Har flyttat in i ett hus från -54. På bygglovet står det hur ytterväggen (borde ha) gjorts och jag har en skiss på de olika skikten. Det ser rätt märkligt ut - var detta ett vanligt sätt att bygga ytterväggar på? Detta känns som en mix av panelhus och reglade hus, känns lite som en konstruktör "wingade" det lite grann o tog lite från båda? Är det något särskilt att tänka på med en sådan konstruktion?

Skikten som står i bygglovet är utifrån sett:

- Tegel
- Luftspalt
- Stående reglar 1,25x2 tum 10cm c/c
- Papp
- Liggande reglar 2x2,25tum med "laxåplatta"(står inte c/c så satte 60cm på skissen, har inte lyckats ta reda på hur bred en laxåplatta är)
- Diffusionspapp
- Panel
- Porös
- Träfiber

/V

• Illustration av en husväggs konstruktion från 1954 med tegel, luftspalt, reglar, papp, laxåplatta, diffusionspapp och panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var nog inget vanligt byggnadssätt 1954. Laxåplattan var en mineralullsskiva från Laxå Bruk. Med en tjocklek i det här fallet på 21/4 tum, dvs 56 mm, låg konstruktionen klart under isoleringsstandarden från den tiden på ca 100 mm. Småhusbyggandet var ganska hårt regelstyrt genom de statliga lånen som Bostadsstyrelsen förmedlade. Jag tror inte det här huset hade några statliga lån. Synen på isolering var en annan än den vi har idag, som är helt inriktad på energihushållning. Isolering var en komfortfråga. Energipriserna var mycket låga, vare sig man använde ved, koks eller olja. Fasadteglet bidrog dessutom till att utjämna temperaturskillnaderna mellan dag och natt.

J justusandersson skrev:
Det var nog inget vanligt byggnadssätt 1954. Laxåplattan var en mineralullsskiva från Laxå Bruk. Med en tjocklek i det här fallet på 21/4 tum, dvs 56 mm, låg konstruktionen klart under isoleringsstandarden från den tiden på ca 100 mm. Småhusbyggandet var ganska hårt regelstyrt genom de statliga lånen som Bostadsstyrelsen förmedlade. Jag tror inte det här huset hade några statliga lån. Synen på isolering var en annan än den vi har idag, som är helt inriktad på energihushållning. Isolering var en komfortfråga. Energipriserna var mycket låga, vare sig man använde ved, koks eller olja. Fasadteglet bidrog dessutom till att utjämna temperaturskillnaderna mellan dag och natt.
Intressant! Måttet på regeln var tydligen 2x2,5" dvs 6,3cm, men fortfarande en bra bit mindre än några 10cm. Ska bli intressant i vinter att se om vi märker av temperaturskillnader i huset pga den tunna isoleringen.

Komfortmässigt tror jag inte att ni kommer att märka mycket, däremot kan det synas på värmenotan. Det bästa sättet att värma upp ett sådant hus tror jag är med bergvärme. När huset byggdes var det lag på att ha en panna som kunde eldas med fast bränsle.

Låter vettigt - bergvärme installerades 04 vilket är bra. Den hade gått hyfsat mycket för sin livslängd (55k h på 17 år) sa serviceteknikern men det låter ju rimligt pga isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.