4 936 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Ytterligare en kall vinter?
Att jag har en grundvärme på 10-12 grader kanse var att ta i. Under höstmånaderna låter jag luftvärmepumpen stå på underhållsvärme 10-12 grader... När vintern sen sätter igång på allvar stänger jag av pumpen (uteaggregatet isar igen) och drar upp elementen. På så sätt håller jag en värme runt 5 grader i huset vintertid.
Det sjuka är att jag måste placera ett element nära kyl/frys - dvs jag måste värma kyl/frys för att det skall kunna kyla matvarorna. En kombivariant som stänger av sig när yttertemperaturen är lägre än i kylskåpet, vilket i sin tur påverkar frysen...
Vi är där varannan eller var tredje helg under vintern, så frågan är om det lönar sig att tömma systemet varje gång?
Det sjuka är att jag måste placera ett element nära kyl/frys - dvs jag måste värma kyl/frys för att det skall kunna kyla matvarorna. En kombivariant som stänger av sig när yttertemperaturen är lägre än i kylskåpet, vilket i sin tur påverkar frysen...
Vi är där varannan eller var tredje helg under vintern, så frågan är om det lönar sig att tömma systemet varje gång?
Om man tar fasta på Andreas tomgångsförbrukning på 0,6 kWh per dygn så finns det 18 kWh per månad att spara på att stänga av och tömma systemet. Är din varmvattenberedare större och dessutom inte tilläggsisolerad så blir det troligen mer, men några stora pengar är det säkert inte.
Erik
Erik
Experterna uttalar sig som vanligt, denna gången tror de att det blir höga elpriser igen på grund av kärnkraft på kräftgång.JOW skrev:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/elradgivare-spar-prischock-i-vinter_5492709.svd
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/karnkraft-pa-halvfart-igen_5494099.svd
Fyllnaden i dammarna är oxå lite klen
http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Kraftläget/vrapp.pdf
http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Kraftläget/vrapp.pdf
Ja har haft rörligt pris i sex år och det har varit det billigaste alternativet men som andra oxå sagt- förra vinterna fick man hicka ju och septembers pris var samma som det bundna för ett år såg jag häromdagen när elräkningen kom.54 öre /kw. . 103 öre totalt och det köpte jag direkt.. Bor i Skåne och en vinter tilll som den förra är rena knäcken.. Februari kostade över 6 lappar.. fy fan..
Jo, det är sena "revisioner" pga att man inte vill ha revision på flera anläggningar samtidigt, och problem av mer teknisk natur gör att man har "svårt" att köra igång.tompaah7503 skrev:
Eller rättare sagt, man kör inte igång förrän man är helt säker på att alla delar, reaktorsäkerhetsmässiga och ekonomiska(turbinsträng med kringutrustning) fungerar (komponentbyten, uppgraderingar, ersättning av gamla delar till nya pga åldring).
Så, sammantaget så är det fler anläggningar som står still än vanligt samt att man från början har senarelagt vissa anläggningars revision för att inte krocka med andras...
Så vad tycker ni, ska man köra med halvdan anläggning för att hålla nere elpriset, eller ska man göra tvunget underhåll för att hålla säkerheten hög?
Media drar ju på som vanligt, med allt dem kan, skapa rubriker av allt, och det är ju mediadrevets talang, oavsett vad det gäller. Men människor i allmänhet glömmer detta ibland och tror lite för mycket på det som skrivs i tidningarna.
Ena sekunden är det dålig säkerhetskultur, dåliga anläggningar etc, sen när anläggningsägarna låter anläggningarna stå still för att åtgärda eventuella brister och utföra rutinunderhåll så får dem skit för det också, konstigt i mina ögon.
Redigerat:
Det mest fantastiska måste väl ändå vara skatten på el. Inte nog med att leverantören betalar mängder av skatt, utan vi konsumenter skall även vi betala vår del. På elpriset lägger man till en energiskatt, för att där sen ta ut en moms - man tar ut skatt på skatt. Är det sjukt eller bara typiskt svenskt?
En tanke slog mig när jag tryggt satt i soffan och tittade på nyheterna om oroligheterna i Frankrike. Ett förslag på att man skall höja pensionsåldern från 60 till 62 gör att hela landet lamslås.
Sverige är i mångt och mycket ett fantastiskt land att leva i, och vi svenskar måste vara de fogligaste folket i världen.
En tanke slog mig när jag tryggt satt i soffan och tittade på nyheterna om oroligheterna i Frankrike. Ett förslag på att man skall höja pensionsåldern från 60 till 62 gör att hela landet lamslås.
Sverige är i mångt och mycket ett fantastiskt land att leva i, och vi svenskar måste vara de fogligaste folket i världen.
Aftonbladet varnar för kall vinter. Experterna varnar. Samtidigt så lägger man ut sin plusartikel om hur man sparar pengar och AB tjänar pengar. Allt handlar om pengar och marknadsföring. När inte en metrolog kan se rätt väder 2 dagar fram så kan givetvis ingen och då menar jag ingen säga hur denna vinter kommer bli. Och gud vad skönt att det är gjort så. Synd inte folk förstår det bara.
...står man nu med rörligt avtal och det är väldigt kallt ute för att vara december. Kärnkraftverken går på halvfart, elpriset är på topp och Aftonbladet fortsätter att varna om Sibirisk extremkyla.
Borde ha tagit rönnbären på allvar
Borde ha tagit rönnbären på allvar
Ni får väl stänga av era plasmatv's så det blir elöverskott...eller så bygger vi ut vattenkraften.. hmm nä, då klagar man på miljöåverkan.. vi bygger vindkraft.. hmm, lite effekt för mycket pengar och stora arealer...kolkraft, nja, hur var det med miljövänligheten? olja, ja samma där.. så varför inte generation 5 kärnkraft....så att man kan köra på MOx bränsle eller, naturligt uran... dvs U-238... men kärnkraft är ju farligt, så det vill vi inte ha..
Men gärna snabba datorer och varma hus och stora tv-apparater, lysen på runt hela husen..
Så kanske det blir lite som att sluta gnälla och fortsätt konsumera, eller saka bort lyx för att kunna gnälla.
Men gärna snabba datorer och varma hus och stora tv-apparater, lysen på runt hela husen..
Så kanske det blir lite som att sluta gnälla och fortsätt konsumera, eller saka bort lyx för att kunna gnälla.
Hej,
Måste bara göra en inflikning här. Jag har jobbat som UH Ing på O2 an och det är så här att ägarna går inte i vinst direkt vid ett stopp. Det kostar ca 10-15 miljoner / dygn i uteblivna intäkter bl.a. så man vill verkligen inte ha dem avstängda just nu
. Det blir förluster det 
//HJ
Måste bara göra en inflikning här. Jag har jobbat som UH Ing på O2 an och det är så här att ägarna går inte i vinst direkt vid ett stopp. Det kostar ca 10-15 miljoner / dygn i uteblivna intäkter bl.a. så man vill verkligen inte ha dem avstängda just nu
//HJ