Nyfniken skrev:
Du kan inte styra knappen. Den är en ingång. Man styr utgångar.
Fel uttryckt av mig.

Mao. kommer man åt den virtuella instansen genom kod alt. PLEG men den syns inte som en egen device i GUI:t.
 
När vi ändå är inne på det här med knappar...går det att använda en 2*1,5 kW-switch till att styra 2 olika scener (1 per knapp på kronbrytare)? Eller går det bara att styra fysisk lampa med ena knappen och scen med den andra knappen?
 
TE-Rex skrev:
När vi ändå är inne på det här med knappar...går det att använda en 2*1,5 kW-switch till att styra 2 olika scener (1 per knapp på kronbrytare)? Eller går det bara att styra fysisk lampa med ena knappen och scen med den andra knappen?
Det blir ju svårt att styra både en utgång och en scen på samma knapp, men du bör oavsett om du kopplar in någon last eller inte kunna trigga en scen på utgångens status? Med puckarna som har en extra ingång kan du ju dock trigga på dubbel/trippeltryck också. Om du blir nöjd beror nog lite på vad du är ute efter mer exakt?
 
jag ska förtydliga mig: jag ska sätta 2 st 3 kW-puckar bakom 2 olika uttag i vardagsrummet. Jag skulle sedan vilja styra den ena pucken med vänstra knappen på kronbrytaren och den andra pucken med den högra knappen. det kommer ej att finnas någon fysisk kabel mellan kronbrytaren och de båda vägguttagen. Funkar detta om jag sätter en 2*1,5 kW-puck bakom kronbrytaren och låter varje knapp styra varsin 3 kW-puck?
 
Tack till Bamsefar, hek och Freddan101.

I min enfald tänkte jag mig naturligtvis att det skulle vara enkelt att använda de två ingångarna (S1 samt S2) på dimmern (FGD-211) och tex. låta S1 vara till normal armaturstyrning och S2 till att trigga scener eller annat i Veran.
Nå, nu verkar jag få roa mig med att utforska vad PLEG kan vara för något... :)
 
TE-Rex skrev:
jag ska förtydliga mig: jag ska sätta 2 st 3 kW-puckar bakom 2 olika uttag i vardagsrummet. Jag skulle sedan vilja styra den ena pucken med vänstra knappen på kronbrytaren och den andra pucken med den högra knappen. det kommer ej att finnas någon fysisk kabel mellan kronbrytaren och de båda vägguttagen. Funkar detta om jag sätter en 2*1,5 kW-puck bakom kronbrytaren och låter varje knapp styra varsin 3 kW-puck?
Nja.......

Alltså nu vet jag inte om jag förstår vad du försöker göra här. Visst du kan nyttja det hela på det sättet MEN vad du menar är att du enbart tänker använda 2*1,5kW fibaro pucken som trigger till scener som styr de två 3kW fibaro puckarna, eller?
 
Bamsefar skrev:
Nja.......

Alltså nu vet jag inte om jag förstår vad du försöker göra här. Visst du kan nyttja det hela på det sättet MEN vad du menar är att du enbart tänker använda 2*1,5kW fibaro pucken som trigger till scener som styr de två 3kW fibaro puckarna, eller?
Yes! En scen/knapp på kronbrytaren. Funkar det? Är det en dålig idé? Finns det ett smartare sätt?
 
Jag tror det - jag har aldrig provat att använda en fibaro 2*1.5kW som enbart trigger - men om den klarar det utan någon last ansluten, så javisst kan du göra så rent teoretiskt.

Men du kan inte sätta den ena 3kW bakom brytaren då? Alltså finns det ingen ledning mellan den brytaren du avser använda och de lampor du avser styra?
 
Fibaros insatsdimmer, fungerar den även utan controller? Vill gärna vänta tills de nya vera controllerna släpps...

Självklart går de inte programmera men dimmerfunktionen borde väl fungera..?

/David
 
D_a_g_g skrev:
Självklart går de inte programmera men dimmerfunktionen borde väl fungera..?
Japp. Den fungerar som en vanlig dimmer. Grundinställningen är för en återfjädrande brytare.
 
D_a_g_g skrev:
Vill gärna vänta tills de nya vera controllerna släpps...
Bara var beredd på att det kanske aldrig inträffar. Jag börjar tro att den Vera Pro som hängde på väggen (en låda som såg ut som Vera Lite men med svart lock istället för grönt) var en tom låda utan innehåll......!

Om jag minns rätt så är Vera igentligen en router med OpenWRT baserad firmware (men det kanske kan betraktas som överkurs?).
 
Kan man koppla ihop en exxact 3x1polig brytare med Fibaros puck eller någon annan puck som är kompatibel med HC2? Vilken ska man ha isf? Jag vill iofs kunna dimmra den så då finns det väl inte så många val kvar. Frågan är väl mer om det går med 3 poler :/
 
Wik83 skrev:
Kan man koppla ihop en exxact 3x1polig brytare med Fibaros puck eller någon annan puck som är kompatibel med HC2? Vilken ska man ha isf? Jag vill iofs kunna dimmra den så då finns det väl inte så många val kvar. Frågan är väl mer om det går med 3 poler :/
Om du vill kunna dimra på alla tre knapparna så behöver du ju tre puckar och det blir nog trångt bakom brytaren. Du kan ju visserligen dra iväg den till någon annan dosa. Tror dock inte att Exxact 3x1 är kompatibel med fjädrar så att knapparna blir återfjädrande vilket de måste vara.
 
Bamsefar skrev:
Jag tror det - jag har aldrig provat att använda en fibaro 2*1.5kW som enbart trigger - men om den klarar det utan någon last ansluten, så javisst kan du göra så rent teoretiskt.

Men du kan inte sätta den ena 3kW bakom brytaren då? Alltså finns det ingen ledning mellan den brytaren du avser använda och de lampor du avser styra?
Det är precis det som är grejen, jag kan inte dra kabel från kronbrytaren till de två vägguttagen, men jag vill ändå kunna styra båda uttagen med varsin knapp på brytaren. Så grundfrågan är egentligen: kan båda knapparna på brytaren styra varsin scen, eller kan den ena knappen bara bryta en last? Hoppas jag lyckats förklara detta nu :)
 
TE-Rex skrev:
Det är precis det som är grejen, jag kan inte dra kabel från kronbrytaren till de två vägguttagen, men jag vill ändå kunna styra båda uttagen med varsin knapp på brytaren. Så grundfrågan är egentligen: kan båda knapparna på brytaren styra varsin scen, eller kan den ena knappen bara bryta en last? Hoppas jag lyckats förklara detta nu :)
Det går fint att styra scener med reläerna. Jag skrev denhär funktionen till mina reläer: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=3211
Om du bara vill bryta en sekundär enhet (monterad i vägguttag) från din primära (bakom kronbrytaren) är väl det enklaste att bara associera på "klassiskt" vis? Gör det inte mer avancerat än det behöver vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.