P
Lime113 Lime113 skrev:
Hjälper det här?
[länk]
Har sett den tråden nån gång, men det verkar mest spekuleras tycker jag, inte så mycket till slutsatser förutom att vända bitar tills man får en sida fin?
Vad är det jag inte fattar i diskussionen?

P PsychoCheF skrev:
Har sett den tråden nån gång, men det verkar mest spekuleras tycker jag, inte så mycket till slutsatser förutom att vända bitar tills man får en sida fin?
Förutsatt att du har gjort ett bra förarbete så är allt rakt men kommer krokna med tiden. Genom att vrida och vända så drar allt åt så många håll att det håller sig relativt neutralt. Men det bästa du kan göra är att ha gammalt torrt virke som har legat i samma fukthalt som den ska sitta i. Men har man inte tid med det...

Jag vet mig ha sett I böcker och på amerikanska sidor alternativ för hur man kan vända. Ser jag något så ska jag försöka komma ihåg att lägga ut det här :)

Min gissning är att fukten är ett större problem än ådringen.

Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Jag är ingen expert på det här men tänker att spegelvända propellrar borde täcka in det mesta, dvs om man bara klyver och vänder (halvt) ut och in på träet.

Träbitar med not och fjäder samt monterade kexklämmor på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här ska målas på i stort sett alla sidor så jag tänkte limma fast ett kex i varje bit för att få något att hänga upp dem i.

Redigerat:
Måla, måla, måla...

Vita dörrfoder hängande på trådar under torkning, med målarutrustning på en skyddad golv yta nedanför.
Skapa konto

...det är synd att alla synder blir mer snarare än mindre framträdande vid målning.

P PsychoCheF skrev:
Illustrationer som visar rätt och fel sätt att limma ihop långved för att förhindra sprickbildning.
Skapa konto

• Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag litar mer på att mitt mft är rätvinkligt än att mitt egennyggda bord är det.

Ett träramverk som är spänt med skruvklämmor på ett arbetsbord för att säkerställa rätvinklighet.
Skapa konto

Myrsteg
Ett köksskåp med grå dörrar och ett synligt gap mellan dörren och golvet.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nu provar vi en annan ordning: fronter och skenor först. Det här är förstås helt meningslöst utan lådor, men om jag förmår slänga ihop lite snabbar, temporära, lådor blir jag både av med lite skenor som ligger och tar plats och får en bättre kastrullösning redan nu.
Skåp under uppbyggnad med monterade skenor, utan lådor och med synlig bakgrundsinstallation.
Skapa konto

Det går väldigt mycket fortare att bygga med skivmaterial. Vi får se hur länge den här temporära lösningen blir kvar här.
Öppna kökslådor av skivmaterial i en pågående renovering, med en stekpanna ovanpå.
Skapa konto

Limma ihop...
Träplankor ihoplimmade och fastklämda i skruvstycken i en verkstad.
Skapa konto

såga isär igen...
Träplankor staplade på hyllor, förarbete för limning och sönderdelning i ett byggprojekt.
Skapa konto

Dags att damma av trevägstvingarna igen Blå trevägstvingar fastspända vid träreglar under arbete på en byggplats.
Skapa konto
Köksskåp under konstruktion med trevägstvingar, träbitar, lim och vinflaskor.
Skapa konto

P
snickarens belöning och motivation i skåpet till vänster...

Ett problem med mässingsskruvar är att de går av hela tiden och lämnar en halv mässingsskruv i vägen. Förra batchen hade jag enorma problem med det här.

Mässingshandtag monterade på en skåpdörr med synliga skruvar.
Skapa konto

Skruvarna går fortfarande av men jag har åtminstone hittat ett sätt att hantera det (tror jag).
Elverktyg som används för att skruva i en aluminiumprofil, möjlig åtgärd på avbrutna mässingsskruvar.
Skapa konto

Avbruten mässingsskruv insatt i trämaterial omgiven av Festool MFS 200 och 400 skensystem.
Skapa konto

Borrmaskin i arbete med avbruten mässingsskruv i träbit och spån runtomkring.
Skapa konto

En nymålad grå köksö med kristallknoppar på lådor och skåpluckor mot ett ekparkettgolv.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Har det hänt något sedan senaste inlägget? Nyfiken på vad du målar med, och hur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.