Det är väl äpplen och päron. Zigbee och Z-wave i huset är en sak. Båda funkar fint fortfarande. Har man en massa bra enheter i den ena standarden vill man väl inte kassera dom och köpa in sig på en annan standard. Man kan ju köpa in sig på en hemmahubb som klarar båda, och fler därtill som Athom Homey.K karlmb skrev:Vad kan egentligen gå fel? Zigbee är moget, billigt och uppenbarligen pålitligt enligt industrin. Kan något annat inom överskådlig tid konkurrera ut det?
Plejd-tänket utan controller är smart, särskilt vid mindre tillägg i befintliga installationer, tex en extra trappbrytare/dimmer etc, men om det är Zigbee som är std framöver så vill man ju börja bygga med Zigbee-kompatibla enheter och inte något som tenderar att bli dyrare och rent av omodernt framöver.
De som satsat på Zwave blir kanske ledsna om utvecklingen går mot Zigbee nu, men de kan iaf fortsätta använda sina surt förvärvade Zwave-prylar länge än eftersom flera controllers redan finns som klarar båda std.
Vare sig Z-wave eller Zigbee är ett val för stadsnäten idag. För ett antal år år sedan fanns inte LoRa, Sigfox eller NB-Iot och nu ritas kartan om lite när man vill samla in mätdata från hushåll i stadsnäten.
Vad gäller ”standarder” så är vi fortfarande långt ifrån en standard vare sig det gäller hem-eller stadsnät.
Hur menar du, stadsnäten? Detta gäller ju inte primärt elmätarna och hur de kommunicerar, utan lokal radio i hemmet. Där finns 4 etablerade std: 433, ZWave, Bluetooth och Wifi. Zigbee är en version av Wifi enkelt uttryckt, och det kanske gäller även Zwave(?)
De där du nämner nu är ju knappast något som kommer att hitta hem i närtid när det nu redan finns mkt prylar precis som du själv säger i alla dessa 4 radiotekniker.
Och vad skulle nyttan vara med ytterligare radioversioner i hemmen?
Stadsnät har väl krav på betydligt bättre räckvidd tex än vad som är aktuellt i hemmen där meshning ju tom gör Bluetooth tillräckligt.
De där du nämner nu är ju knappast något som kommer att hitta hem i närtid när det nu redan finns mkt prylar precis som du själv säger i alla dessa 4 radiotekniker.
Stadsnät har väl krav på betydligt bättre räckvidd tex än vad som är aktuellt i hemmen där meshning ju tom gör Bluetooth tillräckligt.
Japp, dom du nämner är utmärkta för hemautomatisering med olika puckar, sensorer etc. Jag kör själv på den enklaste, 433, eftersom den ger mest enheter för pengarna.K karlmb skrev:Hur menar du, stadsnäten? Detta gäller ju inte primärt elmätarna och hur de kommunicerar, utan lokal radio i hemmet. Där finns 4 etablerade std: 433, ZWave, Bluetooth och Wifi. Zigbee är en version av Wifi enkelt uttryckt, och det kanske gäller även Zwave(?)
För att elmätaren ska kommunicera hem till elbolaget och deras tjänster blir dom andra teknikerna mer adekvata.
Viss
Ja, Zigbee känns helt rätt nu.
Visst, men tråden gäller ju vad man borde satsa på idag om man börja bygga ett smart hem nu. Självklart vill man inte kasta gjorda investeringar som man tycker fungera bra, men det behöver man ju inte heller, utom i fallet plejd då kanske som inte erbjuder någon controller som kan prata med andra tekniker.BigR skrev:
Ja, Zigbee känns helt rätt nu.
Kan verkligen hålla med om vi fortfarande är långt ifrån en standard hemma.BigR skrev:
Det är väl äpplen och päron. Zigbee och Z-wave i huset är en sak. Båda funkar fint fortfarande. Har man en massa bra enheter i den ena standarden vill man väl inte kassera dom och köpa in sig på en annan standard. Man kan ju köpa in sig på en hemmahubb som klarar båda, och fler därtill som Athom Homey.
Vare sig Z-wave eller Zigbee är ett val för stadsnäten idag. För ett antal år år sedan fanns inte LoRa, Sigfox eller NB-Iot och nu ritas kartan om lite när man vill samla in mätdata från hushåll i stadsnäten.
Vad gäller ”standarder” så är vi fortfarande långt ifrån en standard vare sig det gäller hem-eller stadsnät.
När det gäller vad man skall satsa på idag hemma, så får man ju köra med det som finns. Har en arbetskompis som kör Homey, där han för o få till Zigbee nu måste köra med Philips puck, men tanken är ju o kunna köra nexa/433, Zwave och Zigbee från samma Homey. Utan att behöva vara för djupt kunnig som det krävs om man istället håller på med Arduino eller Raspberry.
Själv hoppas jag på att äntligen Wifi tar över hela delen, inkl akilleshälen enheter som skall dra mkt lite ström på batteri, i Wifi 6/802.11ax standarden. Jag kör en router med det just nu, men har noll klienter som stödjer ax ....
Eller bluetooth i meshkonfiguration, så man inte är så låst till hur bluetooth fungerat förut, samt har nog bra räckvidd i ett hus, något som kommit nu i Bluetooth 5 och som väl egentligen även går o köra i Bluetootth 4.2
Zigbee så kör jag på Philipslampor, men är mer osäker på framtiden. Får fortfarande huvudvärk när jag minns ett bra möte i Västerås 2008 om olika trådlösa lösningar, där man knappt kunde få leverantör A att fungera med leverantör B när det gällde Zigbee. Några programmerare berättade för mig hur de fick byta hela det programmeringsbiblioteket de hade, beroende på vilken Zigbeelösning de skulle få koppling mot. Och när ZigBee lanserades så drömde man ju upp koncept om x antal lösningar i hem osv, och x antal miljoner hem, men man nämnde inget vad jag minns om IPv6 då 2008, inte ett ord, men inte heller hur man skulle lösa det med IPv4. Stöd för IPv6 kom vid revisionen 2013.
Nu har ju Zigbee lyft sig rejält senaste åren, och Philips, IKEA, OSRAM mfl med konkreta produkter som säljer i stora serier har ju satt press på ett helt annat sätt.
Things och Zigbee går ju tillsammans, så det kan mycket väl bli något framöver, men så har det varit länge i denna bransch, jag börjar smått glömma bort hur många olika lösningar som går över standarden IEEE 802.15.4 som jag hört talas om. Håller tummarna, men räknar inte med något.
Och dotdot kanske blir språket för IoT över Things, man kan spekulera i massor. Men just nu finns det just det, massor med lösningar, mycket som hänvisas till IoT, men vad som kommer bli standard är åtminstone jag osäker på.
Det är just därför jag mest hoppas på Wifi, nu när det finns en riktning även mot lowpowerlösningar där, med bra räckvidd. Wifialliance har precis som Bluetooth haft bra press på att få tillverkarna att testa mot varandra, och få godkännande när de åtminstone verkar prata med varandra. Och man har hållit på så sedan kring år 2000, och det är det tidsperspektivet jag gillar. Lösningar för hemmet skall fungera bakåt, gärna i några decennier om man gör det så genomtänkt som möjligt när man startar en standard.
Zwave tycker jag tekniskt är en intressant lösning som varit stor i USA och som alltmer kommit över hit. Min enda invändning är att det är en lösning där en enda äger själva kärnan i produkten, och så rörigt med uppköp som halvledarbranschen varit, så vet man ju inget vart rättigheterna hamnar till slut. Jag är glad att Sigma Designs försäljningen av Zwave till Silicon Labs gick bra i år, men vad händer om fem år när någon annan köper upp dem? Personligen föredrar jag där en standard, med flera utvecklare som konkurrerar.
Själv så har jag mest testkört o hjälpt andra sedan redbox tiden med ZX Spectrum, men nu när man skaffat eget hus så blir mer fasta saker man måste behålla, kör Wifi i speciell strömsnål version för Arlo II kameror , Zigbee för lampor, samt lite egenserverad MQTT i en arduino och raspberrylösning, som några vänner hållit på med.
Skall bli intressant att testa mer för det smarta hemma i eget hus, nu när dräneringen är färdig, avlopp uppbilat och omlagt i källaren, skall bara ordna bättre isolering och en vettig fasad först
Redigerat:
S sinclairhacker skrev:Kan verkligen hålla med om vi fortfarande är långt ifrån en standard hemma.
När det gäller vad man skall satsa på idag hemma, så får man ju köra med det som finns. Har en arbetskompis som kör Homey, där han för o få till Zigbee nu måste köra med Philips puck, men tanken är ju o kunna köra nexa/433, Zwave och Zigbee från samma Homey. Utan att behöva vara för djupt kunnig som det krävs om man istället håller på med Arduino eller Raspberry.
Själv hoppas jag på att äntligen Wifi tar över hela delen, inkl akilleshälen enheter som skall dra mkt lite ström på batteri, i Wifi 6/802.11ax standarden. Jag kör en router med det just nu, men har noll klienter som stödjer ax ....
Eller bluetooth i meshkonfiguration, så man inte är så låst till hur bluetooth fungerat förut, samt har nog bra räckvidd i ett hus, något som kommit nu i Bluetooth 5 och som väl egentligen även går o köra i Bluetootth 4.2
Zigbee så kör jag på Philipslampor, men är mer osäker på framtiden. Får fortfarande huvudvärk när jag minns ett bra möte i Västerås 2008 om olika trådlösa lösningar, där man knappt kunde få leverantör A att fungera med leverantör B när det gällde Zigbee. Några programmerare berättade för mig hur de fick byta hela det programmeringsbiblioteket de hade, beroende på vilken Zigbeelösning de skulle få koppling mot. Och när ZigBee lanserades så drömde man ju upp koncept om x antal lösningar i hem osv, och x antal miljoner hem, men man nämnde inget vad jag minns om IPv6 då 2008, inte ett ord, men inte heller hur man skulle lösa det med IPv4. Stöd för IPv6 kom vid revisionen 2013.
Nu har ju Zigbee lyft sig rejält senaste åren, och Philips, IKEA, OSRAM mfl med konkreta produkter som säljer i stora serier har ju satt press på ett helt annat sätt.
Things och Zigbee går ju tillsammans, så det kan mycket väl bli något framöver, men så har det varit länge i denna bransch, jag börjar smått glömma bort hur många olika lösningar som går över standarden IEEE 802.15.4 som jag hört talas om. Håller tummarna, men räknar inte med något.
Och dotdot kanske blir språket för IoT över Things, man kan spekulera i massor. Men just nu finns det just det, massor med lösningar, mycket som hänvisas till IoT, men vad som kommer bli standard är åtminstone jag osäker på.
Det är just därför jag mest hoppas på Wifi, nu när det finns en riktning även mot lowpowerlösningar där, med bra räckvidd. Wifialliance har precis som Bluetooth haft bra press på att få tillverkarna att testa mot varandra, och få godkännande när de åtminstone verkar prata med varandra. Och man har hållit på så sedan kring år 2000, och det är det tidsperspektivet jag gillar. Lösningar för hemmet skall fungera bakåt, gärna i några decennier om man gör det så genomtänkt som möjligt när man startar en standard.
Zwave tycker jag tekniskt är en intressant lösning som varit stor i USA och som alltmer kommit över hit. Min enda invändning är att det är en lösning där en enda äger själva kärnan i produkten, och så rörigt med uppköp som halvledarbranschen varit, så vet man ju inget vart rättigheterna hamnar till slut. Jag är glad att Sigma Designs försäljningen av Zwave till Silicon Labs gick bra i år, men vad händer om fem år när någon annan köper upp dem? Personligen föredrar jag där en standard, med flera utvecklare som konkurrerar.
Själv så har jag mest testkört o hjälpt andra sedan redbox tiden med ZX Spectrum, men nu när man skaffat eget hus så blir mer fasta saker man måste behålla, kör Wifi i speciell strömsnål version för Arlo II kameror , Zigbee för lampor, samt lite egenserverad MQTT i en arduino och raspberrylösning, som några vänner hållit på med.
Skall bli intressant att testa mer för det smarta hemma i eget hus, nu när dräneringen är färdig, avlopp uppbilat och omlagt i källaren, skall bara ordna bättre isolering och en vettig fasad först![]()
Intressant, tack! Har du någon kommentar till varför det finns typ 3 LED-drivers som kan styras med ZWave men över 1000st som klarar Zigbee? (Egen sökning på Alibaba..) Jag tror mkt skulle lossna om vi fick just bra direktstyrningar av LED inkl dimning (och RGB ev) eftersom LED nu håller på att ta över helt i hemmen. Jag vill snart inte se en fram- eller bakkantsdimmer igen som måste kastas pga byte av LED-driver av ngn anledning...
HejK karlmb skrev:Intressant, tack! Har du någon kommentar till varför det finns typ 3 LED-drivers som kan styras med ZWave men över 1000st som klarar Zigbee? (Egen sökning på Alibaba..) Jag tror mkt skulle lossna om vi fick just bra direktstyrningar av LED inkl dimning (och RGB ev) eftersom LED nu håller på att ta över helt i hemmen. Jag vill snart inte se en fram- eller bakkantsdimmer igen som måste kastas pga byte av LED-driver av ngn anledning...
Har mest testat annat och inte följt Zwave och Zigbee väg framåt hela tiden, så jag har ingen bra gissning varför.
Sett ur teknisk synpunkt så är jag mest förvånad, Zigbee t.ex lyckades dela upp i olika protokoll, bland annat ett för Home Automation och ett för Light Link, knepig uppdelning som hållit på att ställa till det, men där har man senaste åren kommit överens och fått till det, förutom att Zigbee i nyaste standarden innebär ett mer enhetligt tänk som borde funnits där redan ifrån början. Någon som följt dramat med Zigbee under 2009-2014 får gärna kommentera
Däremot har jag ju förstått att det gjorts en hel del arbete inom LED driver och just Zigbee, något Philips satsat stort på, och som IKEA gjort likartat arbete, ryktevis med konsulter ifrån Philips. Och så har ju fler börjat haka på, så jag gissar att det varit enkelt att då kopiera det hela. Men det är verkligen en gissning.
Mycket i branschen är ju små skott, som helt plötsligt bara tagit sig, är jättekul att t.ex se en öppen lösning som VLC Player bli installerad på företag, t.o.m IT avdelningar går ifrån Windows Media Player/Groove Player/QuickTime Player, till en mer öppen och flexibel lösning.
Men är också själv lite förvånad att Zwave, som haft så många olika styrningar av så många olika saker i just hemmet, inte kommit stort på belysning med LED, det är ju deras hemmaplan.
S sinclairhacker skrev:Kan verkligen hålla med om vi fortfarande är långt ifrån en standard hemma.
Skall bli intressant att testa mer för det smarta hemma i eget hus, nu när dräneringen är färdig, avlopp uppbilat och omlagt i källaren, skall bara ordna bättre isolering och en vettig fasad först![]()
Det finns multichip från måga tillverkare med BLE och Zigbee/Thread vilka sen kan köra dotdot vilket kommer visas på CES i nästa vecka.S sinclairhacker skrev:Kan verkligen hålla med om vi fortfarande är långt ifrån en standard hemma.
Under 2019 kommer det komma många Thread certifierade produkter på marknaden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
När vi ändå är inne på framtida standarder och befintliga styrdon; hur är det med styrprotokollet DALI och koppling mot Thread/Zigbee, m.m.? Borde väl inte innebära några större problem än att ha en konverteringsmodul? Sitter nämligen och tittar på Fagerhults armatur Notor och de verkar stoppa in DALI-stöd i alla nya arnaturer.
Men om man ska dra nya ledningar för att byta ut sin gamla tvåtrådsinstallation ska man då dra allt i stjärnmönster till nya centralen dvs från varje omkopplare till en knx central hellre än att dra på gamla viset? Eller menar ni att det är bättre att låta alla omkopplare vara trådlösa och nyttja energy harvesting. Själv är jag i samma läge. Behöver välja något när jag nu ska dra rör/ledningar i mitt renoveringsobjekt
Hela grejen med radiolösningarna är ju att förenkla kabeldragningen.thomarv skrev:
Men om man ska dra nya ledningar för att byta ut sin gamla tvåtrådsinstallation ska man då dra allt i stjärnmönster till nya centralen dvs från varje omkopplare till en knx central hellre än att dra på gamla viset? Eller menar ni att det är bättre att låta alla omkopplare vara trådlösa och nyttja energy harvesting. Själv är jag i samma läge. Behöver välja något när jag nu ska dra rör/ledningar i mitt renoveringsobjekt
Att mitt tillbygge pågått i +15 år har gett tekniken den tid som tydligen behövs för att mogna.
Från början trodde jag X10 var framtiden. ...
Dotdot över Thread kommer bli dominerandeJohan Gunverth skrev:
När vi ändå är inne på framtida standarder och befintliga styrdon; hur är det med styrprotokollet DALI och koppling mot Thread/Zigbee, m.m.? Borde väl inte innebära några större problem än att ha en konverteringsmodul? Sitter nämligen och tittar på Fagerhults armatur Notor och de verkar stoppa in DALI-stöd i alla nya arnaturer.
Kolla pressrealeasen på www.threadgroup.orgK karlmb skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg