1 347 819 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Absolut, det är ju precis det jag vill göra, min fråga är: kan jag styra 2 st olika enheter från vardera knappen på en kronbrytare? Jag kommer inte att ha några kablar mellan kronbrytaren och de två vägguttagen. Jag frågar eftersom jag bara hört att man kan styra en last med den ena knappen och en scen med den andra knappen. Jag vill ju då styra scen 1 med vänstra knappen och scen 2 med högra. Går det?Stark-Johan Samuelsson skrev:Det går fint att styra scener med reläerna. Jag skrev denhär funktionen till mina reläer: [länk]
Om du bara vill bryta en sekundär enhet (monterad i vägguttag) från din primära (bakom kronbrytaren) är väl det enklaste att bara associera på "klassiskt" vis? Gör det inte mer avancerat än det behöver vara.
Ja. Du kan styra scener precis som du frågar (med mitt script tex.) men det är lite onödigt att använda scen när du kan använda en direkt association.TE-Rex skrev:Absolut, det är ju precis det jag vill göra, min fråga är: kan jag styra 2 st olika enheter från vardera knappen på en kronbrytare? Jag kommer inte att ha några kablar mellan kronbrytaren och de två vägguttagen. Jag frågar eftersom jag bara hört att man kan styra en last med den ena knappen och en scen med den andra knappen. Jag vill ju då styra scen 1 med vänstra knappen och scen 2 med högra. Går det?
Aha, nu blir jag lite osäker på hur jag har gjort idag...använder t ex höger knapp till att släcka fönsterbelysning i köket. Får hem o kolla om jag gör det med en scen eller direkt association.Stark-Johan Samuelsson skrev:
Har problem med en "Micros Smart Energy Illuminator - Aeon Labs" "Får bara Unable to get any information from node" i vera lite. har lagt till och tagit bort den flera gånger. Det går tända och släcka via webb guit och fysisk knapp för tillfället. Några tips?to get any information on node
Du behöver alltså inte internet för att Vera,eller Xipabox, skall fungera. De lever sina egna liv och kör scener etc. Men utan internet får du ju inga larm etc. och det hela blir nog meningslöst i en stuga. Med Zipan kan du heller inte ändra något utan Internet då det görs i molnet.hoppah skrev:
Nej jag menar Philio, https://www.m.nu/zwave-sensorer-c-112_114.html , där är tre styck och de är mellan Aeon-multisensorn och Aeons linfällda dörrsensor.hoppah skrev:Ang dörrsensorer får jag nog kolla upp de olika tillverkarna då det verkar finnas ett par, håller med om fördelen där med standardbatteri, hittar däremot inget när jag söker efter vad jag antar du menar, Philips dörrsensor?
Aeons har jag läst att en hel del använder sig av så de får jag nog kolla upp också!
Du blandade ihop det lite. Du skrev ju själv om att antingen använda plug eller fälla in en puck.hoppah skrev:Kanske lika bra att jag satsar på någon plugin istället för en som behöver installeras då jag är tämligen säker på att jag inte ens får in någon, däremot blev jag lite förvirrad av vad du skrev ang förbrukning, för om jag förstod det rätt så kan man läsa av förbrukningen med både Fibaros och Aeons? eller yrar jag nu igen kanske![]()
FIbaro Wallplugg har energimätning.
Aeon switch-puck har energimätning (finns även en modell utan)
FIbaro 2x1,5 eller 1x3 puckar har INTE energimätning.
Man kan i princip få bild från alla kameror genom ett http-anrop, men sedan det är ju absolut ingen garanti att det fungerar ändå. På Micassa hemsida finns kameror upptagna som fungerar, och om jag minns rätt finns några som inte fungerar. Nu är listan alltifrån komplett och alla kameror olistade där kan fungera iaf. Det hela hänger på vad kameran tar för inparametrar och hur den levererar bilden.hoppah skrev:
Själv tycker jag att det är synd att Foscam inte har några fasta HD-kameror med PoE, de verkar bara satsa på PT och PTZ-kameror. Men i min värld är det mest överskattat (förutom utomhus på lämplig plats).
