Byggahus.se

Ytterligare en fråga om klinkers.

1. D
    Medlem · 183 inlägg

Dem00niX

Medlem
    Tjenare.
    Tänkte lägga ett klinkers golv i hallen. Har idag limmad plastmatta där. Har betonggolv under det.. Så det är rätt dött :)
    Men.. Kan man lägga klinkersen direkt på den gammla mattan ?. Hörde nån som sa att man kunde "rugga upp" ytan på mattan o sen sätta golvet som vanligt.
    Är det nån som har nå ideer om det. Bra dåligt ???

2. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

Re: Ytterligare en fråga om klinkers.

Hej

Jag är ingen proffs men har samma läge. De råd jag har fått är att ta bort allt, då limmet på mattan kan reagera och skapa lukt. Tror att man alltid kommer att fundera över om man gjorde rätt om man lägger direkt på mattan. Minsta lilla lukt och du blir orolig ;-)

Jag har en extremt vällimmad matta i vår källare som jag sliter med just nu. Hyrde maskin för de stora delarna men måste handslipa småutrymmena. Det är som kokosnöts fiber på hela golvet när man river upp mattan

3. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Klinker på plastmatta har diskuterats rätt ofta på forumet.

Största problemet med det är att du vet inte vad som händer med plastmattan när du lägger på klinkerfixet, plasten kan reagera med fixet och förändra sina egenskaper rejält; den kan bli spröd, klibbig, hård, mjuk, börja lukta, och framför allt, släppa från underlaget. Eller så går det utmärkt, det beror helt på plasttypen i mattan i kombination med kemikalierna i klinkerfixet. Om mattan inte är en specialmatta som skall tåla klinkring direkt på, så skall du alltså inte riskera att få göra om jobbet ett halvår senare.

Plast är definitivt inte ett dött material, utan i högsta grad levande, bland annat har det som de flesta polymera material egenskapen att det förändras proportionellt med kraft och tid, jämfört med exempelvis stål som bara ändras proportionellt med kraft.

/ama

4. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

Njae Jonas, "kanske lite limrester..." Det är ju dessa man vill bli av med. Det är oftast dessa som reagerar och skapar lukt. När jag gjorde mitt golv (limmat korkmatta på betong) så:

1) Rev jag först upp mattan. Ett j**la jobb. Kvar var massa fiber och limrester.
    2) Hyrde en golvslipmaskin, eller snarare en "fräs". Med denna maskin fick jag köra hela golvet i flera timmar för att få det betong rent.
    3) För att få bort lim etc i hörn och kanter var det bara att hoppa ner på knä och använda det som fungerade. Vass morakniv, färgskrapa och till sist spädde jag T-röd på golvet för att få bort det sista.

Som sagt, ett j**la jobb, men jag har hellre det rent och slipper undra varje gång jag känner en okänd doft i rummet.

/N

5. D
    Medlem · 183 inlägg

Dem00niX

Medlem

Skönt att man fick lite svar. Det blir ett jädra jobba iaf.
    Jag har lättbetong i golvet. Så nån fet slip/fräs blir det inte tal om då kommer jag nog ner te källaren.
    Dock så blir det nog o köra med en massa limtvätt .
    Brukar lösa rätt ok. Dock är det jobbiga att få bort mattfan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.