.

Varför orkar inte min pump jobba upp Värmebärare ut till 55 grader utan tillskott? (vilket den ska?). Jag upplever att den just nu i kylan (-20) orkar upp till ca 47 grader innan eltillskottet kickar in.

har även kollat smutsfilter på kalla sidan.

Redigerat:
18 graders delta är helt galet, har du kollat filtret.
optimalt är 7 graders delta när kompressorn går.
antingen så är filtret täppt eller har du strypta termostater, eller cirk.pumpen på för låg hastighet

Rensade filter. Inga strypta termostat. Cirkpump på Max. Radiatorer känns jämnvarma allihopa. Börjar fundera på att ta hit värmepumpsfirman men det känns ju som ett misslyckande..

Du har en pump från 2001 och då dimensionerade man generellt att pumpen skulle klara uppvärmning ned till -5... -10 och sedan trycka på med tillskottsel (är väl lite beroende av vart det är i landet).
Så det låter som din pump levererar i nivå med vad den klarar och är dimensionerad för. Det du kan göra är att minska energibehovet.

Ok,

Fast jag förstår fortfarande inte varför jag har deltaV på närmare 20!

Det har jag även nu när det ligger på -10.

Sundsvall.

Såvida inte huset drar så mycket energi när temperaturen drar under -10. Du har 2 kulvertar på 30m respektive 40m hur är dessa isolerade och vet du vilka förluster du har där?

Det är en och samma kulvert. Men den delar sig i ett T i slutet. Betongkulvert med isolerade stålrör. Rätt bra isolering. Ca 5cm runt rören.

Saken är den att delta förra vinter låg på under 10 grader. Enda skillnaden nu är att jag håller lgh ca 19-20 grader istället för 10-12 grader som förra vintern.

Lgh innehåller 7 normalstora äldre radiatorer. Huset har 14st. Garaget 3st.

Tycker det tar lång tid för eltillskottet att jobba upp inkommande temp. Utgående tempen stiger snabbt till ca 60 grader. När jag drog igång eltillskottet på 3/3 så blev utgående temp för hög. +75 grader. Men inkommande steg inte lika snabbt.

Är radiatorerna strypta under termostaten/returen, Går strypa på returen i radiatorkopplet
Eller så har du för liten cirkulationspump/pumpar, För det är för lågt flöde genom systemet därför kyls vattnet så mycket

du måste komma så nära delta-t på 8 grader du kan, annars fungerar det inte.

sen kanske du skulle haft en bra mycke större pump, men den du har kommer att funka med en hel del eltillskott, förutsatt att radiatorsystemet kan hålla en max temp på under 50 grader, annars får du byta radiatorer.

Jag tror det är min lgh/garage slinga som kyler ner inkommande temp rätt mycket. Skulle det bli bättre med en extra cirkpump på bara denna slinga? Borde ju höja inkommande? Och ev sänka utg med lite extra "sug"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.