1 347 825 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Alldeles riktigt!
Zipaboxen kör offline utan problem.
Det är bara när man måste logga in för att bygga nya logiska villkor i Rules Creator som man måste vara uppkopplad.
Självklart vill man väl helst äga en HC2, men den är över två gånger så dyr som en Zipabox. Jag är väldigt nöjd med Zipaboxen så här långt i alla fall
Zipaboxen kör offline utan problem.
Det är bara när man måste logga in för att bygga nya logiska villkor i Rules Creator som man måste vara uppkopplad.
Självklart vill man väl helst äga en HC2, men den är över två gånger så dyr som en Zipabox. Jag är väldigt nöjd med Zipaboxen så här långt i alla fall
Så om något händer / strular med ens regler så krävs deras online koppling för att styra upp det - då faller zippan i min världsbild på beroende till Internet. Zippan är också något lågt specad (CPUn), respektive hur är det med scripts och plugins?
Kan bara hålla med, zipaboxen är riktigt stabil har inte haft något problem på flera veckor.Davve75 skrev:Alldeles riktigt!
Zipaboxen kör offline utan problem.
Det är bara när man måste logga in för att bygga nya logiska villkor i Rules Creator som man måste vara uppkopplad.
Självklart vill man väl helst äga en HC2, men den är över två gånger så dyr som en Zipabox. Jag är väldigt nöjd med Zipaboxen så här långt i alla fall![]()
På några veckor? Eftersom jag gillar (tydligen, baserat på vad jag gått igenom) att racka ned på produkter, vad är det som inte fungerade (utöver att Zippas web server har haft driftproblem, som de löst genom att flytta till Amazons moln om jag fattar det hela rätt)?power650 skrev:
Vitsen med Zipabox är väll ändå att slippa scripts, klart plugins för att styra ex ljud vore trevligt. Men håller man på och ändrar ofta i sin programmering kan jag hålla med dig att vara beroende av internet ingen hit.Bamsefar skrev:
Jag skulle säga att just nu, 2 månader efter att ha köpt HC2, så är det fortfarande dagliga ändringar och tillägg.
Om någon månad så kommer det nog gå ned till någon gång i veckan/helg. Sedan blir det nog lugnt till höstens projekt drar igång och då brukar AMH (=AutoMagiskaHemmet) bli drabbat.
Så ja jag behöver access jämt typ.
Om någon månad så kommer det nog gå ned till någon gång i veckan/helg. Sedan blir det nog lugnt till höstens projekt drar igång och då brukar AMH (=AutoMagiskaHemmet) bli drabbat.
Så ja jag behöver access jämt typ.
Hej Z-wave gurus!
Jag planerar inför en renovering & önskar sätta in ett knippe LED-spotlights i taket. Jag vill också ha möjlighet att dimma & automatisera dessa (direkt eller i framtiden). Då vill jag så klart köpa rätt prylar direkt. Där är dock min kunskap mycket begränsad. Jag kollar på fibaros dos-dimmer & så långt är det lugnt. Men det där med LED-spottar, drivers, trafos, 12v, 230v & det ena med det tredje. Hur vet jag vad som kommer fungera? Jag har ju i ärlighetens namn inte läst exakt varje sida i denna mastodonttråd, men den är helt klart en stor källa till inspiration!
Jag planerar inför en renovering & önskar sätta in ett knippe LED-spotlights i taket. Jag vill också ha möjlighet att dimma & automatisera dessa (direkt eller i framtiden). Då vill jag så klart köpa rätt prylar direkt. Där är dock min kunskap mycket begränsad. Jag kollar på fibaros dos-dimmer & så långt är det lugnt. Men det där med LED-spottar, drivers, trafos, 12v, 230v & det ena med det tredje. Hur vet jag vad som kommer fungera? Jag har ju i ärlighetens namn inte läst exakt varje sida i denna mastodonttråd, men den är helt klart en stor källa till inspiration!
Det är jag också nyfiken på. Om inte annat så för kostnadens skull. Mitt system ska främst vara till att styra fönsterlampor efter ljusnivå och jag har ändå en server som står och snurrar.JanneSjo skrev:
Vilken programvara är det isåfall man ska ha?
Har börjat leka med Push Notifications då Vera Alert plötsligt fick ändrade licensvillkor (a' la Bamsefar och som jag också reagerar negativt på).
Har dock inte fått PushOver att lira bra än....egentligen har jag ganska enkla behov så kanske lättare att hacka en plugin själv....
Har dock inte fått PushOver att lira bra än....egentligen har jag ganska enkla behov så kanske lättare att hacka en plugin själv....
Det har varit folk som kör andra (PC-baserade) controllers som hört av sig till mig på MySensors.org de senaste veckorna och vill göra plugin:er.
Jag vet inte så mycket om dessa men kanske värda att kolla upp:
Indigo, Ago Control och Domoticz
Jag vet inte så mycket om dessa men kanske värda att kolla upp:
Indigo, Ago Control och Domoticz