Hoppas du blev lite klokare nu.
Tack för infon. Min äldsta var ver. 1.9.hek skrev:
Tycker det är lite kasst att man inte kan uppgradera FW på 230-prylarna (då de är ständigt uppkopplade).
Vilket man kan göra med Fibaros nya batteri-prylar: Flood Sensor, Brandvarnaren etc. (de ligger ju normalt och vilar)
Och skall jag fortsätta tycka/gnälla är det ännu mer synd att Universalsensorn inte går att ställa om till batteridrift (sov och fungera inte som repeater för att spara ström), det hade gjort den ännu mer universell.
Jag letar fortfarande efter en batteri-device som klarar två lägen (1-0-2 eller ON & OFF = skicka två olika saker). Alla dörsensorer etc kan tyvärr bara agera antigen eller mellan magent och den externa inkopplingen - inte båda.
Men kom på att det finns ju batteri-väggbrytare (borde ju klara växla mellan ON & OFF), nackdelen är ju att de är större. Frågan är vad man kan slakta bort på dem....
Det finns direkt associationer i puckarna så det skall gå bra att tom tända puckarna utan Vera inblandad (förutom vid skapandet av dessa associationer). Nu har jag själv inte gjort några direkt associationer, men kolla i puckarnas manualer så finns det beskrivet där (givetvis dåligt som med alla annan info) vilken param som skall sättas.TE-Rex skrev:jag ska förtydliga mig: jag ska sätta 2 st 3 kW-puckar bakom 2 olika uttag i vardagsrummet. Jag skulle sedan vilja styra den ena pucken med vänstra knappen på kronbrytaren och den andra pucken med den högra knappen. det kommer ej att finnas någon fysisk kabel mellan kronbrytaren och de båda vägguttagen. Funkar detta om jag sätter en 2*1,5 kW-puck bakom kronbrytaren och låter varje knapp styra varsin 3 kW-puck?
Fördelen man får då är att det blir rappare och fungerar även om Vera tagit semester.
Edit: Såg att Stark-Johan redan hade gett dig ett bra svar.
Redigerat:
Hade för mig jag läst att det med Exxact serien så går det att få 3x1-pol återfjädrande (då jag själv bytt alla brytare, men har ingen 3x1 själv), vilket dock inte går med Trend.Wik83 skrev:
Var osäker, men här har du det svart på vitt, så det fungerar bra med Exxact att sätta dit fjädrar.
http://www.schneider-electric.se/si...ang=en&locale=sv_SE&id=FA136833&redirect=true
Sedan får du dock använda en puck per dimmer-ställe (placera pucken vid lampan), alt. en 2x1.5 kompletterat med en puck till för tredje knappen.
P.S. Lägg sedan in en massa saker på dubbel och trippelklick och du får en häftig brytare med 9-funktioner, fast jäkligt rörig
Nu äntligen får jag skriva det jag kom hit för... Vet inte om någon skrivit om den innan, i så fall blir det repris.
Aeon Wireless Touch Panel
Tyvärr kan ju "coming soon" betyda precis hur länge som helst innan den dyker upp, vilket även är troligt då ingen bild visas. Men de skriver iaf. worldwide och i olka utförande beroende på land/standard. Så det skall bli spännande att få se den.
Fibaro visade ju upp sin svep-panel under CES så den är nog inte lika långt borta.
Aeon Wireless Touch Panel
Tyvärr kan ju "coming soon" betyda precis hur länge som helst innan den dyker upp, vilket även är troligt då ingen bild visas. Men de skriver iaf. worldwide och i olka utförande beroende på land/standard. Så det skall bli spännande att få se den.
Fibaro visade ju upp sin svep-panel under CES så den är nog inte lika långt borta.
