642 läst ·
4 svar
642 läst
4 svar
zwave insatsdimmer, hur inkludera?
Har börjat leka med lite zwave prylar och tänkte ge mig på en insatsdimmer.
Men om jag fattat rätt så skall man stå nära sin kontroller när man inkluderar sitt device. Det går ju bra med lösa prylar.
Men hur gör man med en dimmer som är en fast installation? När jag väl strömsatt den så sitter den ju fast i eldosan.
Fattar inte hur man skall få detta att funka rent praktiskt.
Men om jag fattat rätt så skall man stå nära sin kontroller när man inkluderar sitt device. Det går ju bra med lösa prylar.
Men hur gör man med en dimmer som är en fast installation? När jag väl strömsatt den så sitter den ju fast i eldosan.
Fattar inte hur man skall få detta att funka rent praktiskt.
Jag har gjort så att jag tillfälligt har kopplat in en gammal lampslapp på N och L och använt den inbyggda brytare för inkludering.
När jag har behövt göra om inkluderingen så här det gått bra med lysknappen med brytaren monterad. Avståndet har inte varit något problem.
När jag har behövt göra om inkluderingen så här det gått bra med lysknappen med brytaren monterad. Avståndet har inte varit något problem.
Det vore ju bra om man kunde göra det här på något sätt som inte kräver avskalade kablar med spänning i... hur är det tänkt? Drar man i några dussin dimmers så kan man väl inte springa och koppla in dom på nåt centralt ställe en och en och sen flytta på dom.
Som sagt, för mig har det gått alldeles ypperligt att inkludera dem på plats i väggen.
Om inte berget kan komma till Muhammed så får väl Muhammed flytta på sig. Att flytta på kontrollern är ju ett alternativ.
Om man är rädd för "avskalade kablar med spänning i" så ska man inte koppla in dessa dimmer själv från första början.
Om inte berget kan komma till Muhammed så får väl Muhammed flytta på sig. Att flytta på kontrollern är ju ett alternativ.
Om man är rädd för "avskalade kablar med spänning i" så ska man inte koppla in dessa dimmer själv från första början.
Klicka här för att svara