Ska byta garageport till en större modell så måste riva ner befintlig vägg och regla upp ny, se bifogad bild på befintlig konstruktion.

Är detta korrekt eller bör jag ändra något i den nya konstruktionen ?

Idag är det alltså sett inifrån gips-osb-vägg regel 145mm med isolering- liggande 45x45 med isoleringen mellan-asfaboard-läkt-panel

Rätt eller fel ?

• Närbild på en väggkonstruktion inifrån med synlig isolering, asfaboard, träregel och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker befintlig konstruktion ser vettig ut

det blev samma konstruktion, väggen är uppreglad nu, enda skillnaden är att dete blev vindduk ist för board.
dock en fråga, gamla konstruktionen saknar luftläkt, men väggen såg helt felfri ut när jag rev den så verkar ju ha fungerat bra, resten av huset är byggt på samma sätt. Vad tycker ni? ska jag spika dit en luftläkt nu eller köra som det varit ?

Som det ser ut livar syllen med ytterkant på plattan, sen sitter det en 45x45 utvändigt på syllen med isolering, sen vindduk, sen en 45x45 spikläkt, dvs att bottenbrädorna kommer 45mm ut från syllen.
men ska jag dit med en luftläkt på säg 22mm så kommer den 67mm ut från syll. känns som att panelen
kommer onödigt långt ut, hur hade ni tänkt?

tacksam för snabba svar :) måste inhandla lite virke om jag ska dit med luftläkt, 45x45 har jag redan till spikläkten.

det är alltså lockpanel som ska sitta på väggen, så jag tänker att den luftar ju bra mellan bottenbrädorna
så känns som att det inte behövs men tänker jag frågar innan jag slutför

Antar att du redan kommit så långt i bygget att det inte går att ändra men jag hade kört syll, 45x45 med isolering, vindduk och sen luftläkt 12x45 (även kallat rävskinn där jag bor) på vindduken (stiftas i de 45x45 som du har bakom) som sedan panelen spikas i. Du har ju redan satt ett varv 45x45 som agerar spikregel så ser inte att du behöver bygga på med ett extra lager. Fast jag kanske missförstår din konstruktion?

Hej!

har ingen bild så ska försöka förklara.

Det som är uppbyggt nu är syll, 45x45 med isolering, vinddukt.
det jag har lite att rätta mig efter är att detta är en gavelvägg med "midja". Det är alltså den undre delen
av väggen jag rivit och håller på bygga upp. Så den ska "möta upp mot midjan" och då för att panelen ska liva med midjan hyfsat så va den gamla väggen såsom syll-45x45-board-45x45-panel.

sen kommer ju knutbrädor från två andra väggar också, så om jag inte slår på en till 45x45 så måste jag minska ner knutbrädorna som kommer från andra väggen samt att den kommer inte liva med midan, därav
den extra 45x45.

så panelen kommer komma 45mm från syllen isåfall, eller 45+luftläkt från syll. kändes bara som att det blir ett långt avstånd från syll till panelen, men har kanske ingen betydelse.

oj mycket text, hoppas du förstår hur jag menar. men skulle du ha satt 12mm vertikal luftfläkt innan
den horisontella 45mm spikläkten? och ta att den kommer ut ytterliggare 12mm från syllen eller köra
som det såg ut innan och bara köra 45 spikläkt och skippa luftläkt?

N Nightlow skrev:
Hej!

har ingen bild så ska försöka förklara.