Usch snacka inte om det, för en månad sedan slocknade allt här hemma. Vera är idag på bättringsvägen, men jag tycker inte hon är lika rapp som förr (och sensorer triggar inte lika bra). Önskar Vera Pro kom, men enligt Bamsefar är det nog bara en fabel (och en tom svart låda) och värst är att jag tror honom (misstolka nu inte det Bamsefar).tonilundin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inget fel på pucken då, utan Vera behöver medicin. Anropa doktorn "Account - Tech Support" i Vera och skapa en ticket (glöm inte enabla access för dem på samma sida). Vänta ett dygn och de fixar lite här och där, så mår hon bra igen skall du se. Glöm sedan att de berättar vad de gör (i detalj), man får bara lite flummiga svar.
Notera lampa som är på har 0W och lampa avstängd har 1W. Synd att jag inte tog bild på en annan lampa som rapporterade över 18000W
Redigerat:
Nice! Det blir jäkligt smutt att ha 1 brytare ist för 2.Qunaki skrev:Hade för mig jag läst att det med Exxact serien så går det att få 3x1-pol återfjädrande (då jag själv bytt alla brytare, men har ingen 3x1 själv), vilket dock inte går med Trend.
Var osäker, men här har du det svart på vitt, så det fungerar bra med Exxact att sätta dit fjädrar.
[länk]
Sedan får du dock använda en puck per dimmer-ställe (placera pucken vid lampan), alt. en 2x1.5 kompletterat med en puck till för tredje knappen.
P.S. Lägg sedan in en massa saker på dubbel och trippelklick och du får en häftig brytare med 9-funktioner, fast jäkligt rörig![]()
Detta har säkert tagits upp ett gäng gånger i denna megatråd. Men jag vill styra LED downlights med fibaro dimmer. Och det kommer att ligga olika antal leds per slinga och dom ska drivas med ett Drivdon(kommer dra så att jag har alla drivers åtkomligt på samma ställe), därifrån går jag vidare till varje brytare. Ska fibaro dimmern kopplas in innan eller efter drivern? Rent spontant tycker jag det borde vara efter. Men jag har inte plockat något med z-wave hittills, jag försöker bara få klämm på hur jag skall tänkas kunna göra.
Tacksam för alla som hjälper till!
Tacksam för alla som hjälper till!
Qunaki skrev:Usch snacka inte om det, för en månad sedan slocknade allt här hemma. Vera är idag på bättringsvägen, men jag tycker inte hon är lika rapp som förr (och sensorer triggar inte lika bra). Önskar Vera Pro kom, men enligt Bamsefar är det nog bara en fabel (och en tom svart låda) och värst är att jag tror honom (misstolka nu inte det Bamsefar).
[bild]
Det är nog inget fel på pucken då, utan Vera behöver medicin. Anropa doktorn "Account - Tech Support" i Vera och skapa en ticket (glöm inte enabla access för dem på samma sida). Vänta ett dygn och de fixar lite här och där, så mår hon bra igen skall du se. Glöm sedan att de berättar vad de gör (i detalj), man får bara lite flummiga svar.
Notera lampa som är på har 0W och lampa avstängd har 1W. Synd att jag inte tog bild på en annan lampa som rapporterade över 18000W![]()
Förstår precis hur du har det.. Har själv har stora problem med min Vera, 2 ggr har Tech support varit inblandad, Å första gången hittade han nått fel. Men andra gånger säger dom att den går som den skall enligt deras tester.
Men enligt mig e det seg som sirap. Samt att jag har stora problem att få veran att ta mina inställningar när jag vill gå in å ändra eller lägga till nått.. Oftast krävs det en reboot på lådan å då funkar det en stund att greja, å Sen e vi tillbaka igen..
Så frågan e om det e värt å investera i en Vera 3 å inte en Light som jag kör med i dag
Verkar som att problemet berodde på dålig räckvid det började fungera igen när jag satt en Fibaro plugg emellan veran och Aeon dimmern. Verkar ju vara riktig dålig räckvid i veran har bara 5m emellan den och Aeon dimmern. Läste något om antennbyte i veran troligen i denna tråd men hittar det inte nu. Antar att jag behöver en 868MHz antenn men vilken kabel? SMA Hona till ?tonilundin skrev: