Jo, och just den refererade grejjen är ingen brytare, endast en sändare, den behöver mottagare också. Men är det någon som använt Schneiders Connect med Vera? Någon pratade om att det inte fungerade med HC2 (Fibaro)

dataMine i all ära men efter ett tag känner man att man vill "cruncha" siffrorna lite mer, få ut snygga stapeldiagram över förbrukning per typ, månad, vecka etc.

Jag skulle gärna få rekommendationer var jag ska börja och vilka verktyg jag ska använda för att kunna skapa en enkel websida där man helst ska kunna välja mellan olika typer av diagram.

I förlängningen vill jag skapa en hel dashboard men detta för bli ett långtidsprojekt. Inser att man nog hade fått mycket gratis med HC2 men Veras community och pluggar väger över till Veras fördel.

Ja det behövs tre saker för varje enhet dimmer/brytare- täckram-sensorplatta

Freddan101 skrev:
Intressant! Visste inte att Schneider tillverkar Z-wave-brytare. Synd att vi har Trend och inte Exxact...
Men jag tror att det finns som trend också. Det är bara att byta täckram och välja sensorplattan som ser ut som trend. Jag är inte helt hundra men skulle bli förvånad om det inte finns.

mrquick skrev:
Jo, och just den refererade grejjen är ingen brytare, endast en sändare, den behöver mottagare också. Men är det någon som använt Schneiders Connect med Vera? Någon pratade om att det inte fungerade med HC2 (Fibaro)
Jag tror det är samma problematik i Vera dvs att batteriknapparna inte funkar fullt ut i Vera heller. Mertens strömsatta dimmrar funkar dock. Det finns ett kompatibilitetsdokument på deras hemsida där man kan se vilka fabrikats och produkter som dom provat och vet fungerar.

Freddan101 skrev:
dataMine i all ära men efter ett tag känner man att man vill "cruncha" siffrorna lite mer, få ut snygga stapeldiagram över förbrukning per typ, månad, vecka etc.

Jag skulle gärna få rekommendationer var jag ska börja och vilka verktyg jag ska använda för att kunna skapa en enkel websida där man helst ska kunna välja mellan olika typer av diagram.

I förlängningen vill jag skapa en hel dashboard men detta för bli ett långtidsprojekt. Inser att man nog hade fått mycket gratis med HC2 men Veras community och pluggar väger över till Veras fördel.
@Freddan101

Jag har också en liknande tanke, tycker denna analys-funktion ligger bättre utanför Vera (och HC2 för den delen). Har en idé att Vera skall skjuta asynkrona event via MQTT protokollet som fångas upp och processas vidare i http://emoncms.org/ för analys. Dock bara i huvudet än ;)

Stark-Johan Samuelsson skrev:
Det verkar som att Merten 507601 är en dubbelpolig brytare. Någon som har erfarenhet av Merten + HC2?
Jag trodde du menade tryckknapparna men detta är deras inbyggnadspuck. Jag har en mertenpuck som funkar utmärkt i fibaro men om det är just 507601 måsta jag kolla upp.

jerk skrev:
Kollade runt och hittade detta.

[länk]
Mycket trevligt! :)

jocke4u skrev:
@Freddan101

Jag har också en liknande tanke, tycker denna analys-funktion ligger bättre utanför Vera (och HC2 för den delen). Har en idé att Vera skall skjuta asynkrona event via MQTT protokollet som fångas upp och processas vidare i [länk] för analys. Dock bara i huvudet än ;)
Emoncms ser ju riktigt kraftfullt ut. Kan du sedan bädda in grafer på ex. en egen lokal websida/dashboard?

@hek och @alla_andra :)

Jag som .net utvecklare blev väldigt sugen på Netduino som jag inte tidigare visste fanns. Vad tror du om den? Storleksmässigt är enheterna väldigt lika varandra som med Arduino.

Jag har i vart fall beställt
Netduino nu med tillhörande komponenter och hoppas kunna göra något kul med det :)

Freddan101 skrev:
Emoncms ser ju riktigt kraftfullt ut. Kan du sedan bädda in grafer på ex. en egen lokal websida/dashboard?
Jag tror jag har sett det (eller läst det) men inte 100% säker

Så var också mitt zwaveäventyr igång. Satte idag upp HC2 med lite olika fibaroprylar vilket gick oväntat smidigt. Jag valde HC2 pga. enkelheten då jag redan har allt för många projekt att lägga min tid på. Installerade universalsensor (dörrklocka och brytare i låsblecket på ytterdörren), dimmer, relä, några pluggar, vattenlarm och dörrsensor. Jag blev trots allt överraskad av hur otroligt mycket man kan påverka och fixa med varenda liten del av varenda pryl. Nu är jag nästan glad att resten av mina 25-30 noder/sensorer inte kommer förrän om ett par veckor så att jag hinner bekanta mig lite mer med det hela.

Brytare i låsblecket lät intessant!

Kan ha missat det, men finns det någon bra "wall-plug" för utomhusbruk? Dags att få ordning på motorvärmaren till bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.