Det som är uppbyggt nu är syll, 45x45 med isolering, vinddukt.
det jag har lite att rätta mig efter är att detta är en gavelvägg med "midja". Det är alltså den undre delen
av väggen jag rivit och håller på bygga upp. Så den ska "möta upp mot midjan" och då för att panelen ska liva med midjan hyfsat så va den gamla väggen såsom syll-45x45-board-45x45-panel.

sen kommer ju knutbrädor från två andra väggar också, så om jag inte slår på en till 45x45 så måste jag minska ner knutbrädorna som kommer från andra väggen samt att den kommer inte liva med midan, därav
den extra 45x45.

så panelen kommer komma 45mm från syllen isåfall, eller 45+luftläkt från syll. kändes bara som att det blir ett långt avstånd från syll till panelen, men har kanske ingen betydelse.

oj mycket text, hoppas du förstår hur jag menar. men skulle du ha satt 12mm vertikal luftfläkt innan
den horisontella 45mm spikläkten? och ta att den kommer ut ytterliggare 12mm från syllen eller köra
som det såg ut innan och bara köra 45 spikläkt och skippa luftläkt?
Tror att jag typ är med på vad du menar 😆 Men i vilket fall så skulle jag velat ha en luftspalt mellan vindduk och panel så du kan få avrinning av kondes etc. Jag hade satt 12x45 luftläkt på vindduken och sen spikat panelen i luftläkten. Luftläkten sätter du horisontellt, alltså samma riktning som spikregeln (45x45) bakom vindduken och jag brukar stifta fast den i spikregeln. Räcker med stift så att den bara hålls på plats. Du kommer ju sedan spika panelen i den så då sitter den permanent. Med andra ord, luftläkten sitter precis där 45x45 sitter, men på framsidan av vindduken. Så, 45x45 sen vindduk sen luftläkt sen panel.

haha ja fan inte lätt att förklara men som sagt ifall jag ska ha luftläkt bör jag då inte
sätta den vertikalt på dom befintliga 45x45 som sitter där nu ? och sen spika dit en 45x45 spikläkt
som jag spikar panelen på? då får jag en luftning på 12mm bakom spikläkt?

så då skulle väggen se ut såhär:

Syll - 45x45 med isolering - vinddukt - stående luftläkt - liggande 45x45 spikläkt - panel.

Syllen är 195mm, 145mm stående reglar med isolering som livar inifrån garaget, lämnar 45mm till kant i kant på ytterkant syll, där sitter då 45x45 med isolering för att inte få köldbrygga. sen på det en vinddukt sen 45x45 spikläkt, så om jag lägger till en 12mm luftläkt så blir det alltså 45+12mm avstånd från syllkant till
panelen.

Haha, nej, inte alltid det lättaste! Alltså, jag utgick ifrån att de 45x45-reglarna där isoleringen ligger sitter horisontellt? I sådana fall, normalt sett, sätter man då vindduk utanpå reglarna med isolering och sedan luftläkt utanpå vindduken i samma riktning och på samma ställe som du har 45x45-reglarna. Sen spikar man panelen genom luftläkten in i 45x45-reglarna. Du behöver alltså inget extra varv med 45x45. Luftningen sker i utrymmet mellan vindduk och luftläkt. De 12 millimetrarna räcker. Du kan givetvis "krångla till det" men stående luftläkt och sen ett ytterligare varv med horisontella 45x45 men det finns ingen teknisk anledning att göra det. Skulle mer vara om du vill att panelen ska komma längre ut.

Ja men exakt, det är uppreglat med 45x45 horisontellt för isoleringen, helt rätt.
och ja, det extra varvet 45x45 är för att få panelen till att komma ut tillräckligt så den livar
bättre mot den övre delen på gavelväggen..

Jag tänkte att om man monterar en luftläkt stående och sen liggande spikläkt på det
skulle vara smart för då blir det en luftficka mellan vindduk och spikläkt från syll hela vägen upp.
istället för att lägga den horisontell då blir det "bara" en luftficka bakom panelen mellan varje spikläkt.
haha satan va jag krånglar till det.

så du tänker att jag har ingen vinning av att sätta en vertikal luftläkt? då räcker det ju med att jag spikar
45x45 liggande som spikläkt och då luftar det mellan duk och panelen ?

Det räcker att du spikar 45x45 liggande som spikläkt och att det luftar där mellan duk och panel. Som sagt, gängse byggsätt är 12x45 liggande som luftläkt och du kommer ju istället ha 45x45 så det kommer lufta fint!

Tack för alla hjälp ! :)

• Gilla
anderslofwall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.