8 655 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Zaptec Go/Sense, tillgänglig ström & 1-fas-laddning
Hej! Jag har precis fått en Zaptec Go med Zaptec Sense lastbalanserare installerad. Tyvärr tycker jag den funkar lite sådär, och det är ofta som laddaren antingen levererar väldigt låg effekt eller inte vill starta alls.
Jag tror det beror på att lastbalanseraren stryper effekten onödigt hårt, men fattar inte riktigt hur den fungerar. Går jag in i zaptec-portalen står det just nu så här,
Värdena på "gröna bilden" tolkar jag som att det är nuvarande belastning (korrekt?) men tycker inte de stämmer överens med värdena på "vita bilden" (available current). Borde inte available current i vara skillnaden mellan huvudsäkring (20A) och uttaget per fas?
Sen verkar det som att det är den fas som har lägst värde på tillgänglig ström som avgör laddströmen, och att laddningen pausas om någon av faserna går under 6A. Jag har dock en laddhybrid som bara laddar med 1-fas hursomhelst. Finns det någon inställning för lastbalanseraren som gör att den bara tittar på en av faserna? Och går det ställa vilken fas som ska användas för laddning?
Jag tror det beror på att lastbalanseraren stryper effekten onödigt hårt, men fattar inte riktigt hur den fungerar. Går jag in i zaptec-portalen står det just nu så här,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värdena på "gröna bilden" tolkar jag som att det är nuvarande belastning (korrekt?) men tycker inte de stämmer överens med värdena på "vita bilden" (available current). Borde inte available current i vara skillnaden mellan huvudsäkring (20A) och uttaget per fas?
Sen verkar det som att det är den fas som har lägst värde på tillgänglig ström som avgör laddströmen, och att laddningen pausas om någon av faserna går under 6A. Jag har dock en laddhybrid som bara laddar med 1-fas hursomhelst. Finns det någon inställning för lastbalanseraren som gör att den bara tittar på en av faserna? Och går det ställa vilken fas som ska användas för laddning?
Hej!F fsml2 skrev:Hej! Jag har precis fått en Zaptec Go med Zaptec Sense lastbalanserare installerad. Tyvärr tycker jag den funkar lite sådär, och det är ofta som laddaren antingen levererar väldigt låg effekt eller inte vill starta alls.
[bild][bild]
Jag har kört min Zaptec Go med Sense på 20A huvudsäkring till min plug-in hybrid sedan oktober förra året, också 1-fas laddning.
Min uppträder likvärdigt och available current som jag tolkat är vad laddboxen kan nyttja på respektive fas för laddning, den ligger för högt i förhållande till vad jag ser att förbrukningen ligger på per fas i Sensen.
Vad jag vet är att som du säger så måste en Go ha minst 6A tillgängligt på alla 3 faser för att starta eftersom den inte har inbyggd fasbalansering.
Tycker också att Sensen stryper för mycket och boxen levererar aldrig på Max som är 3.4kWh i mitt fall trots att det finns tillgängligt. Börjar oftast runt 2.6 för att sedan minska till batteriet uppnått önskad laddning. Kopplar jag bort Sensen kör den på som den ska.
Ska bli intressant och höra om fler har liknande erfarenhet.
Ok, det där att den "måste ha 6A på alla faser för att starta" låter ju lite märkligt och inget som jag lyckades läsa mig till innan köpetmickelindkvist skrev:
Hej!
Jag har kört min Zaptec Go med Sense på 20A huvudsäkring till min plug-in hybrid sedan oktober förra året, också 1-fas laddning.
Min uppträder likvärdigt och available current som jag tolkat är vad laddboxen kan nyttja på respektive fas för laddning, den ligger för högt i förhållande till vad jag ser att förbrukningen ligger på per fas i Sensen.
Vad jag vet är att som du säger så måste en Go ha minst 6A tillgängligt på alla 3 faser för att starta eftersom den inte har inbyggd fasbalansering.
Tycker också att Sensen stryper för mycket och boxen levererar aldrig på Max som är 3.4kWh i mitt fall trots att det finns tillgängligt. Börjar oftast runt 2.6 för att sedan minska till batteriet uppnått önskad laddning. Kopplar jag bort Sensen kör den på som den ska.
Ska bli intressant och höra om fler har liknande erfarenhet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det är laddstandarden som sätter 6A som lägsta ström.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Din laddbox vet inte om bilen drar på en eller tre faser, därmed måste den reglera på alla.F fsml2 skrev:
Inte omöjligt att du kan be boxen att ladda med bara en fas, men då får man nog kolla manualen.
Nej, men jag vet det13th Marine skrev:
Jag antar att jag skulle kunna skippa lastbalanseraren och ladda från fas 1, även när andra förbrukare belastar fas 2&3, utan att riskera huvudsäkringen (?) så det känns märkligt att inte kunna uppnå samma funktion med lastbalanseraren inkopplad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det beror på hur de byggt delen som kopplar in faserna vid laddning, de måste kunna styra fas 1 individuellt för att det ska funka.
Vill minnas att typ Easee kunde göra det.
Jag anar att man behöver fysiskt koppla den som enfas.
Vill minnas att typ Easee kunde göra det.
Jag anar att man behöver fysiskt koppla den som enfas.
Fast det är det här jag inte riktigt förstår. Laddaren laddar ju redan idag endast via en fas (eftersom det bara är det som bilen kan ta emot) så även om den är fysiskt kopplat på tre faser så belastas bara en. Så det borde väl bara vara en mjukvarugrej att ställa in att lastbalanseraren bara "tittar på L1"?13th Marine skrev:
ex) antag att jag har 16A, 5A, 2A tillgängligt på L1,L2,L2. Om lastbalanseraren då skulle kommunicera till laddboxen "ladda med 16A på alla faser" så kommer den de facto bara dra 16A på L1, vilket är vad jag är ute efter.
Jag kan manuellt ställa in "minimum available current" för varje fas för sig i zaptec-portalen, så jag skulle kunna sätta dessa värden till 16A på L2 och L3 så att jag talar om för laddboxen att det alltid finns kapacitet på dessa faser (vilket inte gör något eftersom de aldrig belastas av boxen), men om jag gör det kopplar jag bort lastbalanseringen även på L1...
Ja, en konstruktiongrej gissar jag.
Min bil laddar tvåfasigt, och det var länge ett problem på många publika laddplatser.
Laddaren trodde att det var något fel på bilen, eftersom dom bara verkade ha stöd för tre eller enfasig laddning.
Så, det kanske kommer en utveckling.
Min bil laddar tvåfasigt, och det var länge ett problem på många publika laddplatser.
Laddaren trodde att det var något fel på bilen, eftersom dom bara verkade ha stöd för tre eller enfasig laddning.
Så, det kanske kommer en utveckling.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Problemet är väl att laddboxen inte vet att ansluten bil bara belastar L1.F fsml2 skrev:Fast det är det här jag inte riktigt förstår. Laddaren laddar ju redan idag endast via en fas (eftersom det bara är det som bilen kan ta emot) så även om den är fysiskt kopplat på tre faser så belastas bara en. Så det borde väl bara vara en mjukvarugrej att ställa in att lastbalanseraren bara "tittar på L1"?
ex) antag att jag har 16A, 5A, 2A tillgängligt på L1,L2,L2. Om lastbalanseraren då skulle kommunicera till laddboxen "ladda med 16A på alla faser" så kommer den de facto bara dra 16A på L1, vilket är vad jag är ute efter.
Jag kan manuellt ställa in "minimum available current" för varje fas för sig i zaptec-portalen, så jag skulle kunna sätta dessa värden till 16A på L2 och L3 så att jag talar om för laddboxen att det alltid finns kapacitet på dessa faser (vilket inte gör något eftersom de aldrig belastas av boxen), men om jag gör det kopplar jag bort lastbalanseringen även på L1...
Laddboxen får besked från lastbalanseraren hur mycket ström som dras för stunden.
Laddboxen vet hur mycket ström som får dras totalt, räknar ut hur mycket som finns ledigt och meddelar bilen hur mycket ström den får dra.
Laddboxen har inte koll på att bilen bara kan dra från L1, därmed kommer den behöva reglera på L2 och L3 med.
Ok, jag får väl acceptera att det är så =/ innan jag installerade laddboxen körde jag med laddare i schuko-uttag inställd på 6A (och nej, inga säkringar som gick). När vi fick upp boxen tänkte jag "skönt, nu kan vi ladda med lite högre ström så det inte tar så lång tid", men i verkligheten har det blivit tvärtom - då lastbalanseraren stryper laddaren så ofta verkar jag få ut knappt 1 kW i snitt (och då är det bara värmepump och lite andra grejer som drar i bakgrunden). Jag tog för givet att lastbalanseraren skulle vara smartare än så, men jag får väl helt enkelt koppla bort den och ställa manuellt på 6A, så att det åtminstone inte blir sämre än med schuko-laddaren.
Men är det någon som har koll på min andra fråga. Borde inte tillgänglig ström för respektive fas (vita bilden i orginalinlägget) vara lika med 20A minus nuvarande belastning (siffrorna på gröna bilden)? Varför säger lastbalanseraren att jag bara har 2A som available current på L3, när belastningen mäts till 7.9A? Det kan tilläggas att dessa värden varierar mycket fram och tillbaka, men generellt verkar det som att summan av de båda värdena är mindre än 20A.
Men är det någon som har koll på min andra fråga. Borde inte tillgänglig ström för respektive fas (vita bilden i orginalinlägget) vara lika med 20A minus nuvarande belastning (siffrorna på gröna bilden)? Varför säger lastbalanseraren att jag bara har 2A som available current på L3, när belastningen mäts till 7.9A? Det kan tilläggas att dessa värden varierar mycket fram och tillbaka, men generellt verkar det som att summan av de båda värdena är mindre än 20A.
Mätvärdena kan ju ligga i osynk med varandra.
Vet inte hur din lastbalansering får sina mätvärden, men min får det via elmätarens HAN port, var 10:e sekund.
Laddaren rapporterar med ett kortare intervall, så det kan alltså vara svårt att se verkliga realtidsvärden att jämföra.
Vet inte hur din lastbalansering får sina mätvärden, men min får det via elmätarens HAN port, var 10:e sekund.
Laddaren rapporterar med ett kortare intervall, så det kan alltså vara svårt att se verkliga realtidsvärden att jämföra.