K karlmb skrev:
Helt OT, men det låter lite som att du är för VL. ...:D
Zigbee och KNX konvergerar nu mot dotdot över Thread så vi får under 2019 en gemensam världsstandard på både smarta hem och intelligenta byggnader.
 
K karlmb skrev:
Intressant! Berätta mer, var finns nätverket, varför valde man Zigbee etcetera?
I hela kommunen. Det är i första hand till 270.000+ konsumentnoder som är inkopplade, som elmätare, fjärrvärme, gas, men vad jag har förstått även en del gatubelysning och andra kraftnoder.

https://www.nyteknik.se/automation/goteborg-vill-bli-zigbee-city-6402589
https://www.smart-energy.com/region.../sweden-boasts-the-world-s-first-zigbee-city/
http://www.nuritelecom.co.kr/prcenter/sweden.pdf
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Zigbee och KNX konvergerar nu mot dotdot över Thread så vi får under 2019 en gemensam världsstandard på både smarta hem och intelligenta byggnader.
Thread är ju lite lustigt i och med att de utnyttjar samma radiolager som Zigbee, har en annan infrastruktur, men har stöd för samma applikationslager. Det blir alltså två standarder som kan kommunicera på samma hårdvara och utföra samma praktiska uppgifter mot slutanvändaren, men ha olika infrastrukturer.
Dotdot känns ju dock klockrent för framtiden.
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I hela kommunen. Det är i första hand till 270.000+ konsumentnoder som är inkopplade, som elmätare, fjärrvärme, gas, men vad jag har förstått även en del gatubelysning och andra kraftnoder.

[länk]
[länk]
[länk]

Inte illa. Vad var det som gick snett med elmätarna i början? Tekniskt alltså.
 
Vad jag vet gick inget snett..
 
BigR
Vad jag minns var det en rätt speciell nätverkskonstruktion i GBG med hög sändningseffekt och utnyttjande av olika frekvensband för att få zigbee mesh att fungera fram till noder som skickade vidare till server via ethernet/gsm/gprs. Alltså inte direkt jämförbart med zigbee i var mans smarta hem.

Skulle vara kul att höra hur man utvärderar det. Idag tittar väl branschen mer på ändamålsenliga LPWAN som tex LORA och Sigfox för att göra massiva utrullningar av sensorer och mätaravläsningar.
 
BigR BigR skrev:
Vad jag minns var det en rätt speciell nätverkskonstruktion i GBG med hög sändningseffekt och utnyttjande av olika frekvensband för att få zigbee mesh att fungera fram till noder som skickade vidare till server via ethernet/gsm/gprs. Alltså inte direkt jämförbart med zigbee i var mans smarta hem.

Skulle vara kul att höra hur man utvärderar det. Idag tittar väl branschen mer på ändamålsenliga LPWAN som tex LORA och Sigfox för att göra massiva utrullningar av sensorer och mätaravläsningar.
Kan vara så att 5G blir väldigt intressant framöver.
 
E Effektministern skrev:
Kan vara så att 5G blir väldigt intressant framöver.
Jag personligen emot nnnG för remote eller smart styrning. Då är man beroende av en extern operator. Ex. är min bil som jag kan sätta i ett SIM kort till, då får jag in internet, fler funktioner till navigeringen osv. Men, jag får då en kostnad i form av ett abbonemang som dessutom kan råka överstiga maximal överförd datamängd. Skulle nnnG tornets ström och batteribackup ta slut, så slutar då den "smarta" funktionen att fungera. Visst, det kan det gära i ett hus oavsett lösning, KNX, Z-wave, ZigBee osv, men hemma, lokalt i huset, kan man installera UPSer och extra el-matning osv. Det kan man inte göra med en sändarmast, inte själv iaf.

Så man får ett externt beroende och extra kostnad. Men, visst 5G verkar vara en nyttig och trevlig teknik, men för kommunikation och hantering av saker inom ett hus 4 egna väggar skulle jag inte bygga upp något som baserar sig på det eller något annat operatörsberoende protokoll ellerl iknande.

De andra alternativen som nämnts här kan jag inget om, så skulle jag bygga hus idag, skulle jag välja KNX och sedan kanske göra något eget med ZigBee och Z-wave, som jag gjort nu, alterntivt få den funktionen inbyggd av leverantören. Det är lite beroende på kunskap och intresse.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersMårtensson skrev:
Jag personligen emot nnnG för remote eller smart styrning. Då är man beroende av en extern operator. Ex. är min bil som jag kan sätta i ett SIM kort till, då får jag in internet, fler funktioner till navigeringen osv. Men, jag får då en kostnad i form av ett abbonemang som dessutom kan råka överstiga maximal överförd datamängd. Skulle nnnG tornets ström och batteribackup ta slut, så slutar då den "smarta" funktionen att fungera. Visst, det kan det gära i ett hus oavsett lösning, KNX, Z-wave, ZigBee osv, men hemma, lokalt i huset, kan man installera UPSer och extra el-matning osv. Det kan man inte göra med en sändarmast, inte själv iaf.

Så man får ett externt beroende och extra kostnad. Men, visst 5G verkar vara en nyttig och trevlig teknik, men för kommunikation och hantering av saker inom ett hus 4 egna väggar skulle jag inte bygga upp något som baserar sig på det eller något annat operatörsberoende protokoll ellerl iknande.

De andra alternativen som nämnts här kan jag inget om, så skulle jag bygga hus idag, skulle jag välja KNX och sedan kanske göra något eget med ZigBee och Z-wave, som jag gjort nu, alterntivt få den funktionen inbyggd av leverantören. Det är lite beroende på kunskap och intresse.
KNX och Zigbee går över till Dotdot över Thread framöver, troligen blir det dominerande lösningarna framöver dotdot över Thread och dotdot över Ethernet
 
A AndersMårtensson skrev:
Jag personligen emot nnnG för remote eller smart styrning. Då är man beroende av en extern operator. Ex. är min bil som jag kan sätta i ett SIM kort till, då får jag in internet, fler funktioner till navigeringen osv. Men, jag får då en kostnad i form av ett abbonemang som dessutom kan råka överstiga maximal överförd datamängd. Skulle nnnG tornets ström och batteribackup ta slut, så slutar då den "smarta" funktionen att fungera. Visst, det kan det gära i ett hus oavsett lösning, KNX, Z-wave, ZigBee osv, men hemma, lokalt i huset, kan man installera UPSer och extra el-matning osv. Det kan man inte göra med en sändarmast, inte själv iaf.

Så man får ett externt beroende och extra kostnad. Men, visst 5G verkar vara en nyttig och trevlig teknik, men för kommunikation och hantering av saker inom ett hus 4 egna väggar skulle jag inte bygga upp något som baserar sig på det eller något annat operatörsberoende protokoll ellerl iknande.

De andra alternativen som nämnts här kan jag inget om, så skulle jag bygga hus idag, skulle jag välja KNX och sedan kanske göra något eget med ZigBee och Z-wave, som jag gjort nu, alterntivt få den funktionen inbyggd av leverantören. Det är lite beroende på kunskap och intresse.
Ja det var ju beroendet av operatörer som var argumentet att satsa på ett zigbee nät i Göteborg. Här ute på landet har Vattenfall inte så mycket att välja på så varje elmätare har ett 2G(?) -modem med simkort i. Kan tänka mig att man sparat stora summor årligen i Göteborg där det är tätt mellan mätarna.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Thread är ju lite lustigt i och med att de utnyttjar samma radiolager som Zigbee, har en annan infrastruktur, men har stöd för samma applikationslager. Det blir alltså två standarder som kan kommunicera på samma hårdvara och utföra samma praktiska uppgifter mot slutanvändaren, men ha olika infrastrukturer.
Dotdot känns ju dock klockrent för framtiden.
Jag känner dom som är med i styrelserna för Threadgroup och Zigbee Allianze, det är väl 3-4 som är med i båda!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersMårtensson skrev:
Jag personligen emot nnnG för remote eller smart styrning. Då är man beroende av en extern operator. Ex. är min bil som jag kan sätta i ett SIM kort till, då får jag in internet, fler funktioner till navigeringen osv. Men, jag får då en kostnad i form av ett abbonemang som dessutom kan råka överstiga maximal överförd datamängd. Skulle nnnG tornets ström och batteribackup ta slut, så slutar då den "smarta" funktionen att fungera. Visst, det kan det gära i ett hus oavsett lösning, KNX, Z-wave, ZigBee osv, men hemma, lokalt i huset, kan man installera UPSer och extra el-matning osv. Det kan man inte göra med en sändarmast, inte själv iaf.

Så man får ett externt beroende och extra kostnad. Men, visst 5G verkar vara en nyttig och trevlig teknik, men för kommunikation och hantering av saker inom ett hus 4 egna väggar skulle jag inte bygga upp något som baserar sig på det eller något annat operatörsberoende protokoll ellerl iknande.

De andra alternativen som nämnts här kan jag inget om, så skulle jag bygga hus idag, skulle jag välja KNX och sedan kanske göra något eget med ZigBee och Z-wave, som jag gjort nu, alterntivt få den funktionen inbyggd av leverantören. Det är lite beroende på kunskap och intresse.
5G har en nodkostnad som gör att det inte går att konkurera med ett combi chip med BLE och Thread över dotdot, i smarta hem kommer noder utan batteri men med Energy Harvesting stå för sensorer, sedan kommer typ lampor med 230V stå för vidare mesh.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja det var ju beroendet av operatörer som var argumentet att satsa på ett zigbee nät i Göteborg. Här ute på landet har Vattenfall inte så mycket att välja på så varje elmätare har ett 2G(?) -modem med simkort i. Kan tänka mig att man sparat stora summor årligen i Göteborg där det är tätt mellan mätarna.
Vi har ett förslag nu hur man med dotdot skapar en världsstandard hur elmätarna kommunicerar via kundgränssnittet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Vi har ett förslag nu hur man med dotdot skapar en världsstandard hur elmätarna kommunicerar via kundgränssnittet.
Är det i de 5 miljoner elmätarna som nu plötsligt ska bytas ut i Sverige....? :-)
 
E Effektministern skrev:
5G har en nodkostnad som gör att det inte går att konkurera med ett combi chip med BLE och Thread över dotdot, i smarta hem kommer noder utan batteri men med Energy Harvesting stå för sensorer, sedan kommer typ lampor med 230V stå för vidare mesh.
Vad kan egentligen gå fel? Zigbee är moget, billigt och uppenbarligen pålitligt enligt industrin. Kan något annat inom överskådlig tid konkurrera ut det?
Plejd-tänket utan controller är smart, särskilt vid mindre tillägg i befintliga installationer, tex en extra trappbrytare/dimmer etc, men om det är Zigbee som är std framöver så vill man ju börja bygga med Zigbee-kompatibla enheter och inte något som tenderar att bli dyrare och rent av omodernt framöver.
De som satsat på Zwave blir kanske ledsna om utvecklingen går mot Zigbee nu, men de kan iaf fortsätta använda sina surt förvärvade Zwave-prylar länge än eftersom flera controllers redan finns som klarar båda std.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.