1 347 822 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Lite skvaller.
Jag återgår dock till Fibaro.Hi Daniel,
Thank you for your interest in Vera.
We will release a new Vera with a new hardware in this fall.
We will post an announcement on our website or through our official channels through with the exact date when it will be released.
Please let us know if there is anything else we can help you.
Micasa Vera visade en VeraPro för snart två år sedan, men den är ju gammal hårdvara i med dagens mått mätt, så det där tror jag inte på förrens det verkligen finns på marknaden, och fungerar. Alltså ingen buggig jävla kod helt enkelt....!
Det dom visade för 2 år sedan är ju sannolikt inte samma som de kommer släppa. Sen håller jag med om att buggar bör minimeras och kundvård förbättras
Har just fått hem en HC2 vilken är tänkt att ersätta den Vera lite som fram tills nu stått för husets intelligens.
Hur går jag enklast till väga vid övergången?
Måste alla noder nollställas innan de inkluderas?
Måste jag gå runt med controllern med lång el- och nätverkssladd ansluten?
Hur går jag enklast till väga vid övergången?
Måste alla noder nollställas innan de inkluderas?
Måste jag gå runt med controllern med lång el- och nätverkssladd ansluten?
Nej nej nej....
Man kan exkludera innefrån Fibaro'n också, och den behöver - till skillnad från Vera'n - inte vara i närheten... Full Power all the time.
Men man MÅSTE exkludera/resetta varje Z-Wave enhet innan man inkluderar den igen.
Men om man gör det från Vera'n som jag gjorde, eller gör reset från Fibaro'n är lite en smaksak.
:wow:
Man kan exkludera innefrån Fibaro'n också, och den behöver - till skillnad från Vera'n - inte vara i närheten... Full Power all the time.
Men man MÅSTE exkludera/resetta varje Z-Wave enhet innan man inkluderar den igen.
Men om man gör det från Vera'n som jag gjorde, eller gör reset från Fibaro'n är lite en smaksak.
Trodde att även Fibaron behövde vara i närheten av noderna.
Har under kvällen roat mig med att exkludera mha Veran och lägga till i HC2an. Det har gått tämligen smidigt.
Hur exkluderar man enheter som varit inkluderade i Verans nätverk mha Fibaron ?
Kan vara en fiffigare lösning...
Har under kvällen roat mig med att exkludera mha Veran och lägga till i HC2an. Det har gått tämligen smidigt.
Hur exkluderar man enheter som varit inkluderade i Verans nätverk mha Fibaron ?
Kan vara en fiffigare lösning...
Ibland funderar jag på om Fibaro gjorde dörrsensorerna bara för att djävlas med oss, ibland går det hur bra som helst att exkludera/inkludera, och ibland vägrar de bara. Har kanske lagt 2h nu på 5 av mina 10 som bara vägrar lyda order.
Jo jag vet - men man behöver inte exkludera i Vera'n, det kan man lika gärna göra i Fibaro'n. Dvs bara för att en enhet är kopplad till en viss kontroller, innebär inte att man skall göra exclude i den controllern, det går lika bra i från vilken controller som helst.
Ja, man måste alltid hålla den ena nere medans man trycker på den andra (vilken ordning spelar ingen roll), lyckas inte ändå med vissa. Kan vara att de sitter dumt kanske. Får nog köpa lite dubbelhäftande tejp kanske och plocka ner odm och inkludera.Bamsefar skrev: