Byggahus.se

Yttranden från grannar

1. I
    Medlem · 12 inlägg

IdaB89

Medlem
    Hej!

Vi köpte en stor tomt (9500kvm) som vi planerat att stycka av till två tomter för att behålla den ena själv (finns redan godkänt förhandsbesked på den tomten). Vi har sökt förhandsbesked nu på den andra tomten, detta gäller utanför detaljplanerat område. Marken vi ansökt på är igenväxt, obrukbar mark bakom en rad med hus som ligger utmot mindre väg.
    Det finns inga hinder för ett godkänt förhandsbesked men handläggaren på kommunen har sagt att hon är orolig för att grannarna runt omkring är negativt inställda till att det byggs mer i området. Och därav har hon ännu inte tagit ställning i ärendet. Detta är visserligen lantlig känsla men det räknas som tätort och har kommunalt vatten och avlopp.
    Hon nämde också att grannarna var oroliga över att utfarten kommer hamna så nära en lekpark (som grannarna själva byggt ihop på egen mark och som används enormt sparsamt). De hade en hel del andra anledningar till att vi inte ska bygga, bland annat att ”det är för stenigt för att det ska bli miljömässigt försvarbart att bygga i området”. Detta gäller uppland så stenar har vi gott om.. skulle man resonera så kring att bygga här skulle man inte kunna bygga någonstans.
    Till saken hör den att inte mindre än två av dessa grannar har velat köpa tomten av mig, varav en ville bygga hus där till sin son. Den andra tyckte att det skulle bli för dyrt att köpa tomten av oss och valde då istället att klaga hos kommunen.
    Kan man få negativt förhandsbesked för att grannarna TYCKER att det inte ska byggas på platsen och att det förstör deras ”lantliga idyll”?

Pga att vi inte förstått att man måste ha godkänt förhandsbesked på tomten för att kunna stycka av och sälja som tomt så står nu lantmäteriet och väntar på godkännande på förhandbeskedet (som kommunen redan skjutit fram med 10 veckor). Så vi vill klara upp alla frågetecken innan de tar beslutet så vi inte måste hålla på och överklaga och ta ännu mer tid av alla inblandade parter.

Det är ju på sådan här mark de vill att man ska bygga idag, om jag förstått det hela rätt. På obrukbar mark i klungor. Några tomter inne i samhället 5km bort finns inte och kommer extremt sällan ut. Området är otroligt attraktivt och vi har redan flertal intresserade av tomten. Så känna konstigt om grannarna kan påverka så mkt?

2. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 641 inlägg

ylven

Medlem
    Det låter som mycket märkliga resonemang från handläggaren på kommunen. Är vederbörande i vänskapsrelation med någon av grannarna? Vilka lagrum stöder vederbörande sina ställningstaganden på?

3. I
    Medlem · 12 inlägg

IdaB89

Medlem
    Tanken har slagit mig om grannarna och handläggaren har någon relation men inte vad jag lyckats hitta någonting. Hon har haft många konstiga utredningar och grejer för sig, så ibland har det känts som om hon försöker ”skrämma iväg oss”.
    Tror inte hon har läst alla yttranden än för jag försökta prata med henne i telefonen och hon verkade inte ha någon koll alls. Hade dock dålig mottagning så fick avbryta samtalet innan jag fick svar på mina frågor.

4. P
    Medlem · 258 inlägg
    Låter som väldigt svaga argument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.