1 347 822 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Får samma sak i min logg,
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Skulle vilja styra några funktioner i min värmepump (Nibe 750) mha. z-wave. På baksidan av pumpen finns ett antal ingångar där potentialfria kontakter kan kopplas in enligt manualen. Med potentialfri brytare, avses vanliga simpla väggbrytare? Mao. kan man ex. använda en Fibaro insatsbrytare om man matar pucken med 230V från annat håll?
Hade ökat på WAFen om det går att ex. sätta på extra varmvatten remote. Kan behövas efter kommande inköp...
Hade ökat på WAFen om det går att ex. sätta på extra varmvatten remote. Kan behövas efter kommande inköp...
@Nybygget18: Det där ser mera ut som om du har ett device som inte finns... T.ex. att du skapat en device men inte tagit bort den ordentligt, eller skapat ett device som du sedan inte använder. Med device menar jag i detta fallet en brytare eller något annat fysiskt (sensor eller liknande) som kommunicerar via Z-Wave.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Många frågor och tankar från mig just nu men förbereder min digra inköpslista.
Gällande Fibaro insatsdimmer, kan man dimma en annan lampa remote (med egen insatsdimmer) mha. S2? Blir ev. svårt via Vera men det funkar kanske med direktassociation?
Tänkte att man ex. skulle kunna dimma golvlampan på detta sätt.
Gällande Fibaro insatsdimmer, kan man dimma en annan lampa remote (med egen insatsdimmer) mha. S2? Blir ev. svårt via Vera men det funkar kanske med direktassociation?
Tänkte att man ex. skulle kunna dimma golvlampan på detta sätt.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Bamse: Hur ser jag vilket node id en device har. Detta är ju tydligen inte samma som device id upptäckte jag nu
Redigerat:
Har du utdragna kontakter på baksidan?Freddan101 skrev:Skulle vilja styra några funktioner i min värmepump (Nibe 750) mha. z-wave. På baksidan av pumpen finns ett antal ingångar där potentialfria kontakter kan kopplas in enligt manualen. Med potentialfri brytare, avses vanliga simpla väggbrytare? Mao. kan man ex. använda en Fibaro insatsbrytare om man matar pucken med 230V från annat håll?
Hade ökat på WAFen om det går att ex. sätta på extra varmvatten remote. Kan behövas efter kommande inköp...![]()
Det går att koppla in (i princip) vilka kontakter som helst.
Ex. under fliken "Settings" ser du överst DeviceID #, men några rader längre ner ser du ID, det är det som är det ID du letar efter.Nybygget18 skrev:
Dessa båda värden finns även listade under fliken "Advanced".
ID är z-wave delens ID, medan device id får alla pryttlar tillkopplade till Veran. Ex dataMine, Sonos etc är ju inte z-wave prylar, dessa har bara DeviceID.
Redigerat:
Nån som tittat på A/V styrningen i veran än? Kör själv den via en Itach men får bara typ vol + - och av/på att fungera verkar lite som att den "fliken" är under utveckling fortfarande om man tänker på lägga in egna fjärrkontroller m.m
Jag har manuellt rensat filer efter flera plugins som inte städat efter sig.Bamsefar skrev:Med enbart din lilla last, så är det något skumt någon annan stans. 37 devices är mindre en 1/3-del av vad jag har, och sedan har jag nog 13 appar om jag minns rätt i min Vera Lite.
Det känns som om du har några devices som inte syns/fungerar eller så har du installerat och avinstallerat några appar som inte rensat ordentligt efter sig.
Jag skulle tro att du har en backup - har du inte det, så ta en. Gör sedan total reset och läs in backupen igen = du bör vara tillbaka på noll, men utan problemen?
Det är bra att veta att en reset+backup rensar bort dessa.
Jag hade datamine loggande direkt till en nas. Det blev lite hängningar där och det resulterade i för hög cpu last. Det var det som orsakade rebooten. Nu loggar datamine till usbminne och det har fungerat hela natten
En kort snabb fråga - tänkte beställa några Fibaro-brytare..
Jag har tidigare kört FGS-211 (1x3kW) där jag inte haft kronbrytare och således bara behövt bryta en last.Den skall ju dock gå att använda bakom en kronbrytare för att styra t.ex. en scen eller liknande. Men då jag nu skall beställa igen, funderar jag på att istället köra på FGS-221. Mina lampor/laster kommer inte överstiga 1,5kW så är det inte lika bra att köra på den som klarar 2st istället för bara 1st? Man kanske ändå kan använda en kronbrytare oavsett om det ligger last bakom eller inte? Tänker att man kanske kommer flytta den eller så.
Förstår ni vad jag jag undrar över? Hur skall man resonera?
Vänligen,
Patrik
Jag har tidigare kört FGS-211 (1x3kW) där jag inte haft kronbrytare och således bara behövt bryta en last.Den skall ju dock gå att använda bakom en kronbrytare för att styra t.ex. en scen eller liknande. Men då jag nu skall beställa igen, funderar jag på att istället köra på FGS-221. Mina lampor/laster kommer inte överstiga 1,5kW så är det inte lika bra att köra på den som klarar 2st istället för bara 1st? Man kanske ändå kan använda en kronbrytare oavsett om det ligger last bakom eller inte? Tänker att man kanske kommer flytta den eller så.
Förstår ni vad jag jag undrar över? Hur skall man resonera?
Vänligen,
Patrik
Det är iofs inte bekräftat att just backup/restore verkligen rensar. Men min personliga erfarenhet är att helt plötsligt fungerar saker och ting mycket bättre efter en så enkel operation. Det borde kanske inte göra det, men lik förbenat är fallet så....Clabbefix skrev:
Det kan ju vara bra att minnas att 221 kan kopplas så att den hanterar samma last som 211 - dvs 2*1,5kW kan bli 1*3kW - men det motsatta går såklart inte. Så det är bara att rocka på 221or, hårt och envist.scurb skrev:
Det sagt, jag använder faktiskt ett antal 211or (1*3kW) där jag låter S2 vara del av simuleringen av manuellt tänt ljus. Dvs jag använder den switchen, som alltså inte styr något, som virtuell knapp för att särskilja när lampor går på automagiskt eller när de är manuellt tända (jag har det som så att automatiskt tänt = 3 minuter, manuellt tänt = 1 timme - innan lampan släcks automagiskt alltså).
Jag har en udda fråga, känns det som:
Jag har tre ping-sensor devices (min mobil, min fru's mobil och routerns uppkoppling). Routern lirar alltid. Men framförallt min mobil verkar tappa signalen med nätverket. Det är dock udda för telefonen verkar INTE tappa signalen utan det verkar som om ping-sensor plugin appen inte fungerar. Någon som har liknande erfarenhet eller letar jag efter ett ghost fel?
Jag har tre ping-sensor devices (min mobil, min fru's mobil och routerns uppkoppling). Routern lirar alltid. Men framförallt min mobil verkar tappa signalen med nätverket. Det är dock udda för telefonen verkar INTE tappa signalen utan det verkar som om ping-sensor plugin appen inte fungerar. Någon som har liknande erfarenhet eller letar jag efter ett ghost fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Hur upplever du att Philion funkar? Rapporterar den alla värden som den ska?anden1978 skrev:
