Är det nån här som har erfarenhet av Zaptec laddboxar, den svarta med grön ring?

Vi satte in 18st i föreningen runt årsskiftet o tog i bruk i februari.

Ganska direkt började användarna påpeka att funktionen upplevdes "svajjig och buggig", ofta fick man bara den där cirkeln som snurrade i appen men sen hände inte mer. Även jag som admin av anläggningen upplevde detta när jag skulle konfigurera boxarna med användaruppgifter, många gånger krävdes det 4-5 försök att mata in viss info, de var som att boxen helt enkelt inte lyssnade på webbportalen.

Nu när boxarna varit i drift några månader så har användarna konfigurerat taggar som de bara "blippar" igång laddningen med, så de kopplar sällan upp telefon mot boxen längre.

Men när jag som admin kollar till boxarna genom webbportalen så ser det fortfarande otroligt svajjigt ut, av 18 är det alltid minst 2-3st som visas som "offline" vid varje tillfälle jag loggar in, uppdaterar jag sidan efter några minuter så är det 2-3 andra boxar som är offline....
När jag går in och kollar historiken så ser man tydligt att detta "svajjiga" loggas, nu med boxarna i drift snart 3 månader så är vissa av loggarna så långa att man inte orkar scrolla sig igenom loggen till slutet utan att ta en paus, man får kramp i fingret.
Vissa av boxarna är betydligt bättre, de har "bara" gått offline vid 15-20 tillfällen på 3 månader.
Men vissa av boxarna har aldrig varit online mer än 2-3tim i sträck någonsin, de går offline 35-40 gånger om dygnet, o har så gjort varje dygn i nu snart 3 månader.

Är detta något som anses normalt?
Så länge användarna lyckats konfigurera sin taggar så påverkar ju inte detta den vardagliga användningen, eller avläsningen av elförbrukning då all data lagras i boxen o går iväg när den kommer online igen.
Men det ger ju inte mig som ägare av anläggningen känslan av att jag köpt nån "premiumprodukt", det blir ju även lite svårt att utveckla ett förtroende för produkten när funktionen visar sig vara så ostabil.
Relationen med entreprenören som utfört installationen är aningen frostig pga av andra komplikationer kopplade till entreprenaden, så det är inte jättelätt att ha en bra dialog längre.

Mikael_L
Är de anslutna via något lokalt nätverk, eller är det via 4G?
Och i så fall, skulle det kunna vara 4G-täckningen som är lite risig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är de anslutna via något lokalt nätverk, eller är det via 4G?
Och i så fall, skulle det kunna vara 4G-täckningen som är lite risig.
Det är mobil uppkoppling, om det är 4G eller 5G har jag inte koll på.

Det som stör mig är att 2 stolpar som är placerad bara 10-15m från varandra kan vara så olika.
De som är bra har gått offline nån minut åt gången vid 2-3 tillfällen, de har varit online flera veckor (ibland månader) i sträck, medans andra laddare aldrig varit online mer än 2-3tim i sträck utan att ha gått offline en kort stund.
Absolut tyder detta på taskig uppkoppling, men när det skiljer så mycket på enheter som är placerade nära varandra så anser jag att det mer tyder på att utrustningen i sig på något sätt är defekt än att mottagningen skulle vara dålig.

K Kasken skrev:
Det är mobil uppkoppling, om det är 4G eller 5G har jag inte koll på.

Det som stör mig är att 2 stolpar som är placerad bara 10-15m från varandra kan vara så olika.
De som är bra har gått offline nån minut åt gången vid 2-3 tillfällen, de har varit online flera veckor (ibland månader) i sträck, medans andra laddare aldrig varit online mer än 2-3tim i sträck utan att ha gått offline en kort stund.
Absolut tyder detta på taskig uppkoppling, men när det skiljer så mycket på enheter som är placerade nära varandra så anser jag att det mer tyder på att utrustningen i sig på något sätt är defekt än att mottagningen skulle vara dålig.
Kanske konflikt på wifi

Om du är missnöjd med entreprenören så gissar jag för att du inte tyckt de varit särskilt duktiga, så om de inte så duktiga kan de ju ha strulat upp konfigurationen av dem så att det skapar trubbel nu när de används.

Kanske kan ringa Zaptec support och se om de ser några uppenbara fel/konstigheter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.